پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۴۲۴۱
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

فکرشهر: علل آشکار و واضح ناباروری مانند مصرف داروی خاص، اختلالات ژنتیکی شناخته شده و بیماری واریکوسل این شیوع افزایش یافته را توجیه نکرده و این موضوع نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تر است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مسوول کلینیک مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: بررسی‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد مشکلات و بیماری‌های مردان ۳۰ درصد علل ناباروری بوده‌ است؛ آماری که در چند سال اخیر به ۵۰ درصد رسیده و اکنون بررسی‌ها نشان از آن دارند که این میزان به ۷۰ درصد در ایران افزایش یافته است.

دکتر ناصر امیرجنتی با تاکید بر اینکه مردان بیشترین عامل ناباروری هستند، افزود: با افزایش شیوع ناباروری مردان مواجه هستیم، به عبارتی ناباروری در مردان نسبت به سال های گذشته شیوع بسیار بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شیوع جهشی ناباروری در مردان یک موضوع بسیار نگران کننده است و باید برای رفع این مشکل، راهکار اساسی اتخاذ شود تا از روند کاهش جمعیت در کشور کاسته شود.

امیرجنتی گفت: علل آشکار و واضح ناباروری مانند مصرف داروی خاص، اختلالات ژنتیکی شناخته شده و بیماری واریکوسل این شیوع افزایش یافته را توجیه نکرده و این موضوع نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تر است.

وی اظهار داشت: متخصصان این حوزه حدس می زنند زمینه ژنتیکی همراه با استرس های شغلی و روانی و شرایط محیطی اعم از امواج، نوع تغذیه دست به دست هم داده اند تا مردان بیشتری با نابارور مواجه شوند.

مسئول کلینیک مردان مرکز درمان ناباروری ابن سینا افزود: مثلا برخی از مردان صد میلیون اسپرم دارند، اما هیچ کدام از آنها از کیفیت لازم و قدرت لقاح برخوردار نبوده و به همین دلیل، امکان باروری فراهم نمی شود، اگر هم قدرت لقاح داشته باشد، به سقط جنین منجر می شود.

وی با بیان اینکه هنوز مطالعه آماری دقیقی روی این جمعیت انجام نگرفته است، اظهار امیدواری کرد که مطالعات مناسب در این زمینه انجام و براساس مستندات علمی، علت های این موضوع شناخته شود. همچنین مواردی مانند جمعیت های در معرض خطر تعریف شوند و توصیه های لازم به آنان انجام گیرد تا این افراد به مشکلی مواجه نشوند.

امیرجنتی افزود: این موارد در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال در مراکز ناباروی ابن سینا بسیار مشاهده می شود. در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال که در سنین تولید مثل قرار دارند، جمعیت فراوانی در معرض خطر ناباروری قرار دارند.

وی گفت: در سنین بالای ۴۰ سال، برخی مردان در سال های گذشته صاحب یک فرزند شده اند، اما برای فرزند دوم به مشکل برخورده اند.

امیرجنتی افزود: هرچند روش های پیشرفته کمک ناباروی در دسترس مردان قرار دارد، اما این موارد رفع علت بیماری نیست و مشکل ناباروری در آنان کماکان وجود دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر