جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۶۹۷۴
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹

فکرشهر: ۲۴۱ هزار دانش آموز استان بوشهر، سال تحصیلی جدید را متفاوت برگزار می‌کنند.

به گزارش فکرشهر از صداوسیماپ، تا قبل از آمدن ویروس کرونا، برنامه آغاز سال تحصیلی با حضور دانش آموزان درمدارس و صف‌های به هم پیوسته برگزار می‌شد، اما همه گیری این ویروس و قدرت سرایتش، مسئولان آموزش و پرورش را بر آن داشت تا سال تحصیلی امسال را همانند سال گذشته متفاوت برگزار کنند.

کلاس اولی‌ها پنجشنبه اول مهر، سال تحصیلی را شروع می‌کنند.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها برای نوآموزان پیش‌دبستانی و کلاس اولی‌ها، پنجشنبه اول مهر به صورت نمادین در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

بر اساس اطلاعیه آموزش و پرورش حضور دانش آموزان کلاس اولی و نوآموزان پیش دبستانی در مراسم شروع سال تحصیلی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و گروه بندی امکان پذیر خواهد بود؛ و آیین آغاز سال تحصیلی (۱۴۰۱-۱۴۰۰) روز شنبه، سوم مهرماه با حضور ریاست محترم جمهور و نواختن زنگ یکی از مدارس کشور، برگزار خواهد شد.

بخشی از مدرسه‌های زیر ۵۰ نفر استان بوشهر امکان آموزش حضوری دارند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش و مدیر پروژه مهر در استان بوشهر می‌گوید: براساس اطلس دانش آموزی بخشی از مدرسه‌های زیر ۵۰ نفر این استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان آموزش حضوری در اول مهر ماه دارند.
محمود قاسمی روز در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیماافزود: اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در مورد شیوه حضور و آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ منتظر ابلاغ رسمی از طرف وزارت آموزش و پرورش و تابع تصمیم ستاد ملی کرونا است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: با توجه به وضعیت نامعلوم بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر سعی شده هم آمادگی فیزیکی مدارس برای حضور دانش آموزان و هم شرایط مطلوبی برای ارائه آموزش مجازی فراهم شود.

قاسمی با تاکید براین نکته که نتیجه آموزش مجازی ضعف پنهان آموزش است گفت: هیچ ابررایانه‌ای نمی‌تواند جای معلم را بگیرد و هیچ فضایی، فضای کلاس و مدرسه نمی‌شود و در ۱۸ ماه گذشته هرچند تلاش شد آموزش‌ها در فضای پی‌گیری شود، اما شرایط سختی در این مدت تجربه شد و ادامه این روند می‌تواند حتی اندوخته‌ای که از قبل داشته ایم نیز از بین برود.

وی یادآور شد: اضافه وزن دانش‌آموزان، افت شدید علمی و مهارت خواندن و نوشتن، کاهش مهارت اجتماعی، محروم شدن از دوستی‌ها و رفاقت‌های کودکانه و سایر مهارت‌های اجتماعی، دلزدگی، افسردگی، اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی و ایجاد نشدن روابط عاطفی بین ملعم و دانش‌آموز از جمله رهاورد‌های آموزش در فضای مجازی است.

قاسمی گفت: ضعیف بودن اینترنت و هزینه بالای تامین این زیرساخت، دسترسی نداشتن دانش آموزان به اینترنت و محروم شدن از حتی آموزش‌های مجازی، محروم شدن دانش آموزان از برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و مذهبی از دیگر معایب و اشکال‌های آموزش در فضای مجازی است.

وی اظهار کرد: در زیست بوم جدید با ابعاد ناشناخته‌ای زندگی می‌کنیم که باید تلاش شود با ایجاد زیرساخت‌های لازم به صورت تدریجی و گام به گام زمینه گذر از این شرایط را فراهم کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در باره آموزش پیش دبستانی گفت: هرچند تلاش شد شمار نوآموزان پیش دبستانی طی چهار سال گذشته از ۱۱ هزار به ۲۲ هزار نفر افزایش یابد، اما شیوع ویروس کرونا و تغییر آموزش‌ها به صورت مجازی باعث شد این آمار امروز به کمتر از ۱۲ هزار نفر در سال تحصیلی گذشته برسد.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در سال تحصیلی پیش رو شمار تعداد نوآموزان پیش دبستانی افزایش یابد ادامه داد: تلاش می‌شود امسال آموزش‌های پیش دبستانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.

قاسمی یادآور شد: در همین راستا آموزش و پرورش آمادگی لازم برای تولید محتوا و چاپ کتاب برای نوآموزان پیش دبستانی دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هرچند آموزش پیش دبستانی غیر اجباری است، اما به عنوان ضرورت به شمار می‌رود که باید مورد توجه والدین دانش آموزان قرار گیرد.

به گفته قاسمی دوره پیش دبستانی منجر به شکل گیری شخصیت کودکان، آشنایی آن‌ها با فضای مدرسه، فراگیری مهارت‌های کارگروهی و آمادگی لازم برای فراگیری فرایند یاددهی و یادگیری می‌شود.

حضوری شدن مدارس با شیب ملایم وتدریجی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش هفته گذشته در سفر به بوشهر گفت: براساس دستور رئیس جمهوری، نگاه این وزارتخانه این است که با شیب ملایم به سمت حضوری شدن تدریجی مدرسه‌ها اقدام شود، براین اساس تلاش می‌شود از اول مهرماه امسال مدرسه‌های کوچک بازگشایی شوند.

قاسم احمدی لاشکی روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: شمار مدرسه‌های دولتی در کشور ۹۴ هزار و ۴۴۵ واحد که از این شمار۴۳هزار مدرسه زیر ۷۵ نفر دانش آموز دارند.

وی بیان کرد: اگر دقت لازم در زمینه اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی این مدرسه‌ها انجام شود بیش از ۴۰ درصد آن‌ها می‌توانند از اول مهر به صورت حضوری کار آموزش را آغاز کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین در مابقی مدرسه‌های دارای کلاس با تراکم بالا نیز قرار است آموزش‌ها به صورت تلفیقی و ترکیبی دنبال شود، طوریکه در روز‌های خاص و با محدودیت لازم بارعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا (برای هر دانش آموز ۲.۲۵ درصد مترمربع فضا و فاصله از هر سمت ۱.۵ متر) کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

احمدی لاشکی یادآور شد: ۲۸درصد از مدرسه‌های استان بوشهر زیر ۵۰ نفر جمعیت دارند و با وجود ۱۵ نفر در هر کلاس ظرفیت لازم برای حضوری کردن این کلاس‌ها در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: تلاش شده تا ۲۵ شهریور همه فضا‌های آموزشی، توزیع کتاب درسی، ثبت نام دانش آموزان و ساماندهی نیروی انسانی نهایی شود و بهترین سال تحصیلی برای فرهنگیان و دانش آموزان رقم بخورد.

احمدی لاشکی خطاب به خانواده‌های دانش‌آموزان اعلام کرد: با اطمینان و اعتماد کامل فرزندان خود را به مدرسه که خانه دوم آن‌ها است بسپارند و این وزارتخانه نیز تلاش دارد با سلامت تمام، سال تحصیلی را آغاز کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در باره واکسیناسیون فرهنگیان گفت: در زمان حاضر ۹۸.۵ درصد فرهنگیان یک نوبت و ۵۵ درصد نیز ۲ نوبت واکسن را دریافت کردند و تلاش می‌شود تا اول مهر آمار کلی واکسیناسیون فرهنگیان به ۹۹ درصد برسد.

احمدی لاشکی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در باره لباس فرم دانش آموزان به شورای مدرسه‌ها واگذار شده‌است گفت: آئین نامه اجرایی مدرسه‌ها بعد از ۲۱ سال وقفه در اول شهریور ماه امسال به مدرسه‌ها ابلاغ و این اختیار به شورای مدارس داده شد که نسبت به پوشش و تعیین فرم دانش‌آموزان و رنگ آن تصمیم گیری کنند.

وی در باره تامین نیروی انسانی اضافه کرد: آموزش وپرورش به صورت ۱۰۰ درصد با کمبود نیرو روبرو است، اما با تدابیراندیشیده شده به طور یقین هیچ کلاس درس بدون معلم در ابتدای مهرماه نخواهیم داشت.

۹۹.۵درصد از فرهنگیان بوشهری علیه کرونا واکسینه شدند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بوشهر می‌گوید: در زمان حاضر ۹۹.۵ درصد از فرهنگیان این استان نوبت اول و ۷۰ درصد نیز نوبت دوم واکسن مقابله با کرونا را دریافت کرده‌اند.

احمد حصیری افزود: واکسیناسیون فرهنگیان به عنوان نخستین گام مهم برای بازگشایی مدرسه‌ها به شمار می‌رود.

وی یادآورشد: با توجه به کاهش سن واکسیناسیون در استان امید می‌رود تا اوایل مهر اولیا دانش‌آموزان به ویژه اولیا دانش‌آموزان ابتدایی واکسینه شوند.

حصیری گفت: اگر چه این تشکل از سال‌های گذشته وجود داشته، اما تجریه نشان می‌دهد از این ظرفیت مهم به خوبی استفاده نشده است.

وی افزود: انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان مدرسه‌های استان بوشهر از امروز آغاز و تا پایان مهرماه همزمان با هفته پیوند اولیا و مربیان پایان می‌یابد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: مدت ۲ سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبدیل فضای آموزش حقیقی به مجازی والدین و دانش آموزان از فضای واقعی، معنوی و علمی آموزشگاه به دور بوده‌اند و در این شرایط اصحاب رسانه، نهاد‌ها و مسئولان محلی باید آموزش و پرورش را در راستای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، اقناع افکار عمومی، همراهی و مشارکت خانواده‌ها در بازگشایی مدارس یاری کنند.

وی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ باید ۲ هزار انجمن اولیا و مربیان با ۱۷ هزار و ۱۰۰ نفر عضو انتخاب و بعنوان بازوانی قوی در کنار مدرسه‌های استان به ایفای نقش بپردازند.

از امروز سامانه ثبت نام واکسیناسیون برای دانش آموزان باز شد

سامانه نوبت دهی واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳ (سن ورود به سال آخر متوسطه) باز شد.
دانش آموزان متولد ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳ می‌توانند برای ثبت نام و دریافت نوبت، به سامانه ثبت نام واکسیناسیون کرونا به نشانی www.salamat.gov.ir مراجعه کنند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است: ثبت‌نام در این سامانه صرفا بر اساس گروه سنی خواهد بود و مراکز واکسیناسیون صرفاً افرادی را خواهند پذیرفت که در سامانه نوبت‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند.

سایر دانش‌آموزان باید تا باز شدن سامانه منتظر بمانند.

برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در مرکز واکسیناسیون، معطلی و احتمال انتقال بیماری، ضروری است افراد صرفا در زمان نوبت‌دهی شده به مرکز واکسیناسیون مراجعه و از حضور بدون نوبت جدا خودداری کنند.

ادامه آموزش‌های مجازی موجب ضعف پنهان آموزشی می‌شود

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: ادامه آموزش‌های غیر حضوری و مجازی بر اثر شرایط کرونایی موجب ضعف پنهان آموزشی می‌شود.

حسین درتاج افزود: افزون براین آموزش طولانی مدت به شیوه مجازی علاوه بر کیفیت و اثربخشی کمتر آسیب‌های جسمی، روحی، روانی و تربیتی را به دنبال دارد و پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع و بروز ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی مدرسه‌ها و متوقف شدن آموزش‌های حضوری رویکرد جهانی، ملی و استانی بر آموزش حضوری دانش آموزان است.

وی بیان کرد: باید بدانیم در کنار حق سلامت و امنیت دانش آموزان، حق آموزش آنان نیز باید مورد عنایت و توجه قرار گیرد.

درتاج ادامه داد: هرچند سلامت بر آموزش دانش آموزان تقدم ذاتی دارد، ولی سلامت بر آموزش تقدم زمانی ندارد و این دو را باید هم زمان به پیش برد.

به گفته درتاج تعطیلی مدرسه‌ها و توقف آموزش‌های حضوری علاوه بر ضعف پنهان آموزشی، موجب افزایش ترک تحصیل دانش آموزان نیز می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: هرچند با کمک خیران، سازمان‌ها و موسسه‌های مختلف با اهدای تبلت مشکل دانش آموزان فاقد گوشی تا حدودی برطرف شد، اما ادامه این روند برای آنان مشکلات دیگری از جمله دسترسی به اینترنت با کیفیت و هزینه‌های ناشی از آن، توانایی نداشتن برخی خانواده‌ها برای تامین اینترنت، ناتوانی برخی دانش آموزان برای استفاده از گوشی و تبلت، بی‌سوادی و یا کم سوادی برخی والدین به منظور همکاری در بهره‌مندی فرزندان آن‌ها از آموزش‌های غیر حضوری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: استان بوشهر در سال تحصیلی گذشته در دوره متوسطه چهار هزار و ۲۵۳نفر بازمانده از تحصیل داشت که یکهزار و ۸۵۰نفر از آنان معادل ۴۳.۵درصد در طول سال تحصیلی پس از شناسایی جذب مدرسه شدند.

درتاج اضافه کرد: هر سال آموزش و پرورش استان بوشهر طرح جذب بازماندگان از تحصیل را در دستور کار خود قرار می‌دهد، اما انجام این مهم مستلزم همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط و نهاد‌های حمایتی است.

به گفته درتاج تا کنون آموزش و پرورش به تنهایی به این مهم پرداخته، ولی امید می‌رود با طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش و تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان‌های تاثیرگذار و مرتبط در سال تحصیلی پیش رو علاوه بر شناسایی بازماندگان از تحصیل، اقدام‌های موثری برای جذب آنان انجام شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در سال گذشته ۴۳.۷درصد از بازماندگان از تحصیل به دلیل عوامل روان شناختی از جمله نداشتن علاقه و انگیزه برای تحصیل و مشکلات خانوادگی، ۲۵.۵درصد به دلیل عوامل اقتصادی (فقر و اشتغال)، ۱۱.۶درصد به دلیل ازدواج، ۱۹.۲درصد به دلایل دیگر نتوانستند در مدرسه‌های متوسطه ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

درتاج یادآور شد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹فقط حدود ۱۹درصد از آموزش‌های استان بوشهر به صورت حضوری و ۸۱درصد دیگر به شیوه‌های دیگر به ویژه مجازی جریان تربیت و یادگیری را دنبال کردند.

وی تاکید کرد: همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در صورت گرفتن مجوز برای برگزاری کلاس‌های حضوری، با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از آموزش‌های غیر حضوری با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها بویژه در مدرسه‌های کم جمعیت آموزش حضوری را توسعه بخشیم.

درتاج ادامه داد: امیدواریم با بهبود شرایط و فراهم شدن زمینه‌های لازم شاهد بازگشایی آرام، تدریجی و ایمن به شیوه حضوری در تمام مدرسه‌های استان باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر