پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۳۶۱
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

فکرشهر: تا همین دو سال پیش اواخر شهریور بوی قلم و کاغذ دانش‌آموزان را به هزاران شور و شوق روانه خرید نوشت افزار و استقبال از مهر می‌کرد، اما در طول این مدت شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده و تب داغ کرونا بازار پر رونق نوشت افزاری‌ها را به سردی کشانده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، البته نامشخص بودن تکلیف بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌های درس فقط والدین و دانش‌آموزان را در حالت تعلیق نگه نداشته بلکه فروشندگان نوشت‌افزار را هم با ابهام و البته افت شدید فروش روبه‌رو کرده است.

سری به یکی از فروشگاه‌های لوازم التحریر زدم، به غیر از فروشنده کسی نبود. فروشنده که خانمی ۴۰ ساله به‌نظر می‌رسید، از رکود بی‌سابقه کسب و کارش گلایه داشت.

بازار کرونازده لوازم‌التحریر

زهره اکبری در گفت‌وگو با ایسنا می‌گفت بازار لوازم‌ التحریر هم کرونازده شده است، تعطیلی دو ساله مدارس از یک طرف و مشخص نبودن وضعیت بازگشایی مدارس از سوی دیگر باعث شده تا بازار لوازم‌التحریر مثل سال‌های قبل گرم نباشد، به طوری که من حتی برای شروع فصل مدرسه هنوز بار جدیدی نیاورده‌ام.

وی  ادامه داد : ۱۰ روز بیشتر تا شروع ماه مهر نمانده است اگر چه اخبار هر روز حرف تازه‌ای می‌زند اما بعید به‌نظر می‌رسد که مدارس حضوری شود. البته شرایط اقتصادی کشور و گرانی لوازم التحریر هم باعث شده قدرت خرید مردم پایین بیاید و تمایل مردم برای خرید کم شود.

افزایش قیمت لوازم التحریر

این فروشنده لوازم التحریر بیان می‌کرد قیمت تمامی لوازم التحریرها به غیر از دفتر افزایش یافته است برای مثال بسته‌های برگه A۴ تا چند برابر و خودکار نزدیک به ۴۰درصد افزایش بها داشته است.

اکبری در حالی که قفسه‌های خاک خورده مغازه را گردگیری می‌کرد عنوان می‌کرد: سال‌های قبل دانش‌آموزان به همراه پدرومادرشان با شوق و ذوق برای خرید لوازم التحریر به فروشگاه می‌آمدند. آنقدر مغازه شلوغ بود که همسرم و دو فرزندم هم به برای همراهی و کمک به فروشگاه می‌آمدند اما حالا کرونا باعث شده کمتر دانش‌آموزی دنبال خرید لوازم‌التحریر باشد. 

توزیع کتب در مدارس دردی بر دیگر دردها

وی  توزیع کتب در مدارس را هم ضربه دیگری بر پیکر ضعیف صنف لوازالتحریر می‌دانست و می‌گفت: توزیع کتاب‌ها در فروشگاه‌های لوازم التحریر همانند سال‌های گذشته می‌توانست مرهمی بر درد این صنف باشد. وقتی والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به فروشگاه های لوازم‌التحریر مراجعه کنند، در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کنند اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش‌وپرورش این امید هم ناامید شد.

گرم گفت‌وگو بودیم که یک خانم وارد مغازه شد و از فروشنده خواست دفترهای ۱۰۰ برگ را برایش بیاورد از او پرسیدم فرزند دانش‌آموزش را چرا همراه خود نیاورده است؟. 

دخترم، حال و هوای مدرسه را ندارد

این مادر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بچه‌ها انگار دیگر مدرسه را فراموش کرده‌اند دخترم کلاس پنجم است سال‌های قبل از اول شهریور ذوق و شوق زیادی برای خرید لوازم‌التحریر داشت به طوری که برای خرید لوازم مدرسه جز نمایشگاه‌ ویژه بازگشایی مدارس باید چندین فروشگاه را هم سر می‌زدیم. امسال اما دیگر حال و هوای مدرسه را ندارد.

پس از انتخاب و خرید پنج دفتر ۱۰۰ برگ و یک بسته خودکار از او پرسیدم این خرید برای دانش آموز شما کافی‌ست؟

وی در پاسخ‌ بیان کرد: وقتی کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، دخترم می‌تواند از لوازم‌التحریر سال گذشته‌اش هم استفاده کند. البته سختی شرایط اقتصادی هم بی‌تاثیر نیست. وقتی همین چند قلم جنس نزدیک به ۲۰۰ هزارتومان برایم آب خورده، بهتر است صرفه‌جویی را لحاظ کنیم.

این مادر ادامه داد: تازه همین هم که نیست تبلت دخترم خراب شده و تعمیرکار گفته که تعمیرش ۷۰۰هزارتومان خرج بر می‌دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر