جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۱۱۴
پنجشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰

فکرشهر: انتخاب نوشت: روزنامه عرب زبان «الدیار» چاپ بیروت در مطلبی به قلم رضوان الذیب نوشت: مسئولان لبنانی از کنگره آمریکا بوضوح شنیدند که «بروید و از سوریه گاز وارد کنید»، این کلام آمریکایی‌ها باعث خشنودی عده‌ای از مسئولان لبنانی و ناخوشایندی عده‌ای دیگر شد که هنوز فراموش نکرده اند آمریکا چطور در طول تاریخ متحدان خود در ویتنام، کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق و لبنان را تنها گذاشته و چگونه در زمان حاضر دست از حمایت متحدان منطقه ای هم کشیده است و برای عقب نشینی از سوریه آماده می‌شود، تا کرد‌ها بهای تکیه خود بر ایالات متحده را بپردازند و مجبور به از سر گیری مذاکرات با دولت سوریه شوند.

براساس اطلاعات موجود، تامین گاز لبنان روی میز نشست بین پادشاه اردن و رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن و بین پادشاه اردن و السیسی بود که تصمیم واضحی در مورد تسریع در رساندن گاز مصر به لبنان گرفتند، تا مانع از سقوط کامل دولت در دست حزب الله شوند که دبیر کل آن، تصمیم به وارد کردن نفت ایران گرفت، اتفاقی که جهان را لرزاند و معادلات را تغییر داد، به نحوی که حتی دولت‌های بزرگ از اتخاذ هر تصمیمی در این باره که منجر به وقوع جنگی فراگیر شود، ناتوان بودند. بلکه برعکس، اردن و مصر تماس‌هایی را با طرف سوری گرفتند که در نهایت سوریه هم با گازرسانی به لبنان موافقت کرد و قرار است سوریه، اردن و مصر در امان جلسه‌ای برگزار کنند که محوریت آن پرونده گاز مصر و رساندن آن به لبنان در سریعترین زمان ممکن است. شایان ذکر است که طرح مذکور سال‌ها معطل تصمیم آمریکا مانده بود. علاوه بر این، پرونده برق رسانی به لبنان از مسیر اردن هم در حال بررسی است. این تحولات نتیجه حرکت نفت کش ایرانی است که باعث شد آمریکایی‌ها اولین سیلی واقعی را در لبنان پس از ازادی جنوب دریافت کرده و مجبور به دادن امتیاز شوند.

براساس اطلاعات منابع آگاه، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به رئیس جمهور مکلّف لبنان وعده دادن ۳ میلیارد هبه به محض تشکیل دولت را داده اند و این مساله به میشل عون ابلاغ شده است، همانطور که کنگره اعلام کرده عملیات حمایت از ارتش لبنان و کمک مالی به آن انجام خواهد شد. هدف از این اقدامات، بی نیازی دولت لبنان از نفت ایران است که رسیدن آن به لبنان، موجب شکسته شدن تحریم لبنان توسط آمریکا شد.

این در حالی است که نیمی از لبنانی‌ها دارو‌های مورد نیاز خود را از سوریه، ترکیه، دولت‌های حاشیه خلیج فارس، فرانسه و اروپا تامین می‌کنند و هر لبنانی که به کشور باز می‌گردد، در چمدان خود داروخانه‌ای دارد که دارو‌های خود بسیار ارزانتر از بازار لبنان است و این نابه سامانی‌ها در اغلب بخش‌های مدیریتی در لبنان به چشم می‌خورد.

به گزارش منابع اگاه، وجود نفت ایران در بازار لبنان، موجب کاهش رنج و دشواری لبنانی‌ها می‌شود، بویژه در صورتی که دولت بتواند پرونده اقتصادی را از طریق سیاست‌های جدید بهبود بخشد. دولت لبنان اگر به حزب الله و واردات از ایران تکیه کند، بحرانهایش به صفر می‌رسد و دیگر مجبور نیست بیش از ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار را صرف خرید برق و گاز کند. مشکلات تنها در صورتی حل می‌شود که لبنان اداره پرونده‌ها را با یک دولت قدرتمند و استقلال کامل بر عهده بگیرد که ضامن حفظ منافع و ثروت‌های این کشور باشد. مشکل لبنان ان است که برخی تصور می‌کنند جهان برگه‌ای در دست آنهاست و بایدن در تصمیمات خود تنها منافع لبنان را در نظر دارد و طبق زمان لبنان حرکت می‌کند! ایشان فراموش کرده اند که اگر سوخت رسانی ایران به لبنان نبود، هیچ طرفی برای کمک به این کشور، وارد عمل نمی‌شد، چرا که دیپلمات‌های حاضر در بیروت معتقدند اصلاح و نجات با کادر سیاسی فعلی محال است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر