پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۶۴۴
جمعه ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲

فکرشهر: یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور ابراهیم رییسی در اجلاس شانگهای گفت: ایران باید یک روح همکاری‌جویی و تنش‌زدایی را در سیاست خارجی‌اش حاکم کند تا با استقبال در چنین اتحادیه‌هایی مواجه شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به زمینه ها و دیدگاه های شکل گیری سازمان شانگهای گفت: نگاهی که بر اساس آن سازمان شانگهای شکل گرفته است ناشی از یک ساز و کار بین‌المللی و کشورهای بریکس است که اقتصادهای مهمی دارد در حالی که ایران نگاه منطقه ای دارد. در ساز و کارهای نومنطقه گرایانه کشورها دنبال افزایش توان چانه‌زنی خود هستند و از حوزه های چالش‌برانگیز پرهیز می کنند و چون ایران چالش‌های بین‌المللی مختلف دارد، یکی از موانعی که باعث می شود ایران سخت ترین شرایط را برای پیوستن به اتحادهای منطقه ای داشته باشد درگیر بودنش با چالش های بین المللی است و از این رو کشورهای عضو شانگهای حاضر نیستند، تعهداتی را نسبت به ایران بپذیرند و خود را درگیر مسایل ایران کنند ازجمله در بحث برجام و اف ای تی اف و غیره.

وی ادامه داد: از این رو ایران باید یک روح همکاری‌جویی و تنش‌زدایی را در سیاست خارجی‌اش حاکم کند و وقتی دیگر با خودمان چالش به همراه نمی بریم آن وقت با استقبال در این اتحادیه ها مواجه می شود. خیلی از کشورها روند ناظر بودن شان خیلی کمتر از ما طول کشید و به عضویت دائم درآمدند، در حالی که ایران هنوز عضو ناظر است. بخشی از این مساله ناشی از چالش های ناشی از فشار بین‌المللی است و بخشی ناشی از سیاست های خود ایران است.

این نماینده پیشین مجلس تصریح کرد: امیدوارم ایران هر چه زودتر به عنوان عضو دائم سازمان شانگهای در این اجلاس حضور پیدا کند و بتواند از فرصت های این همراهی و همکاری به بهترین شکل در راستای منافع ملی اش استفاده کند.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: در عین حال نشست شانگهای حاشیه‌های مهم‌تر از متن هم دارد. نشست ها و مذاکراتی در حاشیه آن برگزار می شود که می تواند شروع خوبی برای سیاست خارجی دولت آقای رییسی باشد. معتقدم حتی اگر یک روز در تنش زدایی تعلل کنیم به منافع ملی خودمان پشت کرده ایم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر