چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۴۰۵۷
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

فکرشهر: نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه پانزدهم مرداد اعلام کردند که میخائل هرتسوگ را به عنوان سفیر جدید در آمریکا تعیین کرده‌اند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، نظر به این‌که تقابل با ایران در صدر اولویت‌های دیپلماتیک و نظامی اسرائیل قرار دارد، رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که در انتصاب سرهنگ هرتسوگ به مقام سفیر در آمریکا، «تجربیات» و «شناخت عمیق» او در ارتباط با ایران و در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تعیین کننده بوده است.

جزییات بیشتری در خصوص «شناخت عمیق» میخائل هرتسوگ در ارتباط با ایران داده نشده است.

نفتالی بنت در بیانیه انتصاب میخائل هرتسوگ تاکید کرده که دوران سفارت میخائل هرتسوگ، بعد از آن‌که یائیر لاپید نیز در دولت چرخشی نخست وزیر شود، کماکان معتبر خواهد بود.

از آنجا که سرهنگ ذخیره میخائل (مایک) هرتسوگ، ۶۹ ساله، برادر بزرگ‌تر اسحاق هرتسوگ، رئیس جمهور جدید اسرائیل است، انتصاب او حرف و حدیث‌هایی را در صحنه سیاست اسرائیل به دنبال داشت. اسحاق هرتسوگ ماه گذشته پست ۷ ساله ریاست جمهوری را آغاز کرد.

اما دولت اسرائیل گفته که سرهنگ میخائل هرتسوگ، پیشتر در پست‌های ارشد سیاسی و نظامی بوده و تجارب کافی را دارد و انتصاب او به عنوان سفیر بی‌ارتباط با برادر رئیس جمهورش است.

سفیر جدید اسرائیل در آمریکا، فرزند حییم هرتسوگ، از روسای جمهور دهه‌های هشتاد و نود میلادی اسرائیل است. انتصاب او روز یکشنبه هفدهم مرداد در نشست دولت بنت تصویب خواهد شد.

این نخستین بار در حدود ۱۳ سال اخیر است که چهره‌ای که وابسته به حزب لیکود نیست، مقام سفارت اسرائیل در آمریکا را بر عهده می‌گیرد. سفیران اسرائیل در واشینگتن، در سال‌های گذشته از نزدیک‌ترین افراد به بنیامین نتانیاهو بودند و در مواردی، دیدگاه‌های افراطی‌تر از او داشتند.

گیلعاد اردان، سیاستمدار ارشد عضو حزب لیکود که از سوی بنیامین نتانیاهو سفیر اسرائیل در واشینگتن و سازمان ملل بود، به تازگی و بعد از تشکیل دولت بنت- لاپید اعلام کرد که آماده کنار رفتن از سفارت در واشینگتن است. اما به نظر می‌رسد که دولت او را از مقام سفارت در سازمان ملل نیز کنار بگذارد.

اسرائیل آمریکا را مهم‌ترین متحد خود در جهان می‌داند و پست‌های سیاسی در سفارتش را معمولا به افرادی محول می‌کند که از بیشترین اعتماد نخست وزیر و کادر سیاسی و نظامی برخوردار باشند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین ماموریت سفیر جدید اسرائیل در واشینگتن، جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر