جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۵۹۴
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

فکرشهر: رئیس شورای شهرستان کنگان گفت: کم آبی، افت فشار و نشتی‌های مکرر ناشی از فرسودگی شبکه آبرسانی، مردم شهرها و روستاهای شهرستان کنگان را کلافه کرده است.

به گزارش فکرشهر از مهر، ابوذر حسین پور شنبه در گفتگو با خبرنگاران با تبریک انتصاب استاندار جدید استان، با اشاره به اینکه شهرستان کنگان ۷۷ شهید گرانقدر را تقدیم اسلام و انقلاب کرده و میزبان ۷ شهید گمنام و خوشنام است، افزود: این شهرستان دارای سرمایه‌های بزرگ انسانی و نخبگان جوانی است که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند و میزبان بزرگانی چون شهید محراب حضرت آیت الله مدنی بوده و زادگاه مبارزان انقلابی و دینی چون شهید سید حسن هاشمی و مرحوم ابوالشهید حاج شیخ عباس عاشوری است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان بیان کرد: شهرستان کنگان نماد و الگوی وحدت امت اسلامی است و شیعی و سنی آن سالیان متمادی با وحدت و اخوت در کنار هم زندگی می‌کنند و این دیار دریادلان، ساحل نشینان و مرزنشینانی خلیج نیلگون همیشه فارس آنها را به بزرگی، مهربانی و عظمت می‌شناسد.

وی گفت: شهرستان کنگان یدک کش میزبانی انرژی- اقتصادی کشور است و ۶۰ درصد از میدان بزرگ پارس جنوبی را در خود جای داده و میزبان بزرگ‌ترین فازهای پالایشگاهی و صنایع مختلف است، گرچه عمدتاً نامش برای ما و نانش برای دیگران؛ دودش برای این دیار و سودش برای جاهای دیگر بوده است.

وی ادامه داد: این شهرستان، «سیراف» پرآوازه را به عنوان نماد حاکمیت ایران بر خلیج همیشه فارس و نگینی چون «بنک» و بزرگترین روستای استان و یکی از بزرگترین روستاهای کشور یعنی «شیرینو» (زمینه شهر شدن را به عنوان یک مطالبه مردمی دارا است) و روستاهایی با پتانسیل‌های مختلفی چون گردشگری و …. هم چون پرک، تمبک، برکه چوپان، نخل غانم، قلعه میان، چاه مجنون، لاور ده و لاور گل در خود جای داده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان اضافه کرد: این شهرستان در گذشته یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان بوشهر بود و فرزندانی چون جم و عسلویه در دامانش رشد و نمو پیدا کردند.

حسین پور افزود: اگرچه در طی بیش از چهار دهه گذشته از عمر با برکت نظام دینی و به برکت این نظام خدمات ارزشمندی انجام گرفته و ما قدردان و شاکر این نعمت‌ها و خدمات در دولت‌های مختلف نظام هستیم، ولی هنوز مشکلات و محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، سایه اش بر سر این شهرستان سنگینی می‌کند.

اهتمام به استفاده نیروی انسانی کارآمد کنگان خواسته مردم برای کاهش مشکلات شهرستان

وی گفت: بزرگترین اشکال و ایراد که به زعم حقیر عامل بسیاری از آسیب‌ها و حتی عقب افتادگی‌ها محسوب می‌شود، عدم توجه کافی و وافی به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی قوی و نخبه این شهرستان در سطوح مدیریتی اعم از دولتی، غیر دولتی و صنعت در دولت‌های مختلف و ادوار گذشته بوده که همواره مردمان این دیار را رنج می‌دهد.

وی یادآور شد: بدیهی است مادامی که این شهرستان سهمی در مدیریت‌های شهرستانی، استانی و صنعت نداشته باشد مشکلات لاینحل باقی خواهد ماند و بنابراین اولین و شاید مهمترین خواسته مردم این شهرستان، اهتمام جدی و عملی به نیروی انسانی کارآمد و شایسته و توانمند در پست‌های مدیریتی است.

اجرای مصوبه «بیمارستان معین نفت»

حسین پور بیان کرد: در حوزه درمان نیز به رغم اینکه بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان قطب درمان جنوب استان بوشهر (چهار شهرستان جنوبی) و محل رجوع بیمارانی مربوط به بخش‌هایی از استان‌های فارس و هرمزگان است و در عین حال ارائه دهنده بیشترین حجم خدمات به صنعت است، سالیان متمادی است که از مصوبه بر زمین مانده «بیمارستان معین نفت» می‌گذرد و متأسفانه از جهت نرم افزاری و سخت افزاری و امکانات و سرمایه انسانی همچنان خود نیازمند درمان است.

وی گفت: اجرا و تحقق مصوبه «بیمارستان معین نفت» بمعنای حقیقی آن، افزایش و توسعه خدمات و امکانات و جذب نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های مختلف می‌تواند تسکینی بر دردهای مردمان این خطه و این قطب بزرگ درمانی باشد.

وی یادآور شد: در حوزه آموزش راه اندازی دانشکده‌های فنی – مهندسی از جمله نفت (با توجه به میزبانی از صنعت)، تقویت و توسعه مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی و نیز تکمیل و احداث چند باب مدرسه (با توجه به افزایش و رشد ناگهانی جمعیت به دلیل مهاجر پذیر بودن) از الزامات است.

حسین پور اضافه کرد: در حوزه حامل‌های انرژی بویژه آب، کم آبی، افت فشار و نیز نشتی‌های مکرر ناشی از فرسودگی شبکه آبرسانی مردم شهرها و روستاها را کلافه کرده که تخصیص اعتبار لازم برای استفاده بیشتر از ظرفیت آب شیرین کن کنگان، استفاده از آب شیرین کن سیراف – جم و نیز اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی و ساماندهی مشکل افت فشار در شهرستان، می‌تواند بستر را برای کاهش مشکلات فراهم کند.

وی گفت: در حوزه آلایندگی نیز، آلودگی‌های ناشی از صنعت مردم شهرها و روستاها را در معرض آسیب جدی قرار داده است و علاوه بر آن تخریب و تهدید محیط زیست را بدنبال داشته، که می‌طلبد در این زمینه با استناد به مصوبه هیأت وزیران (و کمیته ملی هوای پاک) اقداماتی جدی و عملی انجام داد و مانع از ادامه رویه غلط و ناصواب و خطرناک تخریب محیط زیست و مکان‌های بکر تفریحی و … توسط صنعت و دیگر صنایع مربوطه شد.

وی با اشاره به اینکه عامل بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های اجتماعی و حتی امنیتی «بی توجهی یا کم توجهی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی» است، افزود: در این زمینه توجه و اهتمام جدی و عملی به مقوله‌هایی چون دین (برنامه‌های دینی، فرهنگی و مذهبی و کارهای جهادی و بسیج، ایثار و شهادت و …)، همچنین ورزش بعنوان یک ضرورت مهم (از جمله حمایت صنعت از تیم‌ها و دسته جات ورزشی همچون دیگر شهرهای صنعتی کشور مانند اصفهان، اهواز، آبادان، کرمان، تبریز و … و حمایت جدی از توسعه ورزش‌های همگانی)، هنر و هنرمندان، حمایت از خانواده‌های آسیب پذیر و محروم بویژه مددجویان نهادهای حمایتی، مؤسسات خیریه و مراکز نیکوکاری و گروه‌های جهادی و تشکلات مردم نهاد، توسعه کمی و کیفی خدمات در محله‌های آسیب پذیر شهری و روستایی، مسائل آموزشی و کمک آموزشی، حوزه سلامت (بهداشت و درمان)، مسکن و ازدواج آسان و … در شهرستانی که بدلیل حضور صنعت بسیاری از منابع و امکانات خود را از دست داده، می‌تواند چاره ساز مشکلات باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان صنعتی کنگان تأمین کننده بخش عمده و قابل توجهی از سرمایه و درآمد اقتصادی کشور (صنعت – مالیات و ….) است و به عبارتی اقتصاد کشور بر پایه صنایع عظیمی می چرخد که در این شهرستان واقع شده است و انتظار بجا و بحق و مطالبه عمومی مردم که کشاورزی، دریا، شغل، درآمد و حتی سکنی آنان تحت تأثیر صنعت قرار گرفته و تورم ناشی از صنعت نیز به آنان تحمیل شده این است که در دریافت اعتبارات استانی و ملی و نیز حق آلایندگی و امثال آن به صورت ویژه دیده شوند و عدالت درباره آنان رعایت شود.

توجه به اشتغال در کنگان

وی گفت: اشتغال یکی دیگر از مهمترین دغدغه‌های مردمان و بویژه جوانانی است که هر روز چشمانشان شاهد و ناظر فلرهای گاز و فنس‌های صنعت در اطراف شهر و روستای خود هستند.

حسین پور اضافه کرد: پیشنهاد جدی و عملی در این راستا تحقق و عینیت بخشیدن به مصوبه جذب ۵۰ درصدی نیروهای بومی در صنعت است که این مسئله نیازمند عزمی جدی و نظارتی مستمر و قاطع است.

الزام صنعت به انجام مسوولیت‌های اجتماعی در قبال منطقه

وی خاطرنشان کرد: الزام صنعت به انجام مسوولیت‌های اجتماعی در قبال منطقه، توجه جدی به توسعه و ترمیم زیرساخت‌های شهری و روستایی (تقویت و افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها)، تسریع در تکمیل برخی پروژه‌های مهم همچون اسکله کنگان (توسعه و اصلاح و لایروبی اسکله‌های سایر بنادر شهرستان کنگان)، توسعه و رونق بازرگانی و تجارت و صید و صیادی و بازارچه‌های مرزی، صنایع پایین دستی، تقویت و توسعه و حمایت از گردشگری صنعتی و سنتی و صنایع دستی منطقه و استفاده از ظرفیت شهرستان مرزی و ساحلی کنگان برای سرمایه گذاری در جام جهانی قطر (با توجه به بعد کم مسافت و امنیت مسیر دریایی بندر کنگان با بندر الرویس قطر و..) پیشنهاد می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر