پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: خبرگزاری رویترز نوشت: قدرتهای غربی روز دوشنبه پس از موافقت تهران با تمدید نظارت بر برخی فعالیت های هسته ای این کشور، طرحشان برای صدور قطعنامه علیه ایران را کنار گذاشتند...
کد خبر: ۹۶۴۲۱
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: خبرگزاری رویترز نوشت: قدرتهای غربی روز دوشنبه پس از موافقت تهران با تمدید نظارت بر برخی فعالیت های هسته ای این کشور، طرحشان برای صدور قطعنامه علیه ایران را کنار گذاشتند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: تصمیم ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان مبنی بر عدم پیگیری صدور قطعنامه علیه ایران در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از تشدید تنش با ایران که می تواند امیدهای از سرگیری مذاکرات گسترده تر برای احیای برجام را از بین ببرد، جلوگیری می کند.

در جریان سفر لحظه آخری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، ایران موافقت کرد که به آژانس دسترسی دیرهنگام به تجهیزات خود که برخی از بخش های حساس برنامه هسته ای را تحت نظارت دارد، اعطا کند.

گروسی روز یکشنبه گفت که این توافق "فوری ترین مسئله" بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را حل کرد. با این حال، او روز دوشنبه تصریح کرد که درباره یکی دیگر از دلایل نگرانی ها، یعنی عدم توضیح ایران در مورد آثار اورانیوم موجود در چندین سایت قدیمی اما اعلام نشده، هیچ تعهد قطعی نگرفته است.

گروسی در یک کنفرانس خبری در مورد آثار اورانیوم که اولین آنها بیش از دو سال پیش در مکانی در تهران پیدا شد که ایران آن را به عنوان یک مرکز تمیز کردن فرش معرفی کرده، گفت: "من هیچ قولی دریافت نکردم. آنچه من در آنجا گفتم ... این است که من باید در این باره با دولت جدید گفتگو کنم."

در بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران آمده است که گروسی هفته آینده در وین با محمد اسلامی، رئیس سامان انرژی هسته ای ایران دیدار خواهد کرد و سپس دبیرکل آژانس "در آینده ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا با دولت (ایران) رایزنی های سطح بالا انجام دهد". گروسی از بیان دقیق تر اینکه با چه کسی یا در تهران ملاقات خواهد کرد، خودداری کرد.

هدف از توافق اخیر ایران و آژانس این بود که برای تلاش های دیپلماتیک گسترده تر با هدف بازگرداندن کامل ایالات متحده و ایران به برجام، زمان بخرند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر