جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۴۵۶۳
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹

فکرشهر: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چون رفتار سفرای انگلیس و روسیه، رفتاری توهین آمیز و تحقیرآمیز بوده است از این رو باید به صورت رسمی از سوی کشورهای روسیه و بریتانیا از ملت و مردم ایران عذرخواهی شود مسلما اگر این کار را انجام ندهند یقینا هم مجلس و هم وزارت امور خارجه تصمیمی در قبال این رفتار بگیرند

به گزارش فکرشهر از انتخاب، انتشار عکسی از سوی سفیران لندن و مسکو در سفارت روسیه در تهران و در کنار آن عکسی قدیمی از چرچیل، روزولت و استالین در همان محل یعنی ساختمان سفارت شوروی سابق در تهران با واکنش گسترده نمایندگان روبرو شد.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره انتشار این عکس و اینکه مجلس اعلام کرده در صورت عدم عذرخواهی سفرا، با آنها برخورد قاطع خواهد کرد، حال که این عذرخواهی رسمی صورت نگرفته تکلیف چیست؟ به خبرنگار «انتخاب» گفت: رفتاری که سفیر انگلیس و سفیر روسیه انجام دادند خلاف منافع متقابل ایران و این دو کشور است. مردم ایران از جنگ جهانی دوم و از حادثه حضور سران این کشورها در ایران که منجر به اشغال ایران شد خاطره خوبی ندارند.

او افزود: قدر مسلم اینکه هر مسئله ای که بخواهد آن خاطره و حادثه تلخ تاریخی را تداعی کند برای مردم و افکار عمومی ما قابل پذیرش نیست. مضافا اینکه ما روابط بسیار نزدیکی با روسیه داریم حالا از کشور بریتانیا توقعی نیست که بخواهد به روابط دوجانبه و عرف دیپلماتیک چندان پایبند باشد اما کشور روسیه دارای روابط بسیار نزدیک سیاسی و امنیتی با ایران است و ما هم برای روابط با روسیه ارزش قائل هستیم کمااینکه ما بریتانیا را تا جایی که به منافع ما آسیب وارد نکند و با احترام متقابل رفتار کند روابط مثبت با بریتانیا را هم مدنظر داریم.

رحیمی جهان آبادی عنوان کرد: چون این رفتار این دو سفیر رفتاری توهین آمیز و تحقیرآمیز بوده است باید به صورت رسمی از سوی کشورهای روسیه و بریتانیا از ملت و مردم ایران عذرخواهی شود مسلما اگر این کار را انجام ندهند یقینا هم مجلس و هم وزارت امور خارجه تصمیمی در قبال این رفتار بگیرند گرچه تا جایی که من شنیدم سفرای این دو کشور احضار شدند و تذکر لازم به آنها داده شده، چراکه در عرف دیپلماتیک، وقتی یک دیپلمات، رفتاری خلاف منافع دو کشور انجام می‌دهد به سفیر مربوطه تذکر داده می شود اما به نظر من با توجه به اینکه در افکار عمومی ما، آن اقناع لازم هنوز انجام نشده و مردم از این رفتار دلخور هستند ضروری است که دولت روسیه و بریتانیا به نحوی این رفتار اشتباه سفرای خودشان را جبران کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره کرد: حال اینکه چه تصمیمی در مجلس گرفته شود به نظر من ما در قبال این حوادث، به همان میزان که باید تصمیم قاطع باشد به همان میزان باید تصمیمی کارشناسی شده اتخاذ شود در واقع نمی‌توان به صورت احساسی در عرصه سیاست خارجی تصمیم گیری کرد و نمی توان با احساسات، منافع و روابط متقابل دولت ها را تحت الشعاع قرار داد. اگر یک رفتار دور از عقلانیت و دور از مصلحت اندیشی از سوی سفیر این کشورها انجام شده ما باید در پاسخ، رفتاری انجام بدهیم که هم آنها به اشتباهشان پی ببرند و هم اینکه به روابط ما آسیبی وارد نشود چون بعضی از این شیطنت‌ها به این دلیل است که برخی می خواهند روابط ما را با کشورهایی که ارتباط داریم خراب کنند به ویژه روسیه که ما با روس‌ها در بسیاری از مسائل منطقه ای روابط نزدیکی داریم.

او پیشنهاد کرد: توصیه بنده به مجلس این است که تصمیمی کارشناسی شده، قاطع و با هماهنگی وزارت خارجه باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر