پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۶۵۰۶
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴

فکرشهر: در شامگاه ۳۱ شهریورماه خورشید به نقطه اعتدال پاییزی می‌رسد و در حالی که فصل خزان پاییز در نیمکره شمالی زمین آغاز می‌شود، در نیمکره جنوبی، فصل بهار آغاز می‎‌شود.

به گزارش فکرشهر، مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجایی که دایره البروج به عنوان مسیر ظاهری حرکت خورشید بر روی کره آسمان با دایره دیگری به نام استوای آسمان که از امتداد استوای زمین و ترسیم آن بر روی کره آسمان به دست می‌آید، زاویه ۲۳.۵ درجه می‎‌سازند، این دو دایره در دو نقطه با یکدیگر تقاطع دارند.

وی با بیان اینکه به این نقاط "اعتدالین" گفته می‌شود، اظهار کرد: یکی از آنها "اعتدال بهاری" و دیگری "اعتدال پاییزی" است.

عتیقی خاطر نشان کرد: بدیهی است با رسیدن مرکز قرص خورشید به نقطه اعتدال پاییزی، خورشید در حرکت ظاهری خود، به سمت پایین استوای آسمان جا به جا می‌شود و لحظه اعتدال پاییزی، در سراسر کره زمین طول روز و شب با هم برابر است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری با اشاره به زمان اعتدال پاییزی امسال، توضیح داد: در ساعت ۲۲ و ۵۱ دقیقه شبانگاه چهارشنبه ۳۱ شهریورماه سال جاری خورشید به نقطه اعتدال پاییزی می‌رسد و در حالی که فصل خزان پاییز در نیمکره شمالی زمین آغاز می‌شود، در نیمکره جنوبی، فصل بهار آغاز می‎‌شود.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که ایرانیان باستان از گذشته‌های دور از تفاوت طول شب و روز در طول یک سال آگاه بوده و آمار با دقت نسبتا خوبی به محاسبه درآورده و حتی تا پیش از عصر هخامنشیان با توجه به آنکه شغل اکثریت مردم کشاورزی بوده است، اول پاییز به عنوان آغاز سال نو در نظر گرفته می‌شد؛ چرا که پایان فصل برداشت تابستان و آغاز فصل کشت پاییز، گردش کاری و اقتصادی جامعه را در آن زمان رقم می‌زد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر