پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
الخلیج آنلاین:
فکرشهر: بنابراین در حالی که برخی اختلافات سیاسی بویژه در مورد جزیره ها بین ایران و امارات وجود دارد، امارات به شکل چشم گیری به دنبال کاهش تنش با ایران است. به همین دلیل، زمانی که دایره ائتلاف امارات با اسرائیل توسعه می یابد، امارات خود را در برابر شرایطی می یابد که...
کد خبر: ۹۴۳۷۵
جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

فکرشهر: الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم يوسف حمود نوشت: به موازات درگیری روز افزون بین تهران و غرب، امارات تلاش می کند روی طناب ایران راه برود، به نحوی که شاهد یک گام جدید و جالب توجه در نزدیکی ایران و امارات هستیم که محور آن، اظهارات اخیر رئیس جمهور جدید ایران و مشارکت ابوظبی در مراسم تحلیف اوست.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین در حالی که برخی اختلافات سیاسی بویژه در مورد جزیره ها بین ایران و امارات وجود دارد، امارات به شکل چشم گیری به دنبال کاهش تنش با ایران است. به همین دلیل، زمانی که دایره ائتلاف امارات با اسرائیل توسعه می یابد، امارات خود را در برابر شرایطی می یابد که مانع از حمایت این کشور از تنش نظامی علیه ایران می شود.

پیامهای نزدیکی

پس از مشارکت رسمی ابوظبی در مراسم تحلیف رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران تصریح کرد که مایل است روابط با دولت امارات را مستحکم تر کند و این مهم را با استقبال از هیئت اماراتی نشان داد.

تنش ایران و اسرائیل

این مشارکت امارات همزمان است با تنش موجود بین ایران و اسرائیل و اتهاماتی که پس از حمله به کشتی اسرائیلی در دریای عمان، بین آنها رد و بدل می شود.

تهدیدات ایران و بهانه اسرائیل

طی دوره گذشته، بویژه از زمان اعلام عادی سازی روابط امارات با اسرائیل، تهران پیامهای تهدید مکرری را به امارات رساند و در مورد استفاده اسرائیل از امارات برای هدف گرفتن امنیت ملی ایران هشدار داد. شاید دلیل نگرانی ایران، اظهارات نتانیاهو باشد مبنی بر اینکه اسرائیل تمام تلاش خود را می کند تا با دولتهای سنی علیه ایران ائتلافی را تشکیل دهد.

روابط براساس منافع

یاسر عبدالعزیز، محقق و نویسنده سیاسی مصری، در مورد روابط امارات و ایران می گوید: این روابط براساس مواضع واشنگتن نسبت به تهران است که دچار صعود یا نزول می شود. همچنانکه همزمان با کاهش تنش های آمریکا با ایران پس از توافق هسته ای، شاهد افزایش روابط اقتصادی بین ایران و امارات تا سقف 200 میلیارد دلار بودیم.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: امارات حیاط خلوت ایران در زمینه تجارت و دروازه سرمایه گذاری های ایران در چارچوب برخی تفاهم ها بین دو کشور است.

امارات البته نوعی ترس از سیطره عربستان بر منطقه دارد، از این رو، بعضی اوقات با برگه ایران برای ایجاد توازن در روابط خود با عربستان بازی می کند، از سوی دیگر، طی ده سال اخیر همواره به دنبال ایجاد توازن در روابط خود با آمریکا بوده و در این مسیر، حمایت نیروهای آمریکایی از امارات را نیز در نظر دارد.

به عقیده عبدالعزیز، رابطه بین تهران و ابوظبی مصلحتی است و ایران می خواهد امارات روزنه ای برای رابطه با دولتهای اوراسیا باشد. نقشی که اماراتی ها در طول ده سال گذشته ایفا کرده اند و حضور آنها در یمن بخشی از آن است، یکی از عناصری است که فکر توسعه نفوذ امارات را تکمیل می کند و مساله قابل توجه آنکه این کشور عربی روابطش با ایران را قطع نکرد.

وی افزود: امارات بعضی اوقات هنگامی که رابطه بین واشنگتن و تهران با تنش مواجه می شود، در معرض ضرباتی قرار می گیرد و دلیل این امر، حضور نیروهای آمریکایی در امارات است.

رابطه بین امارات و ایران در واقع راهبردی و دارای ابعاد زیادی است و امارات ضمن استفاده از اسرائیل، به دنبال اشکالی از توازن در رابطه خود با ایران است. با وجود رابطه اقتصادی مستحکم بین امارات و تهران، چیزی نمی تواند مانع از آن باشد که ایران لحظه ای علیه امارات شود، چرا که امارات یک دولت کوچک است و با اینکه از کمیت زیادی از سلاح ها برخوردار است، باز هم توان مقابله با ایران را ندارد.

مبادلات اقتصادی بزرگ

گذشته از تنش سیاسی بین امارات و ایران که در ظاهر نمایان است، مبادلات تجاری بین دو کشور سال به سال بیشتر می شود، همانطور که ابوظبی تنها شهری است که شاهد رشد صادرات ایران طی سال جاری بود.

این در حالی است که فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، ارزش تجارت بین دو کشور را در زمان حاضر تا 15میلیارد دلار تخمین زد که پیش بینی می شود تا سال 2025 این رقم به 30 میلیارد دلار برسد.

در سال گذشته، حجم صادرات ایران به امارات معادل 3.3 میلیارد دلار و حجم واردات 6.3 میلیارد دلار بود، تا امارات دومین شریک تجاری ایران پس از چین باشد.

در تفاصیل روابط اقتصادی بین دو کشور، تهران 10 درصد واردات خود را از امارات وارد می کند، در حالی که 15 درصد از کل صادرات ایران از طریق امارات صادر می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر