پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۵۹۰
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴

فکرشهر: دویچه وله نوشت: خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار کشته شده توسط دولت عربستان سعودی، روز جمعه اول اکتبر با در دست داشتن عکس نامزدش که در یک صفحه کامل روزنامه واشنگتن پست منتشر شده بود، مقابل سفارت عربستان سعودی در واشنگتن تحصن کرد.

به گزارش فکرشهر، چنگیز در آستانه سالگرد قتل خاشقجی به واشنگتن رفته تا مقابل سفارت عربستان و پس از آن مقابل ساختمان کنگره آمریکا تحصن کند. او گفته از اینکه چند روز پیش از سالگرد قتل خاشقجی، جک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن به عربستان رفته و با محمد بن‌سلمان ملاقات کرده، به شدت شگفت‌زده شده است.

خدیجه چنگیز که با همراهی یک گروه فعال حقوق بشر مقابل سفارت عربستان تجمع کرده، گفت: «آیا این همان پاسخگویی است که بایدن قولش را داده بود؟»

جو بایدن پس از پیروزی در انتخابات جمهوری آمریکا گفته بود که عربستان سعودی را وادار به پاسخ‌گویی می‌کند و چشمانش را بر روی نقض حقوق بشر در این کشور نمی‌بندد. او همچنین علیه چندین مقام سعودی تحریم‌هایی را وضع کرد اما شخص محمد بن سلمان را مورد تحریم قرار نداد.

خدیجه چنگیز همچنین گفت: «محمد بن سلمان، جمال را از من و از تمام دنیا گرفت. می‌خواهید او را پاسخگو کنید یا می‌خواهید به این قاتلان جایزه دهید؟»

جمال خاشقجی که در آمریکا در یک تبعید خودخواسته به سر می‌برد، روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از آنکه برای تکمیل مدارک ازدواجش با خدیجه چنگیز وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، توسط ماموران اطلاعاتی عربستان به قتل رسید. جنازه او تکه تکه شده و با چمدان از کنسولگری خارج شد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری وقت آمریکا از محکوم کردن عربستان سعودی خودداری کرد و گفت خرید اسلحه از آمریکا توسط ریاض و نیز مشارکت عربستان در مقابله با ایران برای آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته مقامات آمریکایی، جک سالیوان در عربستان با محمد بن سلمان، ولیعهد و نیز وزیر دفاع این کشور درباره بحران یمن گفت و گو خواهد کرد. عربستان رهبری ائتلافی عربی را بر عهده دارد که در یمن با شورشیان حوثی مورد حمایت ایران می‌جنگند.

در تحصن خدیجه چنگیز مقابل سفارت عربستان در واشنگتن، خواهر عبدالرحمن سدحان، امدادگر هلال احمر که در سال ۲۰۱۸ دستگیر شد نیز حضور داشت. سدحان در اوایل سال جاری میلادی به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

او از یک اکانت ناشناس در توییتر علیه رهبری عربستان سعودی توییت کرده بود.

اریج سدحان، خواهر این زندانی که در کالیفرنیا زندگی می‌کند، گفته است: «آنها او را تا حد مرگ شکنجه کردند. دستش را شکستند و انگشتانش را طوری شکستند که تغییر شکل داده‌اند و به او گفته‌اند این همان دستی است که با آن توییت نوشتی؟»

خواهر عبدالرحمان سدحان گفت امیدوار بوده که دولت بایدن برای آزادی برادرش به عربستان فشار بیاورد اما بایدن اجازه داد بن‌سلمان از تله بگریزد.

اریج سدحان ادامه گفت: «به این ترتیب مقامات سعودی با نقض بیشتر حقوق بشر سخاوت پرزیدنت بایدن را جبران کردند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر