پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: یک دیپلمات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "ما آماده ایم راهی پیدا کنیم تا تحریم‌های مغایر با برجام را برداریم و آن‌ها نیز اقدامات هسته‌ای که با برجام مغایر است را به عقب برگرداند. "وی گفت: "ما آماده ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم. "
کد خبر: ۹۵۶۸۶
جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

فکرشهر: خبرنامه «دیپلماتیک» لورا روزن خبرنگار آمریکایی نوشت: یک دیپلمات ارشد آمریکایی امروز گفت که آنها هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات بین المللی به منظور احیای احتمالی برجام هستند. این دیپلمات افزود در حالی که زمان یک عامل تاثیرگذار است، مهمتر این است که ایرانیان با موضعی واقع بینانه که به بازگشت متقابل به توافق کمک می کند، به مذاکرات بازگردند."

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: این دیپلمات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "ما آماده ایم راهی پیدا کنیم تا تحریم های مغایر با برجام را برداریم و آنها نیز اقدامات هسته ای که با برجام مغایر است را به عقب برگرداند."

وی گفت: "ما آماده ایم تا مذاکرات را با این روح و نگرش ادامه دهیم و سعی کنیم به سرعت به نتیجه برسیم تا ورق را برگردانیم."

وی افزود: "ایرانی ها باید تصمیم بگیرند که آیا آنها نیز متعهد به این کار هستند یا نه. در غیر این صورت، ما مجبوریم مسیر متفاوتی را انتخاب کنیم. "

علی واعظ، مسئول بخش ایران در اندیشکدهٔ «گروه بین‌المللی بحران» گفت: ایران پیغام های غیر رسمی متفاوتی درباره زمان آماده شدن برای از سرگیری مذاکرات هسته ای در روزهای اخیر ارسال کرده است. تردید ممکن است نشان دهنده این باشد که دولت جدید ابراهیم رئیسی هنوز موضع خود درباره مذاکرات و همچنین مذاکره کنندگانش را نهایی نکرده است. همچنین این ممکن است به این دلیل باشد که تهران سعی می کند از این طریق کشورهای غربی را از صدور قطعنامه احتمالی علیه ایران به دلیل همکاری ناکافی با تحقیقات در زمینه فعالیت های سابق هسته ای، در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، باز دارد.

واعظ افزود: "به نظر می رسد که ایرانی ها برخی از تصمیمات اساسی در مورد رویکرد خود در مورد مذاکرات را اتخاذ نکرده اند، از جمله اینکه چه کسی قرار است عهده دار این مذاکرات شود. نه فقط افراد، بلکه حتی اینکه کدام نهاد مدیریت این مذاکرات را بر عهده داشته باشد."

واعظ با اشاره به سه قدرت اروپایی دخیل در مذاکرات هسته ای ایران و با توجه به برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در13 تا 17 سپتامبر در وین، گفت: "من فکر می کنم ایرانی ها بر این باورند که به نفع آنهاست که دور هفتم گفتگوها را تا بعد از جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر نگیرند تا بتوانند با داشتن اهرم فشاری بر سه کشور اروپایی و استفاده از ترس آن ها از اینکه صدور قطعنامه علیه ایران مانع از سرگیری مذاکرات شود، از صدور این قطعنامه جلوگیری کنند."

واعظ با ارزیابی محاسبات ایران، گفت: "اگر آنها یک هفته قبل از نشست شورای حکام با موضع بسیار سخت تری به مذاکرات برگردند، این امر به طور بالقوه می تواند نتیجه ای عکس خواسته آنها را در پی داشته باشد"

خبرگزاری امواج گزارش داده است، در پی اظهارات وزیر خارجه جدید ایران در رسانه ها مبنی بر اینکه ممکن است این کشور به چند ماه زمان نیاز داشته باشد، ایران دیروز (31 اوت) پیامی را به انریکه مورا ، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارسال کرد و گفت که به مذاکرات در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند.

اما یک مقام اروپایی گفت که پیام به بروکسل بسیار مبهم است. این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: "من نمی گویم تردیدها برطرف شده، اما این تفسیر به عنوان یکی از گزینه های احتمالی مطرح شده است."

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جديد ايران، اولين سفر خارجي خود به يک كنفرانس بين المللي در بغداد و سپس در سفر به سوريه در آخر هفته گذشته و در بازخواني هاي بعدي ايران از گفتگوها با همتايان ديپلماتيك و اظهارات در رسانه ها، تاکید کرد که دولت رئیسی به دنبال آن است که ایران به عنوان یک دولت مهم در منطقه شناخته شود، نقش غرب در منطقه را مغایر با منافع ایران می داند و به دنبال این است که مذاکرات برای ایران "دستاوردهای ملموسی" داشته باشد.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفت: "مذاکره یکی از ابزارهای دیپلماسی است و ما امیدواریم که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد و طرف های دیگر بر اساس خرد و نه پیام های غیر سازنده بر سر میز مذاکره حاضر شوند."

امیرعبداللهیان در مورد زمان آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته ای که شش دور آن تا 20 ژوئن در وین برگزار شد، گفت که دولت جدید ایران ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.

امیرعبداللهیان گفت: "طرف دیگر درک می کند که دو تا سه ماه طول می کشد تا دولت جدید روی کار بیاید و برای هر تصمیمی برنامه ریزی کند."

علی واعظ گفت "واضح است که ایرانی ها تعلل می کنند تا با دست پر تری به مذاکرات برگردند، اما آنها نمی توانند از طریق این تاکتیک یک توافق بهتر را به دست آورند و در مورد به شکست کشاندن توافقی ریسک می کنند که در مقایسه با سایر گزینه ها بهترین گزینه آن هاست. "

دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به این سوال که چگونه این پیام را درک کرده است، گفت که این پیام، واضح نیست و آنها هنوز منتظر ارتباط رسمی هستند، احتمالاً از طریق بروکسل.

دیپلمات آمریکایی گفت: "ما هنوز منتظر هستیم تا بطور رسمی بفهمیم که قصد آنها چیست. وقتی آنها به ما بگویند ما متوجه می شویم."

این دیپلمات ادامه داد که مهمتر از تاریخ این است که ایرانی ها "در صورت بازگشت به مذاکرات با موضعی واقع بینانه که با پایبندی متقابل به توافق سازگار است، بازگردند."

وی افزود: "اگر آنها بر برداشتن گام هایی فراتر از تعهدات برجام پافشاری کنند، این بدان معناست که ما در حال مذاکره در مورد چیزی غیر از برجام هستیم. این یک نوع مذاکره بسیار متفاوت خواهد بود."

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر