جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
تکمیل هر چه سریعتر بانک اطلاعات بیکاران و شاغلان
کد خبر: ۹۵۷۹۹
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

فکرشهر: به اعتقاد یک فعال حوزه کار تکمیل هرچه سریعتر بانک اطلاعات رفاه و بازار کار به جهت شناسایی شاغلان و بیکاران و دهکهای نیازمند حمایت در جامعه باید در اولویت وزارت کار قرار بگیرد.

به گزارش فکرشهر، حمید حاج اسماعیلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به راه اندازی سامانه مردم در وزارت کار اظهار کرد:این سامانه طرح بسیار خوبی است چون دولت باید بر مبنای نیازها، تقاضاها و شرایط کشور فعالیت کند. مردم دچار مشکل هستند و تقاضاهایی دارند که می توانند از این طریق بی واسطه در اختیار مدیران و مسئولان وزارتخانه قرار بدهند تا آنها بتوانند بر اساس این نظرات و ایده ها برنامه ریزی و تصمیم سازی بکنند.

وی افزود: اعتقاد من این است که آقای عبدالملکی برای آنکه بتواند برنامه‌ریزی بهتر و جامع‌تری برای تحقق اهدافی که مدنظر دارد، صورت دهد باید تکمیل بانک اطلاعات جامع رفاه ایرانیان و بازار کار را در اولویت قرار بدهد.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: معیشت و رفاه مردم و تنظیم روابط کار به طور مستقیم با این وزارتخانه در ارتباط است. در شرایط موجود نیازمند تکمیل بانک اطلاعات شاغلان و بیکاران در بازار کار و بانک رفاهی هستیم که با حوزه مردم برای دریافت خدمات اجتماعی و رفاهی در ارتباط است.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: مسأله اول این است که هم اکنون بنگاه‌هایی داریم که فعالند ولی دولت اطلاعی از آنها ندارد چون آمار رسمی از آنها در اختیار نیست؛ مسئله دوم تعداد دقیق کارگران است که همیشه محل چالش بوده است چون آمار دقیقی نداریم.

وی ادامه داد: اینکه چه تعداد از کارگران رسمی یا غیررسمی هستند و چه طبقات اجتماعی را به لحاظ سن و جنسیت شامل می‌شوند جزو موضوعات مهمی هستند که از گذشته تا کنون ما را دچار مشکل کرده و نتوانستیم بر اساس آن تصمیم گیری مشخصی داشته باشیم. اگر بدانیم چه تعداد کارگاه با چه تعداد نیروی کار و چه رشته ای در کشور فعالیت می‌کنند بهتر می توانیم برای تهیه مواد اولیه آنها، صادرات کالاها و رفع نیازهای کشور و ارتباطی که وزارت کار با دیگر وزارتخانه های کشور برای تامین نیازهای کشور دارد، اقدام کنیم.

به گفته این کارشناس، ترمیم و تکمیل بانک جامع اطلاعاتی نسبت به راه اندازی سامانه هایی مثل سامانه مردم در اولویت است چون دولت‌های گذشته در این زمینه اقداماتی صورت دادند که به سرانجام نرسید و اگر این بانک جامع هرچه سریعتر تکمیل شود تصمیم سازی برای برنامه های مختلف حوزه کار بهتر صورت می پذیرد.

وی گفت: سامانه نظرخواهی از مردم اقدام بسیار خوبی است که می‌تواند به انعکاس بی واسطه تقاضاها و مشکلات مردم و پیشنهادات صاحبنظران منجر شود ولی با توجه به مشکلات معیشتی که مردم با آن روبه رو هستند اگر بانک اطلاعات دهک‌های مختلف درآمدی در وزارت کار شکل بگیرد دولت می‌داند که از چه طبقات و دهک‌هایی باید به درستی حمایت کند و یارانه ها به نیازمندان واقعی پرداخت می شود.

همچنان که پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داده بود، سامانه مردم در وزارت کار راه اندازی شد و از امروز برای ثبت نظرات و پیشنهادات همه آحاد مردم، نخبگان، صاحبنظران و کارشناسان قابل دسترسی است.

ایجاد سامانه مردم در راستای تاکید وزیر کار مبنی بر فراهم کردن زمینه تعامل حداکثری و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و تصمیم ‌سازی های وزارت کار صورت گرفته است. دریافت طرح ها، نظرات، ایده ها و پیشنهادات صاحبنظران، متخصصان و اقشار مختلف جامعه در حوزه های مرتبط با این وزارتخانه از اهداف این سامانه به شمار می رود.

پیش از این عبدالملکی از فعال شدن بخش ثبت ایده ها و طرح ها در سایت وزارت کار خبر داده و گفته بود" افراد می توانند با ورود به این بخش، پیشنهادها، ایده‌ها، طرح‌ها و تجربه‌های موفق را در همه حوزه‌ها و بخش‌های مربوط به وزارت کار ثبت کنند و وزارت کار از این ایده ها استفاده خواهد کرد.

سامانه مردم با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت دریافت طرح ها و ایده های شهروندان راه اندازی شده و لینک آن به نشانی mardom.mcls.gov.ir بر روی پرتال وزارتخانه قرار گرفته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر