جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۵۶۷
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

فکرشهر: رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دیر یا زود مذاکرات برجام شروع خواهد شد و هرچه زودتر این کار صورت گیرد به سود همگان است.

به گزارش فکرشهر، حشمت الله فلاحت پیشه رییس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با  «انتخاب» درباره سفر رافائل گروسی به ایران و تمدید نامحدود توافق دولت روحانی با آژانس گفت: دیپلماسی هسته ای ایران تعطیل بردار نیست یعنی حتی دولت کنونی هم می داند که پیشینه دیپلماسی کشور در زمینه هسته ای به گونه ای است که در قالب یک تصمیم خلق الساعه کشور نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.

او افزود: ایران بیشترین بازرسی ها را در میان تمام اعضای NPT پذیرفته و بیشترین سطح همکاری ها را داشته است و به طور طبیعی نتایج مدنظرش را نیز به دست آورده است، به عنوان مثال ایران همواره یکی از کشورهای هدف از طرف آمریکا، در قالب دکترین های مختلف مانند دکترین مهار دوگانه، ادعای محور شرق و بسیاری از ادعاهای دیگر بوده است.

فلاحت پیشه ادامه داد: در مقایسه با اغلب کشورهایی که مسیر هسته ای را با موفقیت یا عدم موفقیت پیمودند، چه کشورهایی که در شرایط فلاکت باری به سر می برند مثل کره شمالی و چه کشورهایی که دیپلماسی شان شکست خورده و به نوعی گرفتار شدند مثل عراق و لیبی، تلاش ایران قابل قیاس نیست، چراکه یک تجربه موفق به اسم برجام مطرح است که این برجام حاصل دیپلماسی هسته ای کشور است و الان حتی کسانی که مدعی مخالفت با برجام بودند، الان یکی از سیاست های اصلی خودشان را احیای برجام می دانند.

او عنوان کرد: بنابراین بنده معتقدم دیپلماسی هسته ای تعطیل بردار نیست، به ویژه اینکه یک اصل اساسی وجود دارد مبنی بر اینکه، راهبرد دفاعی ایران، یک راهبرد غیر هسته ای است و اتفاقا این راهبرد، راهبرد موفقی است که اوج آزمون آن در مقابل آمریکا شکل گرفت با سقوط پهپاد آمریکایی و حمله به این عین الاسد که عملا یک موفقیت نظامی برای ایران به حساب آمد و هر دو اینها نشان داد که راهبرد نظامی ایران یک راهبرد غیر هسته ای است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بنابراین دلیلی ندارد که ایران هزینه گزافی را بپردازد و به سمت فناوری های ممنوعه هسته ای حرکت کند. طی چند روز اخیر به ویژه زمانی که بحث عدم پذیرش دعوت آقای گروسی توسط ایران مطرح شد، اخباری مطرح شد مبنی بر که ایرانی ها سعی می کنند زمان بخرند و عده ای به ویژه دشمنان ایران و بازیگران آشوب ساز در مقابل دیپلماسی هسته ای، مدعی شدند که ایرانی ها می خواهند به سمت ساخت بمب بروند.

او ادامه داد: این دیدار از این نظر مهم بود که پایانی بر این ادعاها بود و بیانیه هم که صادر شد بیانیه خوبی بود هرچند که من معتقدم آقای گروسی در بازگشت به وین، موضعش تا حدودی متفاوت بود نسبت به بیانیه ای که در تهران داد، ولی اصل قضیه این است که بعد از بازگشت گروسی از ایران، پرونده ایران به عنوان یک ماده اضطراری از دستور کار شورای حکام خارج شد.

فلاحت پیشه اشاره کرد: مخالفان دیپلماسی هسته‌ای، تلاش بسیاری انجام داده بودند تا روند سال ۲۰۰۶ میلادی را در پیش گیرند یعنی شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کند و پرونده ایران را دوباره به شورای امنیت ارسال کند که این موضوع منتهی به شش قطعنامه شورای امنیت شد. بنابراین بسیاری سعی دارند این مسیر را بروند که به نظر من این دیدار تا حد زیادی وزنه مقابل جریان آشوب ساز را تقویت کرد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با مصوبه مجلس و نقض شدن این مصوبه عنوان کرد: واقعیت قضیه این است که ایران در زمینه هسته‌ای دو بُعد مذاکره دارد که یکی بُعد فنی و دیگری بُعد سیاسی است. در بعد فنی ایران در قالب NPT حتما دیپلماسی گذشته‌اش را ادامه می دهد و سعی خواهد کرد که به عنوان یک بازیگر خوش‌نام در زمینه هسته‌ای در آژانس مطرح باشد و همین که این کار صورت گیرد زمینه برای گفت و گوهای سیاسی فراهم خواهد شد.

او ادامه داد: من معتقد به دنبال این سفر آقای گروسی و دیدارهای مثبتی که در ایران انجام گرفت، گام بعدی باز شدن دست دیپلمات‌ها است که یک برنامه مبتنی بر زمان بندی برای آغاز مذاکرات برجام شکل دهند.

او در پاسخ به این سوال که به نظر شما این دیدار تا چه حد امیدوار کننده بوده است؟ تصریح کرد: فکر می کنم دیدار خوبی بوده است. اگر به موضع گیری‌ها توجه کنیم عواملی که نقش آشوب ساز در خارج از ایران را داشتند از این خبر، بسیار خوشحال بودند که ایران به درخواست سفر آقای گروسی پاسخ منفی داد و این موضوع را بسیار برجسته جلوه دادند.

فلاحت پیشه اظهار کرد: دولت جدید نشان داده که عزم جدی برای رفع مشکلات مردم دارد، همین که هر هفته، سفرهای استانی انجام می شود، ولی واقعیت این است که در این سفرها سه حوزه اصلی مدیریت دولت، اداره امور جاری، اداره امور عمرانی و اداره امور توسعه‌ای برای اشتغال و .. است، در سفرهای استانی، امور جاری را تحت هر شرایطی اداره می کنند، بخش اعظم وعده‌ها، وعده‌های مربوط به حوزه عمران و توسعه است.

او افزود: دولت نیازمند تنش زدایی و ثروتمند سازی بین المللی و خارجی است برای اینکه وعده‌های توسعه‌ای و عمرانی خود را عملیاتی کند. الان دولتمردان در مقام عمل قرار گرفته‌اند و باید در مقام پاسخگویی قرار گیرند و حتما باید کمک کنند تا شرایط برای تنش زدایی و گشایش در حوزه اقتصاد خارجی کشور فراهم شود و اولین اقدام در این زمینه در دولت جدید همین سفر آقای گروسی بود که به نظر من بر خلاف تبلیغات منفی که در حوزه دیپلماسی علیه دولت شکل گرفته بود در این سفر دولت، رفتار دیپلماتیک خوبی از خود نشان داد و این می تواند فضای دیپلماسی منتهی به برجام را تعدیل کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر