جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۹۵۵۴۳
سه‌شنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: محققان ژاپنی یک اتاق کامل را تبدیل به شارژر بی‌سیم برای دستگاه‌های الکترونیکی کردند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از نیواطلس، سرانجام روزی فرا می‌رسد که سیستم شارژ بی‌سیم، دستگاه‌های برقی ما را همیشه در حالت شارژ شده نگه می‌دارد و در آن روز وصل کردن تلفن همراه به کابل شارژر کاری عجیب خواهد بود. امروزه استفاده از شارژر بی‌سیم برای تلفن همراه، ساعت‌های هوشمند، هدفون‌ها و سایر وسایل الکترونیکی کاری رایج است. اگرچه از نظر تجاری بر راحت‌تر بودن شارژرهای بی‌سیم نسبت به کابل‌ها تاکید می‌شود اما بیشتر مواقع برای شارژ دستگاه به طور بی‌سیم باید آن را روی یک صفحه مشخص قرار داد که این کار استفاده از آن را حین شارژ شدن دشوار می‌کند.

به همین منظور برای رسیدن به هدف نهایی که راحتی افراد است باید برد این شارژرها افزایش یابد. در مطالعه‌ای جدید محققان دانشگاه توکیو سیستمی ساخته‌اند که می‌تواند دستگاه‌های الکترونیکی را از راه دور در هر کجای یک اتاق که باشند شارژ کند.

در این فناوری، اجزایی به نام خازن یکپارچه درون حفره‌های دیوار قرار می‌گیرند. خود دیوار نیز از سطوح رسانا ساخته شده است. به این ترتیب یک میدان مغناطیسی سه‌بعدی در اتاق برقرار می‌شود. میدان مغناطیسی در اطراف یک قطب مسی که در مرکز اتاق قرار دارد در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت به گردش در می‌آید و گیرنده‌هایی که به دستگاه‌های الکترونیکی متصل می‌شوند این میدان مغناطیسی را دریافت کرده و شارژ می‌شوند.

محققان این سیستم را در اتاقی با ابعاد سه در سه در دو متر آزمایش کردند و دریافتند که در ۹۸ درصد از حجم اتاق بازدهی ۵۰ درصدی وجود دارد. در دو درصد باقی‌مانده از اتاق نیز برق‌رسانی مناسب بود و بازدهی آن هرگز کمتر از ۳۷ درصد نشد. محققان می‌گویند خروجی این سیستم می‌تواند ۵۰ وات یا بیشتر باشد. علاوه بر این الگوهای میدان مغناطیسی در این اتاق برای انسان‌ها بی‌خطر بود.

این اولین سیستم شارژ بی‌سیم در مقیاس یک اتاق نیست اما به نظر می رسد برخی از مشکلات مدل‌های قبلی را ندارد.

اگرچه حتی اگر چنین سیستمی به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد کاربران معمولی علاقه‌ای به استفاده از آلومینیوم در دیوارهای اتاق نشیمن خود نخواهند داشت. اما محققان می‌گویند از این فناوری می‌توان در مقیاس کوچک‌تر مانند کابینت‌هایی که وسایل برقی را شارژ می‌کنند استفاده کرد. همچنین این فناوری برای کارخانه‌ها مناسب خواهد بود و افراد معمولی می‌توانند از نمونه‌های مشابه مثل دیواری که دستگاه‌ها را تا فاصله‌ی ۱۰ متری با استفاده از امواج مایکروویو شارژ می‌کند استفاده کنند.

این مطالعه جدید در مجله‌ی "Nature Electronics" منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر