جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۷۵۱
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵

فکرشهر: امام جمعه گناوه گفت: رشوه‌خواری و رانت اطلاعاتی که منجر به سود کلان می‌شود، زمینه ساز فساد در جامعه خواهد بود.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی روز شنبه در  کرسی آزاد اندیشی مجازی "فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل ها و موانع، باحضور دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور گناوه افزود: اگر این موارد در جامعه رواج پیدا کند  بذر فساد را می‌پاشد که محصول آن جز تباهی فرهنگی، ضربه اقتصادی و ضعف عملکردی در مدیریت چیزی دیگری نیست.

وی اظهارداشت: پیشگیری و صیانت از بروز فساد مقدم بر درمان آن است.

امام جمعه گناوه به مقایسه فرمایشات حضرت علی (ع) و سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: وقتی در بیانات رهبر معظم انقلاب در باره مبارزه با فساد دقت می‌کنیم، مبارزه با فساد اقتصادی اهمیت بالایی دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دایره‌المعارف انقلاب است، رهبری در آن مفهوم مبارزه با فساد و عدالت را بهم پیوسته‌ دانسته اند و هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

رکنی حسینی افزود: مقام معظم رهبری فساد اقتصادی، سیاسی، اخلاقی را یک توده چرکین و عارض بر کشورها و نظام‌ها می‌داند که اگر در بدنه کشور نفوذ کند، ضربه زننده به مشروعیت آنها خواهد بود.

وی ادامه داد:  رهبرمعظم انقلاب در رابطه با فساد هشدار داده‌اند که اگر دریک جامعه  ظهور و بروز کند مایه ورشکستگی مادی و معنوی می‌شود.

امام جمعه گناوه گفت: از دیدگاه رهبری، انتصاب نادرست و غیردقیق و جناحی مدیران، زمینه فساد را مهیا می‌کند و ایشان آقازادگی، خویشاوندی، سهل انگاری و نبود نظارت، رشوه خواری و ویژه خواری را مصادیق فساد می‌دانند.

عضو هیات علمی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور گناوه گفت: فساد ابعاد مختلفی دارد که در اکثر کشورها و فرهنگ‌ها  برداشت مشترک از آن وجود دارد.

احمد طاهری با بیان اینکه یکی از ابزارهای مدیریت بوروکراسی است، افزود:  وقتی به یک نفر اختیار داده می‌شود، مسئول اجرای کارهایش است اما وقتی این ابزار نصفه، نیمه اجرا شود آسیب‌زا است.

وی گفت: هرگاه صحبت از مبارزه با فساد می کنیم آن را باید ریشه‌ای ببینیم و بپردازیم.

عضو هیات علمی رشته حقوق دانشگاه پیام نور گناوه به زمینه‌های جرم از مبانی جرم شناختی اشاره کرد و گفت: امروز بیش از ۶۰ درصد جرایم مورد رسیدگی در دادسرا و دادگاه کیفری مالی یا مرتبط مالی هستند.

احمدرضا ونکی افزود: وقتی تقسیم کار و ثروت در جامعه عادلانه نباشد فقر بین مردم روز به روز بیشتر می‌شود و عدالت اجتماعی وجود نداشته باشد فساد در وضعیت خودش عارض می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: در سطح کلان افراد بخاطر رشد نیافتگی، عدم آموزش قوی، برنامه رشد مدار کوتاه مدت، بلند مدت و بین نسلی دچار فساد می‌شوند.

این نشست به همت انجمن علمی حقوق و دفتر فرهنگی دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد و در پایان کارشناسان به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر