سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۳۹۰۵
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

فکرشهر: تزریق دوز سوم واکسن کرونا در امارات عربی متحده و ترکیه برای افرادی که در معرض خطر هستند از چند هفته پیش شروع شده است.

به گزارش فکرشهر از یورونیوز، آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که از اول سپتامبر، تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد مسن و آسیب پذیر و همچنین افرادی را که واکسن «آر.ان.ای» دریافت نکرده اند شروع می‌کند.

این کشور نیز تصمیم دارد همچون اسرائیل که روز جمعه گذشته تزریق دوز سوم واکسن فایزر به افراد بالای ۶۰ سال شروع کرد، چنین کاری را انجام دهد.

برخی متخصصان امور بهداشتی بر این نظرند که تزریق دوز سوم واکسن کرونا می‌تواند به عنوان یادآوری، ایمنی بدن فرد را چندین ماه پس از اولین مرحله واکسیناسیون، تقویت کند.

این گمانه بارها در کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفته است. با این حال برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ایمنی ایجاد شده بر اثر تزریق واکسن به مرور زمان کاهش می‌یابد.

امارات عربی متحده و بحرین پیش از اسرائیل و آلمان تزریق دوز سوم را آغاز کردند

افرادی که در آلمان با واکسن «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» واکسینه شده‌اند دوباره برای واکسیناسیون فراخوانده می‌شوند. البته به این افراد، واکسن آر.ان.ای» مانند «فایزر» و «مدرنا» تزریق می‌شود.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه گذشته گفت که اجازه تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۶۰ سال که بیشترین خطر ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را دارند، صادر شده است.

اگر چه آقای بنت گفت که اسرائیل پیشگام تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد ۶۰ سال به بالا است اما امارات عربی متحده و بحرین پیش از این کشور تزریق دوز سوم واکسن کرونا را در اوائل ماه ژوئن شروع کرده بودند.

در این کشورها به افرادی که واکسن چینی «سینوفارم» دریافت کرده‌اند و میزان پادتن کرونا در بدنشان کم است، پیشنهاد شده سومین دوز واکسن را دریافت کنند.

ترکیه هم طرح تزریق دوز سوم واکسن کرونا را از ابتدای تابستان امسال برای افراد بالای ۵۰ سال و همچنین کادر پزشکی اجرا کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده از ترکیه، از اول ماه اوت ۴.۹ میلیون واکسن برای اجرای سومین مرحله واکسیناسیون در این کشور توزیع شده است.

به گزارش جاکارتا پست، اندونزی نیز طی روزهای گذشته تزریق دوز سوم واکسن به متخصصان بهداشت را شروع کرده است.

کشورهای دیگری نیز در فکر تزریق دوز سوم هستند

با وجود شیوع گونه دلتا که موج جدیدی از ابتلا به «کووید۱۹» را ایجاد کرده است، کشورهای دیگر نیز اعلام کرده‌اند که در حال بررسی تزریق واکسن یادآوری به افراد آسیب‌پذیر هستند.

گفته می‌شود که بریتانیا نیز که پیشتر گزینه تزریق دوز سوم واکسن کرونا را در دست بررسی داشت، آماده توزیع ۳۲ میلیون دوز یادآوری تا ماه سپتامبر است. بر این اساس به همه افراد ۵۰ سال به بالا و همچنین افراد دارای نقص ایمنی، پیشنهاد شده است که واکسن یادآوری را دریافت کنند.

همچنین نخست وزیر کامبوج در روزهای پایانی هفته گذشته گفت که این کشور به زودی تزریق واکسن یادآوری را با استفاده از واکسن های آسترازنکا و سینوفارم برای افراد در معرض خطر شروع خواهد کرد.

با این حال اگرچه برخی کشورها تاکنون برنامه شان را برای واکسن یادآوری ارائه نکرده اند اما خبرها حاکی از بررسی این موضوع توسط مسئولان این کشورها است.

برای مثال سوئیس اعلام کرده که استفاده از واکسن یادآوری فقط برای افرادی که سیستم ایمنی شان خیلی ضعیف است، توصیه می‌شود.

در حال حاضر هیچگونه دوز اضافی «توصیه» نمی‌شود

آمریکا بارها از امکان تزریق دوز سوم برای گروه های خاصی از مردم سخن گفته، اما تاکنون زمانبندی مشخصی برای تزریق واکسن یادآوری در نظر نگرفته است.

فرانسه هم اگر چه تزریق دوز سوم را برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و همچنین افراد مسن بالای ۸۰ سال توصیه کرده است اما در حال حاضر برنامه‌ای برای تعمیم این روند به همه افراد جامعه ندارد.

سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن آسترازنکا در ۳۰ ژوئیه اعلام کرد که در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر ضرورت استفاده از واکسن یادآوری هنگامی که فرد دو دوز واکسن دریافت کرده است، وجود ندارد.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرد که ضرورت و زمان تزریق واکسن یادآوری با همان واکسن قبلی یا سایر واکسن های مناسب با جمع آوری داده‌های بیشتر ارزیابی می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر