پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۴۲۸
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

فکرشهر: وزیر بهداشت با بیان اینکه هفته گذشته رتبه سوم واکسیناسیون دنیا را به دست آوردیم، ابراز امیدواری کرد که در هفته جاری بیشترین تزریق واکسن کرونا در یک هفته را با کمک نیروهای مردمی داشته باشیم.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، بهرام عین‌اللهی بعد ازظهر امروز در دیدار امیرسرلشکر موسوی و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس در مقابل تهاجم دشمن، ارتش مردانه ایستاد و امروز در زمان صلح نیز در کنار مردم و برای التیام درها و آلام آنها حضور فعال دارد.

وی افزود: امدادرسانی‌های ارتش و نیروهای مسلح در بلایا و حوادث طبیعی را هیچ گاه فراموش نمی‌کنیم، برادر ارتشی ما خم شد تا فرد سالخورده قدم بر دوش او بگذارد و از هلی‌کوپتر پیاده شود در هیچ کجای دنیا چنین ارتش فداکار و ایثارگری دیده نمی‌شود و این نشانه مردمی و مکتبی بودن ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ارتش، نمایشگاهی از ارزش‌های اسلامی است، گفت: شهدای بزرگوار و رشیدی همچون شهیدان بابایی و صیاد شیرازی و بسیاری از شهدای ارزشمند ارتش، باعث افتخار هستند. ارتش ما 8 سال در دوران دفاع مقدس، مردانه ایستاد و در مقابل تهاجم ناجوانمردانه دشمن ایستادگی کرد و ارتش، خار چشم دشمنان ایران است.

عین‌اللهی با اشاره به اعلام آمادگی ارتش در بحران‌های مختلف از جمله بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: به لطف خدا بعد از انقلاب، ایران قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه پزشکی بوده است درحالی که در ابتدای انقلاب و قبل از آن، برای کوچک‌ترین نیازهای درمانی، مردم ایران به خارج از کشور اعزام می‌شدند و پزشکان خارجی از جمله هندی و پاکستانی در کشور ما بودند اما امروز سرشار از نیروهای دانشمند و متدین هستیم و نیازی به اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم و همه بیماری‌ها در داخل کشور، درمان می‌شود.

وی یادآور شد: علی‌رغم همه تحریم‌ها و ناجوانمردی‌ها علیه ایران اما دانشمندان و نیروهای حوزه سلامت به کمک سایر دستگاه‌ها توانستند اقدامات موثری در جهت مقابله با کرونا انجام دهند. امروز فاز سه کارآزمایی بالینی واکسن فخرا آغاز شد و این یکی از دستاوردهای بزرگ وزارت دفاع بود.

وزیر بهداشت گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، نیروهای نظامی در مسائل پزشکی خیلی کار می‌کنند و پیشرفته هستند. در آمریکا بزرگ‌ترین اقدامات و تحقیقات در حوزه تجهیزات پزشکی به‌ویژه در پاتولوژی در دانشگاه‌های نظامی آن کشور انجام می‌شود. زمانی که در ستاد گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئولیت داشتم، مجوز دانشگاه علوم پزشکی ارتش را صادر کردیم و امروز هم امکانات بسیار خوبی دارد.

عین‌اللهی افزود: دانشگاه علوم پزشکی ارتش می‌تواند در مسائل خاص نیروهای نظامی مانند طب هوا و فضا، طب زیرسطحی‌ها، روان‌شناسی هوانوردی و فوریت‌های پیش بیمارستانی دریا نقش بسیار موثر و اساسی داشته باشد. اعتقاد داریم که دانشگاه علوم پزشکی ارتش و دانشگاه‌های نظامی باید عمدتاً در حوزه نظامی فعالیت کنند البته در حوزه غیرنظامی نیز می‌توانند فعال باشند.

وی تصریح کرد: با لطف خدا مقدار زیادی واکسن وارد کشور شد و امروز نیاز به تسریع در واکسیناسیون عمومی داریم و وزارت بهداشت در این عرصه به‌تنهایی قادر به واکسیناسیون عمومی نیست و نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها دارد. در مناطق صعب‌العبور کمک می‌خواهیم تا با امکانات نیروی هوایی در مناطقی که امکان تردد سخت است، واکسیناسیون را انجام دهیم و یا نیروهای مسلح در واکسیناسیون خانه به خانه به ما کمک کنند.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: هفته گذشته رتبه سوم واکسیناسیون دنیا را به دست آوردیم. بیشترین مقدار تزریق واکسن در دنیا با حدود 6 میلیون دوز مربوط به آلمان بود و بعد از آن ایران و فرانسه با حدود 4 میلیون و 700 هزار دوز و با اختلاف 20 هزار دوز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و امروز رتبه دوم واکسیناسیون هفتگی در جهان را به دست آوردیم و با تزریق بیش از 5 میلیون دوز واکسن کرونا در یک هفته، پس از آلمان رتبه دوم جهان در واکسیناسیون را کسب کردیم؛ این هفته باید رتبه اول را به دست آوریم و امیدواریم در هفته جاری بیشترین تزریق واکسن کرونا را با کمک نیروهای مردمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: واکسیناسیون افراد بالای 18 سال در برخی مناطق کشور مانند نقاط مرزی در حال انجام است و در شهرهای بزرگ افراد بالای 42 سال در حال واکسینه شدن هستند و با انجام واکسیناسیون گروه‌های سنی بالاتر، سن تزریق واکسن کاهش می‌یابد؛ گاهاً می‌بینیم که برخی افراد بدون ثبت‌نام برای تزریق واکسن کرونا مراجعه می‌کنند که منجر به ازدحام می‌شود؛ مردم اصلاً نگران تأمین واکسن کرونا نباشند زیرا واکسیناسیون با سرعت انجام خواهد شد؛ از سوی دیگر پنج مرکز تولید داخلی واکسن با کیفیت بسیار بالا داریم.

وزیر بهداشت درباره واکسیناسیون جمعیت زیر 18 سال نیز گفت: برنامه داریم که واکسن کرونا را به افراد در سنین مدرسه (یعنی از اواخر 6 سالگی تا 18 سالگی) نیز تزریق کنیم و به حدود 13 میلیون دوز واکسن برای این کار لازم داریم که کارهای مقدماتی‌اش هم از طریق واکسن‌های داخلی انجام شده و هم از طریق واردات، واکسن مورد نیاز این سنین تأمین خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم در دو هفته آینده، تزریق واکسن کرونا به سنین زیر 18 سال را آغاز کنیم تا پس از انجام واکسیناسیون کرونا در کودکان، بتوانیم بازگشایی مدارس را انجام دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در مناطق مرزی به‌ویژه در مورد ترددهایی که به داخل کشور می‌شود، نیازمند همکاری بیشتر نیروهای مسلح هستیم و بعضی از افرادی که به کشور وارد می‌شوند، حامل برخی بیماری‌ها هستند که نیاز به کمک ها و همکاری های بیشتری وجود دارد.

وی یادآور شد: صحنه‌هایی در مشارکت گروه‌های مختلف و نیروهای مردمی در واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا دیدیم که شاید نمونه آن را فقط در دوران دفاع مقدس مشاهده کرده بودیم. امروز دانشجویان با علاقه و انگیزه زیاد در واکسیناسیون مشارکت دارند و محل‌های مختلفی از جمله حسینیه‌ها تبدیل به مراکز واکسیناسیون شده و نیروهای نظامی هم در این عرصه کمک زیادی می‌کنند.

وزیر بهداشت گفت: ارتش با حدود 3 هزار تخت بیمارستانی در مقابله با کرونا کمک‌های زیادی کرد و در لحظات بحرانی و زمان‌هایی که نیاز به کمک داشتیم، با تمام توان به ما و مردم کمک کردند.

عین‌اللهی اظهار داشت: ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از پیشگامان محرومیت‌زدایی است و ما نیز در راستای محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف کشور، حتما بیمارستان کنارک را تجهیز خواهیم کرد تا نیازهای درمانی مردم محروم این منطقه برطرف شود و افتخار می‌کنیم که در این عرصه کمک کنیم. هیچ مرزی بین سازمان‌ها وجود ندارد چون هدف ما، کسب رضایت خداوند و خدمت به مردم است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر