پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۳۸۴۸
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷

فکرشهر: کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی، مادران مبتلا یا مشکوک به ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹، نباید شیردهی به کودک خود را قطع کنند.

به گزارش فکرشهر، زینب شیخ نصری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته شیر مادر افزود: در زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تغذیه با شیر مادر از هر زمان دیگر بااهمیت‌تر است،  زیرا آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر کودکان را در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

وی اظهارداشت: تغذیه با شیر مادر نه تنها بی‌خطر است بلکه از بسیاری  موارد مرگ‌ومیر نوزادان و شیرخواران جلوگیری می‌کند.

این کارشناس بهداشت گفت: تغذیه با شیر مادر پایه و اساس زندگی شیرخوار در آینده است و به صورت کوتاه  و بلندمدت در تامین سلامت و بقا شیرخوار تاثیر فراوانی دارد.

شیخ نصری بیان کرد: با توجه به اینکه در زمان حاضر شواهدی از انتقال کرونا از شیر مادر به کودک وجود ندارد و این بیماری تنها از طریق قطرات ریز تنفسی انتقال می‌یابد، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند جداسازی مادر و کودک صورت نگیرد اما ضرورت دارد فاصله دو متری آنها  در زمان‌هایی که شیردهی انجام نمی‌شود، رعایت شود.

وی  افزود: اگر مادر مبتلا یا مشکوک به کرونا باشد در صورتی که حال عمومی او خوب باشد ، می‌تواند شیردهی را ادامه دهد،  اما اگر  شرایط نگهداری و مراقبت از کودک را ندارد بهتر است شیر دوشیده شده به کودک خورانده شود.

کارشناس برنامه کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: مادران مبتلا یا مشکوک به کووید ۱۹ قبل از شیردهی  ماسک زدن را به هیچ وجه فراموش نکنند، دست‌های خود را با آب و صابون شسته و یا از ضدعفونی‌کننده‌های بر پایه الکل استفاده کنند.

وی ادامه داد: در صورتی که مادر روی سینه خود عطسه یا سرفه کرده باشد ، قبل از شیردهی با آب و صابون باید آن نقطه را شستشو دهد.

شیخ نصری گفت: کلیه واکسن‌های موجود برای مادران شیرده مجوز استفاده ندارند و این مجوز محدود به برخی از واکسن‌ها است.

کارشناس برنامه کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: " آسترازنکا"  و " سینوفارم " از جمله واکسن‌هایی هستند که مجوز استفاده در شیردهی صادر شده است، منتهی این مساله را هم باید یادآور شد که تزریق واکسن کرونا در مادران شیرده باید ۴۲ روز (شش هفته) بعد از زایمان آنها باشد.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی شیر مادر " حمایت از تغذیه با شیر مادر،  مسئولیت مشترک" نام‌گذاری شده است، گفت: هدف از نام‌گذاری این روز، بالا بردن آگاهی همگانی درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر و تشویق مادران به شیردهی برای بهبود سطح سلامت کودکان در سراسر جهان است و همه متولیان و دیگر افراد جامعه  در این زمینه باید احساس مسئولیت کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر