پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: هفت درصد از کسانی که از لوازم آرایشی استفاده میکنند پسران و مردان هستند و این در حالی است که حتی بعضی از لوازم آرایشی مانند کرم، ژل مو و اسپریهای خوش بو کننده جزو لوازم آرایشی به حساب نمیآیند و منظور ریمل، کرم پودر و … است.
کد خبر: ۹۴۷
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

فکرشهر: هفت درصد از کسانی که از لوازم آرایشی استفاده میکنند پسران و مردان هستند و این در حالی است که حتی بعضی از لوازم آرایشی مانند کرم، ژل مو و اسپریهای خوش بو کننده جزو لوازم آرایشی به حساب نمیآیند و منظور ریمل، کرم پودر و … است.


به گزارش فکرشهر و به نقل از خبرنو، مهدی آقاپور، پژوهشگر فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز ضمن تأکید بر ناهنجار بودن پدیده استفاده از لوازم آرایشی در بین پسران و مردان اظهار می کند: استفاده از لوازم آرایشی بین پسران جوان و نوجوان در بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشتر است.

 

مقام‮ ‬معظم‮ ‬رهبری‮ ‬اخیراً‮ ‬در‮ ‬پاسخ‮ ‬به‮ ‬استفتایی‮ ‬در‮ ‬مورد‮ ابرو برداشتن و آرایش مردان‮ ‬فرمودند‮: در صورتى که ابرو برداشتن یا آرایش کردن مردان تشبّه مرد به زن محسوب شود و یا مفسده انگیز باشد و یا ترویج فرهنگ مبتذل غرب به حساب آید، جایز نیست.

 

اما به راستی چرا پسران ایرانی آرایش می کنند؟‮ ‬

 

دکتر جلیلی رواشناس در پاسخ به این سؤال که: آیا به نحوی در پسرانی که آرایش می کنند گرایش و خوی دخترانه وجود ندارد گفت : ممکن است وجود داشته باشد و یا نباشد، اکنون آنقدر آرایش مردان فراگیر است که اگر بگوییم احساسات دخترانه در این افراد هست آن وقت هویت جنسی در جامعه از بین می رود. من فکر نمیکنم در همه این افراد تمایلات دخترانه وجود دارد.

وی افزود: این یک نوع عصیان بر علیه مکانیزمهایی است که می گوید این کار را بکن و آن کار نکن است. این گونه امر و نهی ها واکنش ایجاد می کند و اغلب واکنشها بیمار گونه است، باید از امر و نهی های بیهوده جلوگیری کرد و کارهای هدایتی را نیز انجام داد. سؤالی که مسئولان باید پاسخ دهند این است که چرا در سی و چند سال اخیر جامعه ما از نظر اخلاقی روز به روز در حال سقوط است؟

 

دکتر اصغر کیهان نیا، مشاور خانواده و متخصص رفتاردرمانی می گوید: یکی از دلایل آرایش مردان که پنهان است و کسی زیاد به آن توجه نمی کند اعتراض است، اعتراض به مقرارات و سختگیری های خانه، مدرسه، دانشگاه، محیط و مسئولین است. جوان ها وقتی نسبت به چیزی اعتراض دارند آنچه را که مسئولین می گویند درست برعکس آن را اجرا می کنند.


دکتر کیهان نیا ادامه داد: علت دیگر افزایش زیبایی است، برخی از مردان فکر می کنند هر چقدر زیباتر باشند و آرایش کنند بهتر می توانند جنس مخالف را جذب کنند. در صورتی ۲۰ درصد از اینگونه افراد با آرایش می توانند جنس مخالف را جذب کنند، ۸۰ درصد دختران از اینگونه پسران متنفرند. دختران اعتقاد دارند که مرد نباید آرایش کند و زیر ابرو بردارد، مرد باید اقتدار و کلام قوی داشته باشد.

 

کیهان نیا با انتقاد از فرهنگ سازی غلط تلویزیون گفت: مثلاً من کارگری را می شناسم که زیر ابروهای خود را بر می دارد و آرایش می کند، وقتی که یک کارگر این کار را می کند اوج فرهنگ سازی غلط را می توان مشاهده کرد. قبح آرایش مردان در جامعه ما ریخته شده است، وقتی که تلویزیون برنامه ای می گذارد که در آن مجری و یا هنرپیشه زیر ابرو های خود را برداشته و آرایش کرده چه انتظاری می توان از افراد جامعه داشت. نباید به اینگونه افراد میدان داد، وقتی که تلویزیون یک هنرپیشه را با این وضع نشان می دهد باید منتظر بماند که افراد جامعه از ظاهر این فرد الگو بگیرند و آرایش کنند.

 

آمار استفاده ۷ درصدی از لوازم آرایش توسط مردان در ایران نشان از اقبال پسران و مردان جوان ایرانی به استفاده از لوازم آرایشی دارد که تا قبل از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته می‌شدند. انواع کرم، رنگ‌های مخصوص گریم، انواع ژل، آدامس و چسب مو، اسپری‌های خوشبو‌کننده، ریمل، سایه چشم و… که تا پیش از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته می‌شدند این روزها در سالن‌های آرایش مردانه به وفور یافت می‌شوند و میزان استفاده از آنها کم‌کم به قدری زیاد شده است که بیم آن می‌رود گوی سبقت را در استفاده از این لوازم آرایش از سالن‌های آرایش زنانه بربایند.


استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در حالی در کشورمان اتفاق می‌افتدکه بر اساس آمارها سن استفاده از لوازم آرایش نسبت به دو دهه گذشته در کشورمان ۱۰ سال کاهش یافته و به گفته کارشناسان نوجوانان ۱۷ ساله نیز که تا دهه‌های گذشته در استفاده از لوازم آرایش محتاط‌تر عمل می‌کردند این روزها گوی سبقت را از مادران خود ربوده‌اند. این در حالی است که ایران در مصرف لوازم آرایشی دارای رتبه دوم در آسیا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال اول شدن در دنیا را در مصرف لوازم آرایش نباید نادیده بگیریم. اگر چه در قدیم اصطلاحی رایج بود با این مضمون که «مرد است و ابرویش» اما این اصطلاح این روزها جایگاهی نزد پسران ندارد و آنچه در آرایشگاه‌های زنانه به برداشتن ابرو معروف است در سالن‌های آرایش مردانه به آن "کار ابرو" اطلاق می‌شود. اقدامی که در سالن‌های آرایش مردانه صندلی مخصوص به خود را دارد و پیرایشگران مجربی که گفته می‌شود دوره مخصوص این کار را دیده‌اند «کار ابرو» را برای مشتریان جوان و بعضا دامادها با هزینه ۱۵ تا ۳۰ هزار تومانی انجام می‌دهند. در کنار اینها کارهایی از قبیل مش و رنگن یا رنگ‌های مد سال که یخی و تیتانیومی است نیز مشتری‌های فراوانی دارد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر