پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۹۶۸۷۴
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: علاقه‌مندان به صنعت ارزهای دیجیتال در مجارستان برای تجلیل از خالق ناشناس بیت‌کوین، سردیسی از وی ساختند.

به گزارش فکرشهر، ایرنا به نقل از روزنامه نشنال نوشت: اولین سردیسی که در تجلیل از سازنده ناشناس ارز دیجیتال بیت‌کوین ساخته شده، در مجارستان رونمایی شد.

این مجسمه برنزی که در یک پارک در نزدیکی رود دانوب بوداپست نصب شده، روی یک پایه سنگی قرار دارد که نام ساتوشی ناکاموتو روی آن هک شده است؛ اسم مستعاری که به خالق ناشناس بیت‌کوین خطاب می‌شود.

آندراس گیورفی (Andras Gyorfi)، خبرنگار حوزه بیت‌کوین و بانی این پروژه می‌گوید: ساتوشی را به عنوان بنیانگذار صنعت رمزارزها می‌شناسیم. او بیت‌کوین را پایه گذاری و فناوری بلاک‌چین را خلق کرد. ساتوشی خداوندگار بازار ماست.

چهره این سردیس در یک ژاکت کلاهدار مزین به مارک بیت‌کوین پیچیده شده و آنقدر صیقل داده شده تا مثل آینه انعکاسی شود.

رکا گرگلی (Reka Gergely) و تاماس گیلی (Tamas Gilly)، سازندگان این مجسمه، به دنبال به تصویر کشیدن چهره یک انسان بودند اما همزمان می‌خواستند به ناشناس بودن ناکاموتو متعهد بمانند.

گیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: این کار چالش بزرگی بود. خیلی سخت بود سردیس کسی را بسازیم که نمی‌دانیم چه شکلی است. امیدوارم توانسته باشم به زبان مجسمه سازی ایده اولیه بیت‌کوین را منتقل کنم این که این ارز همزمان به همه و هیچکس تعلق دارد.

بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ و پیرو بحران مالی جهانی خلق شد تا با توسعه فناوری امن برای تراکنش‌های برخط فرد به فرد بدون نیاز به وجود واسطه‌هایی چون بانک‌ها، موسسات مالی سنتی را دور بزند. گزارش ابداع آن همان سال توسط نویسنده‌ای با نام مستعار ناکاموتو منتشر شد که می‌تواند به یک فرد یا گروه با جنسیت، سن و ملیت نامشخص اشاره داشته باشد.

سازندگان این مجسمه از ناکاموتو برای مراسم رونمایی دعوت کرده بودند به امید آن که در نهایت هویت واقعی بنیان‌گذار بیت کوین آشکار شود. اگرچه صدها تن در این رویداد شرکت کردند، هیچکس قدم پیش نگذاشت تا مسئولیت خلق رمزارزی را که ده ها میلیون سرمایه‌گذار را به خود جلب کرده و این ماه به یک ارز رایج قانونی در السالوادور تبدیل شده است، گردن بگیرد.

گیورفی می‌گوید این مجسمه احترام به ناکاموتو است و تلاشی برای آگاهی افزایی درباره بلاکچین و ارزهای دیجیتال. وی در کنار دیگر مجارستانی‌های علاقه‌مند به بیت‌کوین برای ساخت این سردیس حدود ۱۰ هزار ارز دیجیتال جمع‌آوری کرد اما از آنجایی که مجسمه‌سازان و دیگر ارائه دهندگان خدمات فعلا بیت کوین قبول نمی‌کنند، برای پیش‌برد کار مجبور شدند این مبلغ را به ارز رایج مجارستان تبدیل کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر