سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۹۷۱۲۸
پنجشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

فکرشهر: رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید که واکسن آنفلوآنزا به اندازه نیاز عادی کشور تامین شده و نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

به گزارش «فکرشهر»، ناصر ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و نبود واکسن برای این ویروس، تقاضا برای خرید و مصرف واکسن آنفلوآنزا به شکل قابل توجهی افزایش یافت که همین موضوع کمبودهایی را در کشور سبب شد اما امسال خوشبختانه با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون علیه کرونا، براوردها حاکی از آن است که تقاضا برای واکسن آنفلوآنزا به روال عادی خود باز خواهد گشت و برای تامین آن نیز مشکلی وجود ندارد.

وی درباره برنامه ریزی‌های انجام شده برای واردات واکسن آنفلوآنزا به کشور، توضیح داد: امسال یک شرکت بخش خصوصی، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن از کمپانی ابوت خریداری کرده و به کشور وارد کرده است که این روال در سال‌های قبل نیز وجود داشت. از این تعداد حدود ۸۰۰ هزار دوز در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که برای افراد و بیماران پرریسک استفاده شود و مابقی نیز مانند گذشته به فروش خواهد رسید.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: یک شرکت دیگر نیز حدود ۴۰۰ هزار دوز واکسن از فرانسه خریداری کرده که این واکسن‌ها نیز طبق برنامه و بر اساس نیاز و تقاضا در کشور مصرف خواهند شد.

به گفته ریاحی، پیش‌بینی می‌شود که این تعداد واکسن، برای تقاضای موجود در کشور کافی باشد اما اگر تقاضای بیشتری وجود داشت این شرکت‌ها امکان آن را دارند که با ثبت سفارش جدید از اواسط پاییز هر یک ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن دیگر نیز به کشور وارد کنند.

وی با بیان اینکه یک شرکت ایرانی نیز در عرصه تولید واکسن آنفلوآنزا ورود کرده، گفت: این شرکت وعده داده که امکان تولید دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا را خواهد داشت و حتی روند مصرف آن را نیز آغاز کرده است. در صورتی که این وعده اجرایی شود نیز می‌توان انتظار داشت که نیاز کشور در این حوزه به طور کامل پوشش داده شود و نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی نیز توضیح داد: ما از پیش نیز اعلام کرده بودیم که موضوع واکسن کرونا، مربوط به دولت است و بخش خصوصی تنها برای کمک در این حوزه و مسئولیت اجتماعی خود پیگیری‌های خود را آغاز کرده است. در حال حاضر با توجه به سرعت گرفتن روند واردات و تزریق واکسن در کشور، خوشبختانه فعلا نیازی به کمک ما نیست و ما اقدامات خود را متوقف کرده‌ایم. در آینده اما اگر دولت هر کمکی در حوزه واکسن و سایر بخش‌های مربوط به مقابله با کرونا نیاز داشته باشد، بخش خصوصی مانند گذشته آماده کمک و مشارکت در مقابله با شیوع این ویروس است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر