جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: افزایش ابتلا و بستری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، روزهایی تلخ برای مردم استان بوشهر رقم زده و آژیر خطر فاجعه را در این استان به صدا درآورده است...
کد خبر: ۹۳۶۱۰
شنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

فکرشهر: افزایش ابتلا و بستری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها، روزهایی تلخ برای مردم استان بوشهر رقم زده و آژیر خطر فاجعه را در این استان به صدا درآورده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، شلوغی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مطب پزشکان، استفاده از ظرفیت ۲ تالار پذیرایی برای درمان بیماران سرپایی و تجهیز حسینیه اعظم برازجان برای بیماران مبتلا به کرونا به دلیل تکمیل ظرفیت بیمارستان این شهرستان تا تعطیلی فعالیت دستگاه‌های اجرایی و تشدید محدودیت‌ها در شهرستان‌های گناوه و دیلم، همه و همه بیانگر این است که استان بوشهر در شرایطی قرار گرفته که دیگر جایی برای سهل انگاری وجود ندارد و هرگونه بی‌توجهی برابر با از دست دادن عزیزانمان است.

اما در شرایطی که هر روز این مهیمان ناخوانده روی جدیدی از خود را به ما نشان می‌دهد؛ هستند کسانی که در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنند و حجم انبوه بیماران بدحالی که بعضی از آنها در راهروها بستری شده و کادر درمانی که دیگر رمقی ندارند را نمی‌بینند و واکسن گرفته و یا نگرفته بی‌خیال از همه جا و غافل از اینکه نه دارویی، نه تختی و نه نفسی باقی مانده تنها و تنها به فکر دورهمی‌های خانوادگی، عروسی، جشن و سایر تجمع ها هستند.

محوطه اطراف و جلوی بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر به عنوان بیمارستان ریفرال کرونا در استان بوشهر  این روزها مملو از خودروهای پارک شده است و این به معنی شلوغی بیش از حد این مرکز درمانی و سونامی کرونا در این استان است.

وضعیت حاد شیوع کرونا در استان بوشهر طوری است که  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر خواستار راه اندازی بیمارستان صحرایی و تامین نیروهای کارآمد درمان از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و  نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تعطیلی یک هفته‌ای برای این استان درخواست کرد.

ساده انگاری بخش زیادی از جامعه، وضعیت کرونایی بوشهر را به فاجعه نزدیک کرده است 

در این میان به سراغ خانواده ای می‌روم که با اضطراب جلوی بیمارستان نشسته اند. از احوال آنها که جویا می‌شوم می‌گویند: فرزند ۱۳ ساله آنها مبتلا به کرونا شده و  چند روزی است که در بیمارستان بستری است؛ سکینه محمودی با گریه این طور سخن آغاز می‌کند: برای تشییع جنازه مادرم که در اثر کرونا جان خود را از دست داده بود به روستایمان رفته بودیم که فرزندم نیز مبتلا شد و حالا شرایط مناسبی ندارد.

این مادر نگران از مردم خواست دستورالعمل‌ها و  هشدارهای بهداشتی جدی گرفته شود چون این ویروس ناشناخته به هیچ کسی رحم نمی‌کند و ناجوانمردانه عزیزانمان را به کام مرگ می‌کشاند.

کمی آن سوتر خانواده‌ نگران دیگری نیز جلوی دربیمارستان نشسته بودند. پدر خانواده داستان خود را اینگونه روایت می‌کند: ۲هفته پیش عروسی دخترم بود پس از برگزاری جشن متوجه حال نامساعد همسرم شدم با مراجعه به بیمارستان اعلام کردند، بخش زیادی از ریه او درگیر شده و امروز در بخش مراقبت‌های ویژه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.

علی مرادی با ناراحتی اینگونه ادامه می‌دهد: در این مدت ویروس کرونا را باور نداشتم و تصور نمی‌کردم به این راحتی خانواده را آلوده و درگیر کند اما با ابتلای همسرم و قرنطینه مابقی اعضای خانواده متوجه شدم  این ویروس با کسی تعارف ندارد و تنها برای دیگران نیست.

تازش کرونا دلتا و بستری روزانه ۲۰۰ نفر در بیمارستان‌ها  

در ۱۸ ماه گذشته جهش‌های مختلفی را از ویروس کرونا تجربه کرده‌ایم اما سویه هندی (دلتا) با قدرت سرایت چند برابری ( در کمتر از ۲۰ ثانیه) در مقایسه با ویروس‌های قبلی، در کنار رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی باعث شده امروز ۱۰۰ درصد تخت‌های بیمارستانی پیش بینی شده در مراکز درمانی استان بوشهر اشغال شود و تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ شناسایی شده در این استان به ۶۵۰ نفر برسد که این تعداد بالاترین میزان موارد شناسایی شده روزانه در این استان از ابتدای شروع پاندمی تاکنون است.

این شمار بیمار از مجموع یکهزار و ۴۰۰ تست انجام شده حاکی از مثبت شدن نزدیک به ۵۰ درصد از نمونه‌ها است و این می‌تواند زنگ خطری برای بوشهری‌ها باشد و بیانگر این است که با وجود همه اقدام‌های انجام شده روند ابتلا در استان بوشهر همچنان افزایشی است و تداوم این روند نه تنها سلامت مردم را با تهدید جدی روبرو می‌کند بلکه به طور غیر مستقیم  فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و لازم است با بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود این روند افزایشی به سرعت مهار و به موازات آن با تکمیل پوشش واکسیناسیون همگانی، چرخه انتقال ویروس قطع شود.

نقشه کرونایی استان بوشهر قرمز بودن ۹۰ درصد شهرستان‌های این استان و به نوعی بی‌تفاوتی بوشهری‌ها به پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی نشان می‌دهد که به گفته مسئولان بهداشتی استان اگر این روند ادامه یابد در هفته‌های پیش رو با یک فاجعه در این استان روبرو می‌شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر معتقد است که در این شرایط بحرانی رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود و هر گونه ساده انگاری و نادیده گرفتن قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند برای جامعه فاجعه بار و سخت باشد.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان می‌گوید: با وجود همه هشدارهای داده شده اما رعایت ۶۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای عمومی استان بوشهر نشان دهنده ساده انگاری بخش بزرگی از جامعه در قبال این بیماری است؛ این درحالی است که این رقم در پائیز و زمستان گذشته ۸۸ درصد اعلام شده بود.

مردم باید بدانند شدت و سرعت انتقال ویروس در سوش جدید بسیار بالاست و با هر تماسی امکان انتقال آلودگی وجود دارد بنابراین برای مدت حداقل ۲ هفته تا حد امکان به جز موارد ضروری نباید از منزل خارج شد و دید و بازدیدها، گردش و مسافرت‌های دسته جمعی باید به زمان دیگری سپرده شود.

امروز اگر سری به هریک از مراکز درمانی استان بزنیم با انبوهی از بیمارانی که پشت دربهای اورژانس بیمارستان‌ها منتظر بستری هستند روبرو می‌شویم این درحالی است که اگر این افراد در کنار ایثار کادر درمان بخشی از پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند امروز دچار موج‌ها و پیک‌های سنگین شیوع ویروس نمی‌شدیم.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  شرایط امروز استان را اینگونه تشریح می‌کند: شدت سرایت سویه دلتا ۲۰ تا ۲۵ درصد از موج‌های قبلی بیشتر است از این رو امروز بیمارستان‌های استان در بدترین حالت پیک‌های قبلی قرار گرفته است و بستری روزانه به طور میانگین ۲۰۰ بیمار جدید بیمارستان‌های استان را با بحران روبرو کرده است.

افراد واکسینه شده نیز در مقابل کرونا مصون نیستند 

دکتر کتایون وحدت ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر ابتلاها در این موج به صورت خانوادگی است و گزارش پرونده بیماران بستری بیانگر این است که با وجود هشدارها اما عروسی‌ها، عزاداری‌ها، مسافرت‌ها، مهمانی و جشن تولدهایی که به بیمارستان و در شرایط خیلی حاد به مرگ ختم می‌شود هنوز در استان ادامه دارد.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری مردم باید بدانند این عدد و رقم‌هایی که در رسانه‌ها اعلام می‌شود؛ تنها یک عدد نیست بلکه واقعیتی است که نشان می دهد هر روز تعداد قابل توجهی از هموطنانمان در اثر بی توجهی و باور نداشتن شرایط خطرناک کنونی جلو چشمانمان از بین می‌روند.

وحدت ادامه می‌دهد: هرچند برخی از داروهایی که مردم می‌شناسند و اصرار دارند برای آنها تجویز شود ممکن است تا حدی موثر باشند اما یقین داشته باشید میزان مرگ و میر کاهش نمی‌یابد چون تمام کسانی که تاکنون جان داده‌اند از همین داروها نیز استفاده کردند؛ بنابراین تاثیر این داروها مقطعی و عوارض آنها بسیار سنگین است.

او می افزاید: ویروس کرونا امروز با گردش‌های متوالی در سرزمین‌های مختلف در حال جهش است و هر روز با شکل جدیدی از آن روبرو می‌شویم و هیچ کسی حتی کسانی که واکسینه شدند نیز در مقابل آن ایمنی ندارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است که واکسن‌ها در مقابل جهش‌های جدید خیلی کارآمد نیستند و این توانایی نیز وجود ندارد که برای هر جهشی یک واکسن جدیدی ساخته شود بنابراین در این شرایط حتی کسانی که واکسن زدند نیز تصور نکنند روئین تن شده و در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار ندارند.

او اذعان کرد: افراد واکسینه شده نیز در خطر ابتلا قرار دارند به نحوی که حتی موارد فوت با جهش‌های جدید در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند نیز گزارش شده است.

روند واکسیناسیون کرونا در استان بوشهر مطلوب است

هرچند امروز بسیاری از افراد جامعه تصور می‌کنند با توجه به واکسیناسیون الزامی به رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه درزمینه کرونا وجود ندارد اما باید این نکته را یادآور شد که با واکسینه کردن ۷۰ درصد جامعه ایمن سازی صورت می‌گیرد این درحالی است که هنوز بخش زیادی از جامعه واکسن دریافت نکرده و خطر همچنان احساس می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به روند خوب انجام واکسیناسیون در استان می‌گوید: از ابتدای شروع فرایند واکسیناسیون تاکنون ۱۶۳هزار نفر در این استان دز اول و ۲۴ هزار نفر نیز هر ۲ دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

بنا به گفته دکتر خواجه ئیان دریافت یک دُز واکسن تضمین کننده ایمنی مردم در برابر بیماری نیست و ایمنی حداقل ۲ هفته بعد از دریافت نوبت دوم ایجاد می‌شود در این شرایط واکسیناسیون به تنهایی موجب مهار اپیدمی نخواهد شد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی آحاد جامعه تا ایمن سازی ۷۰ درصدی همچنان الزامی است.

او می‌افزاید: روند افزایشی این موج بیماری و آلودگی بخش زیادی از جامعه به ویروس کرونا؛ تاثیر منفی بر روند واکسیناسیون دارد و موجب کُندی آن می‌شود چون افراد مبتلا حداقل تا یک ماه پس از ابتلا نمی‌توانند واکسن دریافت کنند.

نگاهی به بیمارستان کرونایی مرکز استان تصویری روشن از بحران کرونایی را نمودار می‌کند که دامن بوشهر را گرفته است.

کمبود نیرو و امکانات و خستگی کادر درمان 

رئیس بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر امکانات این بیمارستان را ناکافی توصیف می‌کند. دکتر عاطفه اسفندیاری گفت: در این شرایط حاد هرشب به دلیل افزایش شمار بستری‌ها بناچار بخش‌های بستری را افزایش می دهیم اما نیروی لازم برای اداره بخش‌ها وجود ندارد و کادر موجود نیز بسیار خسته هستند. 

اسفندیاری ادامه می‌دهد: در این شرایط هیچ کسی نمی‌تواند شاکی باشد چون منابع موجود برای رسیدگی به این حجم از بیماران وجود ندارد و نیروی جدید کافی نیز برای پاسخگویی جذب نشده‌است.

وییادآور شد: بیمارستان‌های موجود دارای یک ظرفیت مشخص و معینی هستند که امروز این ظرفیت‌ها به ۲ برابر افزایش یافته در این شرایط اگر کوچکترین اختلالی در اکسیژن رسانی به بیماران صورت گیرد امکان وقوع هرگونه اتفاقی دور از ذهن نیست. 

کنترل شرایط کرونایی استان نیازمند همکاری و همراهی مردم 

شرایط بحرانی استان نشان می‌دهد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به کمترین حد رسیده و بسیاری از افراد با وجود اشراف به وضع خطرناک استان بوشهر اما باز هم اقدام به برگزاری مراسم‌ می‌کنند که جای تاسف و تعجب دارد چون ابتلای یک عضو خانواده موجب ابتلای سایر افراد خانواده می‌شود در این شرایط تنها درمان و راهکار کنترل این ویروس پیچیده قطع زنجیره انتقال و حلقه‌های تماس است؛ مصرف بالای دارو، اکسیژن و خستگی مفرط کادر درمان به واسطه شلوغی بخش‌ها، فرسودگی وسایل خنک کننده، خراب شدن تجهیزات بیمارستانی از جمله سی تی اسکن‌ها به دلیل کار زیاد از جمله مشکلاتی است که تنها با همکاری مردم امکان بهبود وضعیت به وجود می‌آید.

رٸیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: براساس برنامه ریزی انجام شده ۶۵۰ تخت برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان پیش بینی شده بود که با توجه به روند افزایشی ابتلا ۱۰۰ تخت نیز به این شمار اضافه شد اما امروز با توجه به روند افزایش بستری‌ها  همه۷۵۰ تخت اشغال شده است.

دکتر سعید کشمیری اینگونه ادامه می‌دهد: در این شرایط تلاش شده براساس بالا رفتن شمار بستری‌ها اقدام به افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و اختصاص بخش‌های معمولی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا و در برخی از شهرستان‌ها نیز اقدام به راه‌اندازی پایگاه‌های پشتیبان ( تجهیز سالن‌ها و تالارها به امکانات درمانی) و بیمارانی که شرایط مناسب‌تری دارند، در این مراکز بستری کنیم.  

او با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه کرونا بستری می‌شوند افزود: با توجه به نیاز، شمار تخت‌های ویژه استان بوشهر از ۶۰ به ۱۲۰ تخت افزایش یافته اما با توجه به شمار بیماران بدحال این ظرفیت نیز در حال تکمیل است و در بسیاری از بیمارستان‌ها با مشکل روبرو هستیم.

اما چیزی که روشن است و کشمیری نیز به آن اذعان دارد اینکه بیمارستان‌های استان بوشهر برای شرایط عادی طراحی شده‌اند و با توجه به روند افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در این استان اگر مردم همکاری لازم در زمینه  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نداشته باشند به طور یقین امکانات درمانی استان جوابگو و توان سرویس دهی را به این شمار بیمار در هفته‌های آینده نخواهد داشت.

کمبود امکانات در استان بوشهر به درمان خلاصه نمی‌شود و در تشخیص کرونا نیز خودنمایی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره کمبود کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی در استان بوشهر می‌گوید: با وجود تامین ۱۰ هزار کیت آزمایشگاهی از سوی شورای راهبردی منطقه ویژه و واردات محموله های دیگر از سوی دانشگاه اما با توجه به نیاز روزانه یکهزارو ۵۰۰ تا ۲ هزار کیت این میزان جواب‌گوی نیاز این استان نیست.

به گفته او تامین منابع مالی لازم برای کیت‌های آزمایشگاهی بسیار بالا است و مشکل کمبود کیت تنها مروبط به استان بوشهر نیست بلکه یک مشکل کشوری است.

ویرس کرونا تاکنون گاهی بسیار آرام و گام به گام و گاهی با حالت سرکش ۶۵هزار و ۵۴۷ نفر از مردم استان بوشهر را گرفتار خود کرده و در این بین بی رحمانه جان یک هزار و ۴۲۰ نفر پیر و جوان را به دلیل بیماری زمینه ای و به تازگی حتی بدون بیماری زمینه ای گرفته و خانواده‌های زیادی را بی سرپرست و داغدار کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر