جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۵۳۱
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶

فکرشهر: نان، قوت غالب ایرانی‌ها و از دیرباز آن را برکت سفره‌ها می‌دانسته‌اند. در کنار کیفیت آن قیمتش نیز همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.  

از سال ۹۷ تاکنون قیمت نان در بوشهر تغییری نداشته است به طوری که هر نان لواش ۲۵۰ تومان در نانوایی‌ها عرضه می‌شود، اما افزایش هزینه‌های تولید در برابر ثبات قیمت نان باعث شده است نانوایان دیگر انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، برخی معتقدند پخت نانوایی‌های بوشهر بی نظم شده است و تعدادی از نانوایان در روزهای کاری شیفت شب تعطیل می‌شود.

ثبات قیمت نان در طول سه سال

یکی از نانوایان مرکز شهر بوشهر گفت: در حال حاضر با توجه به تورمی که که با آن دسته و پنجه نرم می‌کنیم  هر سال ۲۵ درصد هزینه عامل‌های تولید افزایش پیدا می‌کند یعنی در طول این سه سال ثبات قیمت باید نرخ نان حداقل ۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کرده است.

مهدی کیانی تصریح کرد: در حالی استان‌ها همسایه هر نان لواش را ۴۵۰ تومان می‌فروشند که در آب و هوای بهتر و تنها در دو شیفت کار می‌کنند.

وی بیان کرد: دیده می‌شود برخی افراد در استان‌های همجوار که روزانه در استان بوشهر رفت و آمد دارند. بسته بسته نان می‌خرند و با خود به شهرشان می‌برند.

این نانوا یادآور شد: قبل از سال ۹۷ شرایط برای‌مان قابل قبول بود، هم مردم راضی بودند و هم نانواییان. اما ثبات قیمت نان در حالی که بهای هیچ کالایی ثبات نداشته است ضربه مهلکی بر پیکر صنف نانوایان است.

۳۰ درصد قیمت نان را آرد تعیین می‌کند

این نانوا خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ درصد از قیمت نان مربوط به بهای آرد است ۷۰ درصد باقی را هزینه‌های آب، برق، گاز، مخمر، عیدی، مالیات و ... تعیین می‌کند.

وی اضافه کرد: درآمد پایین نانوایی‌ها باعث شده است نتوانیم حق الزحمه حداقلی اداره کار را به کارگران نانوایی بدهیم. برای مثال من به کارگران نانوایی خود روزانه ۱۷۰ هزارتومان پرداخت می‌کنم ولی آیا با این هزینه می‌شود زندگی کرد؟.

کیانی ادامه داد: وقتی یک کارگر ساختمانی از ساعت ۷ تا ۱۴ روزانه ۲۰۰ هزارتومان می‌گیرد. یک کارگران نانوایی برای سه نوبت کار در بوشهر از ساعت ۵ تا ۸ ، ۱۰ تا ۱۳ و ۱۶:۳۰ تا ۲۲ چطور راضی می‌شود در نانوایی کار کند؟.

تعطیلی تنها راه چاره نانوایی‌ها

وی بیان کرد: تعدادی از نانوایی‌های سنگک، تافتون و بربری در استان بوشهر مجبور به تعطیلی شده‌اند برخی دیگر نیز به علت نبود کارگر مجبورند زن و بچه خود را برای چرخش چرخش نانوایی بر سر کار بیاورند.

این نانوا تصریح کرد: نان هم یک کالاست و برای تولید آن هزینه‌های مختلفی صرف می‌شود. نبایدبه بهانه حمایت از حقوق مصرف کننده حق تولید کننده له شود.

کیانی گفت: با این شرایط مایحتاج نانواها و کارگرا این صنف تامین نمی‌شود و به مرور همگی مجبور به تعطیلی خواهند شد.

مرگ انگیزه نانوایی‌ها

رئیس اتحادیه نانواهای بوشهر نیز گفت: در استان بوشهر ۸۶۵ نانوایی لواش و تافتون فعال هستند که از این شمار ۶۶۳ واحد یارانه‌ای و مابقی به صورت آزادپز کار می‌کنند.

علی پارسایی اظهار کرد: دستمزد پایین کارگران نانوایی در بوشهر باعث شده است تا انگیزه لازم برای کار در نانواهای بوشهر وجود نداشته باشد.

تعطیلی خودسرانه نداشته‌ایم

وی تاکید کرد: هیچکدام از نانوایی‌های بوشهر تعطیلی خودسرانه نداشته اند و همه نانوایی‌ها به جزء تعطیلی یک روز در هفته که قانونی است، از کار دست نکشیده‌اند.

رئیس اتحادیه نانواهای بوشهر قیمت نان لواش را ۲۵۰ تومان، سنگک ۱۷۰۰ تومان و بربری را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: تفاوت قیمت محسوس نان لواش در این استان نسبت به سایر استان‌ها مشکلات زیادی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

نان به نرخ خون دل نانوایی‌ها

پارسایی با اشاره به اینکه نانوایی‌ها در بوشهر با خون دل کار می‌کنند، بیان کرد: بی رغبتی کارگران برای فعالیت در نانوایی‌ها سبب شده برخی نانوایی‌های سنگک در استان بوشهر تعطیل  و برای ادامه فعالیت به استان‌های همجوار بروند.

وی ادامه داد: وقتی یک دستگاه نان‌پز ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد، نانوا با نان ۲۵۰ تومانی چطور می‌تواند قسطش را در بیاورد.

رئیس اتحادیه نانواهای بوشهر گفت: ما پیشنهاد افزایش قیمت نان به بهای ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان را داده‌ایم و کارشناسان در حال بررسی هستند.

افزایش قیمت نان در شرایط فعلی

افزایش قیمت برنج تعداد زیادی از مردم را به استفاده بیشتر از نان مایل ساخته است، از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی فعلی به این نکته هم باید توجه داشت که آیا بازار کشش افزایش قیمت به یکباره نان را دارد؟

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر