سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۳۸۸۸
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸

فکرشهر: مجموعه ۶ جلدی کتاب «راز سر به مهر» به نویسندگی محمد جواد ظریف، علی اکبر صالحی، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی منتشر شد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، ظریف در این باره نوشت: 

انتشار مجموعه شش جلدی "راز سر به مهر" که حاصل هم اندیشی و همکاری جمعی هیئت مذاکره‌ کننده هسته ای در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ می باشد که با مساعی دیگر همکار محقق ما جناب آقای موجانی در معرض نظر و رای ملت بزرگ ایران قرار گرفته است، در این مجال پیش آمده چند جمله ای را به استحضار مخاطبان عزیز می رساند.

نخست آنکه این یک اثر اهتمامی جمعی است برای افزایش سطح شناخت جامعه ایران از اقتضائات و الزاماتی که مملکت در تنظیم مناسبات جهانی خود با آن روبرو است. هر کشوری بسان ایران در قبال جامعه جهانی مسئولیت هایی دارد و به تبع آن از حقوقی برخوردار است که کشور را وادار می سازد هم پاسخگو باشد و هم با دفاع از حقوقش مانع دستبرد و دست اندازی بیگانگان و زیاده خواهی آنان گردد. در این مسیر دستگاه دیپلماسی به عنوان نقطه تماس کشور با جهان بیرونی وظیفه خطیر رعایت این مسئولیت ها و صیانت از این حقوق را توأمان دارد. آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حاصل شد تدوین و تشریح مسئولیت پذیری ج اا و شناسایی، تبیین و تثبیت حقوق مصرح نادیده انگاشته شده کشور بود. حقوقی که با بهانه های مختلف سلب شده بود و یا به بهانه های متفاوت مورد اذعان واقع نمی گشت. از این رو تفاهم بر سر برنامه برجام نتیجه ای مهم داد: تثبیت حقوق هسته ای و اذعان و رسمیت بخشی به برنامه های توسعه ای مرتبط با این صنعت از جمله حق غنی سازی صنعتی. در کنار این دستاورد بهانه برای استمرار تحریم های ظالمانه مرتبط با مسائل هسته ای نیز کم رنگ شد که با اهتمام ویژه مقام معظم رهبری و حمایت جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم وقت و نیز مساعی صادقانه گروه مذاکره کننده برجام بخش عمدهء این تحریم ها برچیده شد.

دومین نکته مهم از نگاه اينجانب که بر سر تحقق اهداف و منویات رهبری انقلاب اسلامی، مانع ایجاد کرد چیزی نبود مگر بکارگیری ترفندهای رسانه ای و تحرکات ایذایی دشمنان این سرزمین همچون شبهه پراکنی و دروغ بافی تا خرمن پشته شده همکاری و همدلی ملت را بر سر مبارزه ای دیپلماتیک با دوگانه سازی به آتش کشند.

حال با عنایت به ضرورت افزایش سطح دانایی جمعی و نیز امتناع از آزمودن مجدد مسیرهای پیموده شده، می توان با اغتنام از تجارب به دست آمده و اجتناب از تکرار اشتباهاتی که می تواند کشور را در معرض آسیب قرار دهد، کارگروه مذاکره کننده بر آن شد روایتی دقیق و جامع از روند تحولات آن دوران را با مردم شریف ایران به اشتراک گذارد.

در این مجموعه فراز و فرودهای مذاکره، نقش یکایک کشورهای موثر اعم از اعضای ۵+۱ و نیز میانجی گری کشور عمان در مسیر آغاز این روند که در دوران مسئولیت اینجانب در مقام وزارت امور خارجه بود، مورد اشاره قرار گرفته است تا این مجموعه مورد مطالعه، بررسی و نقد مشفقانه صاحبان اهل قلم و تخصص در این حوزه مهم بصورت منصفانه قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر