شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۳۲۲
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵

فکرشهر: مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: با کاهش ۵۳.۳درصدی بارش‌ها در سال آبی زراعی جاری و وقوع خشکسالی ۷۰ میلیارد تومان به مراتع عشایری ییلاقی و قشلاقی این استان خسارت وارد شده‌است.

به گزارش فکرشهر، عبدالمحمد امینی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کم بارشی و خشکسالی‌ کاهش ۵۰ درصدی تولید علوفه مراتع استان بوشهر را به دنبال داشته است به نحوی که میزان تولید علوفه دام عشایر این استان از ۲۸هزار و ۸۰۰ تن در سال با کاهش ۵۰ درصدی به ۱۴هزار و ۴۰۰ تن کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر دام‌های عشایری استان بوشهر در قشلاق از ۶۴۰ هزار هکتار و در مناطق ییلاقی استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در سطح ۵۵۰ هزار هکتار تعلیف می‌شوند.

امینی زاده یادآور شد: در همین ارتباط برای کاهش تاثیر خشکسالی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور عشایر از اول امسال تاکنون اقدام به توزیع یکهزار و ۱۰۰ تن علوفه شامل جو و سبوس به ارزش هفت میلیارد تومان از سوی اتحادیه و شرکت‌های تعاونی عشایری استان خریداری شده که از این میزان چهار میلیارد تومان از سوی دولت به عنوان سوبسید پرداخت و سه میلیارد تومان را بهره‌برداران باید تامین کنند. 

وی در باره آبرسانی به عشایر گفت: برای کاهش تاثیر خشکسالی بر زندگی دامداران عشایری تاکنون چهار دستگاه تانکر آبرسانی به مدیریت مناطق ییلاقی و قشلاقی برای آبرسانی سیار به عشایر این استان اعزام شده است.

امینی زاده ادامه داد: با ورود عشایر به مناطق قشلاقی استان بوشهر کار آبرسانی به آنان با ۹ دستگاه تانکر آبرسان انجام می‌شود.

مدیر امور عشایر استان بوشهر یادآور شد: با توجه به شرایط برای کاهش مشکلات عشایر در زمینه تامین آب قرار است چهار دستگاه تانکر آبرسان دیگر نیز برای خدمت رسانی به این جامعه اجاره شود.

به گفته امینی زاده برای اجرای پروژه‌های آبی از جمله احداث آب انبار، سطوح صیقلی آبرسانی سیار، بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی ثابت نیز ۱۷.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ارزش افزوده به بخش عشایری استان بوشهر تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: همچنین ۲ پروژه آبرسانی ثابت با ۶ میلیارد تومان اعتبار در مناطق تنگ خون از توابع بوشکان و دُم دشت و کیان آباد از توابع بخش ارم شهرستان دشتشستان آغاز و اجرایی شده است.

مدیرامور عشایر استان بوشهر یادآور شد: در این زمینه پروژه آبرسانی تنگ خون از توابع بوشکان با چهار میلیارد تومان برای حفر و تجهیز، احداث مخزن، ساختمان، دیوار و محوطه سازی، تامین برق، اجرای خط انتقال و شبکه آب به طول ۲۰ کیلومتر هزینه شده و ۱۲۰ خانوار عشایری از آب لوله کشی بهداشتی و سالم برخوردار شدند و همچنین برای اجرای پروژه آبرسانی ثابت منطقه دُم دشت و کیان آباد از توابع بخش ارم دشتستان نیز ۲ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است که با اجرا و بهره‌برداری از آن ۵۰ خانوار عشایری از این مزیت برخوردار می‌شوند.

وی پرداخت یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با سود ۱۰ درصد و باز پرداخت یک ساله را از جمله حمایت‌های انجام شده از عشایر این استان عنوان کرد.

امینی زاده در باره تسهیلات خشکسالی ماده ۱۰ و ۱۲ از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور گفت: پی‌گیری‌های لازم در این زمینه انجام شده و امید می‌رود با آغاز کوچ عشایر و ورود آنان به مناطق قشلاقی پرداخت شود.

وی در مورد خرید تضمینی دام مازاد و غیر مولد عشایر گفت: از ۲۴ میلیون راس دام عشایر کشور یک میلیون راس به عنوان دام مازاد هستند و باید خریداری شود که هنوز سهم این استان دراین بخش مشخص نشده‌است.

به گفته مدیر امور عشایر استان بوشهر دولت به ازای هر کیلوگرم دام زنده ۴۵ هزار تومان و سه کیلوگرم جو رایگان پرداخت می‌کند.

وی قیمت بالای علوفه دامی، ناکافی بودن علوفه‌های یارانه دار، ضعف بنیه مالی و نقدینگی عشایر برای خرید علوفه آزاد و سوء استفاده دلالان خرید دام مازاد عشایر از جمله مشکلات عشایر استان بوشهر به شمار می‌رود.

براساس مصوبه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر عشایر این استان از ۱۵ آبان ماه اجازه ورود به مناطق قشلاقی استان بوشهر را دارند.

جمعیت عشایری استان بوشهر ۳۰هزار نفر در قالب ۶هزار و ۲۴۰ خانوار از ایل قشقایی و از پنج طایفه دره شوری، کشکولی، شش بلوکی، فارسیمدان و عمله در قالب ۳۸ تیره و  ۱۰۳ بنکوه هستند.

 از این شمار ۲۰ هزار نفر در قالب چهار هزار و ۳۳۰ خانوار عشایری کوچرو هستند و هفت ماه از سال (مهر لغایت فروردین ماه) را در هشت شهرستان استان بوشهر حضور دارند و مابقی سال را در استان‌های ییلاقی از جمله فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری می‌گذرانند.

شغل اصلی عشایر به غیر از صنایع دستی زنبورداری و دامداری است که در زمان حاضر ۴۵۰ هزار واحد دامی معادل ۴۵ درصد دام سبک استان و ۱.۹ درصد کل دام عشایری کشور در اختیار عشایر استان بوشهر است و سالانه ۶هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۳۰ هزار مترمربع انواع صنایع دستی، ۸۰ هزار تن تولیدات زراعی و باغی و ۵۲۰تن عسل تولید می‌کنند.

ارزش کل تولیدات سالانه عشایر استان بوشهر ۷۶۰ میلیار تومان است. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر