پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۷۳۶۳
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹

فکرشهر: یک شرکت انگلیسی ادعا می‌کند که با همکاری شرکت "رولزرویس" موفق به ساخت ساکت‌ترین تاکسی هوایی برقی جهان شده که صد برابر صدای کمتری از یک بالگرد دارد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا و به نقل از آی‌ای، شرکت انگلیسی "ورتیکال ایرواسپیس"(Vertical Aerospace) و "رولز رویس"(Rolls Royce) یک هواپیمای عمودپرواز کاملا برقی ساخته‌اند که دارای سرعت بیش از 321 کیلومتر در ساعت است و هنگام پرواز، تقریباً ساکت است و ضمن کم‌هزینه بودن، آلایندگی صفر نیز دارد.

این تاکسی هوایی "VA-X4" نام دارد و از فناوری‌های پیشرفته بر پایه فناوری‌های کنترل پرواز هواپیمای F-35 استفاده می‌کند.

شرکت سازنده می‌گوید این تاکسی پرنده صد برابر کم‌سروصداتر از یک بالگرد است و تنها بین 45 تا 60 دسی‌بل صدا تولید می‌کند.

در حالی که این شرکت اطلاعات بیشتری در مورد این تاکسی پرنده ارائه نکرده است، اما برای مقایسه باید گفت که طبق اعلام انجمن بین المللی بالگردها(HAI)، صدای یک بالگرد در ارتفاع 500 فوت در حدود 87 دسی‌بل است و هنگامی که در هزار پایی قرار می‌گیرد، به 78 دسی‌بل کاهش می یابد.

ذکر این نکته ضروری است که در مقیاس دسی‌بل(dB)، هر واحد افزایش و کاهش تقریباً معادل دو برابر افزایش یا کاهش بلندی صدا است. بنابراین 70 دسی‌بل تقریباً نصف 80 دسی‌بل است. بنابراین اگر 45 دسی‌بل را با 75 دسی‌بل مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم که 75 دسی‌بل 8 برابر بلندتر از 45 دسی‌بل است.

ما قبلاً با یک تاکسی پرنده آرام به نام "سیتی ایرباس"(CityAirbus) آشنا شده‌ایم که در هنگام پرواز زیر 65 دسی‌بل و در هنگام فرود کمتر از 70 دسی‌بل صدا تولید می‌کند. این تاکسی پرنده در زمان رونمایی از نظر سطح تولید سر و صدا انقلابی بود و اکنون به نظر می‌رسد "VA-X4" توانسته آن را کنار بزند.

این یکی از چندین نوآوری پیشرفته شرکت "رولز رویس" است. این شرکت در حال کار روی سریع‌ترین هواپیمای تمام الکتریکی جهان و همچنین یک راکتور هسته‌ای برای استخراج منابع از کره ماه و سیاره مریخ است. اکنون نیز برای توسعه "VA-X4" با شرکت "ورتیکال ایراسپیس" همکاری می‌کند تا ساکت‌ترین و ایمن‌ترین پیشرانه برقی جهان را تولید کند.

گزارش شده است که خطوط هوایی آمریکا، "ویرجین آتلانتیک" و هولدینگ "آوولون" پیش از این برای "VA-X4" درخواست پیش‌سفارش ثبت کرده‌اند. این در حالی است که اولین پرواز آزمایشی آن برای اواخر امسال تعیین شده است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این تاکسی پرنده در سال 2024 به صورت تجاری در دسترس خواهد بود.

ناگفته نماند که این تاکسی پرنده قادر به حمل چهار مسافر و یک خلبان است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر