چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۶۰۷
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

فکرشهر: متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت هم‌زمان دریافت کرد زیرا هر دو واکسن فاقد ویروس زنده هستند.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، دکتر افشین شیرکانی بیان کرد: بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت همزمان دریافت کرد، زیرا هر دو واکسن  بدون ویروس زنده هستند.
 
وی افزود: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تمامی افراد بالاتر از ۶ ماه می‌توانند سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.
 
این پزشک متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی عنوان کرد: با توجه به رویکرد مختلف کشور‌ها در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، شیوع دقیق آنفلوآنزا در پاییز و زمستان پیش‌رو قابل پیش‌بینی نیست.
 
وی گفت: واکسن آنفلوآنزای موجود در ایران از نوع سه و چهار ظرفیتی است که هر دو فقط بخش کوچکی از پروتئین این ویروس را دارند.
 
دکتر شیرکانی بیان کرد: واکسن‌های کووید ۱۹ موجود در دنیا همگی بدون ویروس زنده کووید ۱۹ هستند، بنابراین تزریق همزمان این دو واکسن منعی ندارد، زیرا هر کدام با ساز و کار‌های ایمونولوژیک مخصوص به خود سبب تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شوند و بر اثر هم تاثیر نمی‌گذارند.
 
وی تاکید کرد: تنها مشکل این است که اگر هر دو واکسن همزمان تزریق شود فرد ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کند.
 
پزشک متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا و کووید ۱۹ شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، درد‌های عضلانی و خستگی است، اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف است و در یک یا دو روز با مصرف استامینوفن از بین می‌روند.
 
وی خاطرنشان کرد: مصرف همزمان دو واکسن روشی رایج است که سال‌هاست در کشور‌های مختلف طبق برنامه منظم واکسیناسیون اجرا می‌شود و اکنون هم در حال اجرا است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر