جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در گفت و گوی اختصاصی «فکرشهر» با معاون میراث فرهنگی مطرح شد:
فکرشهر: موقعیت ویژه کاروانسرای برازجان/ امتیار مثبت فعالیت های فرهنگی در ثبت جهانی کاروانسرا/ مزایای ثبت جهانی شدن کاروانسرای برازجان/ زمان حضور ارزیاب یونسکو/ هزینه های مرمت و نگهداری کاروانسرای برازجان، قبل و بعد از ثبت جهانی/ بحث حریم و عرصه کاروانسرا...
کد خبر: ۹۷۶۳۸
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر می گوید در دو تا سه هفته آینده، کارشناس ارزیاب میراث جهانی یونسکو برای بررسی وضعیت کاروانسرای مشیرالملک برازجان و ثبت جهانی شدن، به این شهر می آید. وی گفت که کاروانسرای برازجان، در صورت ثبت شدن، نخستین اثر ثبت جهانی شده استان بوشهر خواهد بود.

موقعیت ویژه کاروانسرای برازجان
«نصرااله ابراهیمی» در گفت وگوی اختصاصی با «فکرشهر»، درباره ثبت جهانی شدن کاروانسرای برازجان، گفت: کاروانسرای مشیرالملک برازجان، یکی از کاروانسراهایی است که در جنوب کشور و به ویژه در پس کرانه های خلیج فارس به لحاظ معماری و اهمیت، جایگاه خاصی در میان کاروانسراهای ایران دارد و به عنوان یکی از کاروانسراهای مهم در پرونده کاروانسراهای ایران در یونسکو مستندنگاری شده و در لیست قرار گرفته که ان شااله در جمع کاروانسراهای ایران، ثبت جهانی شود.
معاون میراث فرهنگی استان بوشهر درباره آماده سازی این اثر تاریخی برای ثبت جهانی، توضیح داد: برای ثبت کاروانسرا در فهرست جهانی یونسکو، باید شاخص هایی رعایت شود و در همین راستا، مستندنگاری های کاروانسرای برازجان و اقدامات آماده سازی برای حضور ارزیاب یونسکو انجام شده است. ارزیاب می آید و بررسی می کند که این کاروانسرا به لحاظ معماری، مرمت و دیگر شاخص های مورد نظر یونسکو، در چه وضعیتی قرار دارد و به آن نمره می دهد.

امتیار مثبت فعالیت های فرهنگی در ثبت جهانی کاروانسرا
وی گفت که «با همکاری شهرداری، شورای شهر، فرمانداری، اداره میراث فرهنگی شهرستان و پایگاه میراث فرهنگی کاخ های هخامنشی دشتستان، این همکاری و همدلی به وجود آمده که ان شااله بتوانیم کاروانسرا را برای آمدن ارزیاب آماده کنیم» و افزود: در حال حاضر، کارهای استحفاظی و استحکامی لازم انجام شده؛ پاکسازی های کاروانسرا هم انجام شده و نسبت به یک ماه قبل، مجموعه خیلی تغییر کرده؛ نخاله و داربست در فضا جمع شده؛ ورودی ها و شترگلوها و فضاهای دالانی پشت نیز مرتب شده و آماده بازدید است؛ و در بازدیدی که اخیرا داشتیم متوجه شدیم که یک آب و جاروی نهایی می خواهد و ان شااله نوپردازی هم برای بازدید انجام خواهیم داد و هنوز هم بهتر خواهد شد.
ابراهیمی ادامه داد: حتما در این مرحله، کمک موسسات مردم نهاد و سمن ها نیز در کنار دستگاه های اجرایی اهمیت دارد و من هم پیشنهاداتی در این باره دارم از جمله راه اندازی پویشی در آن جا و یا کارهای فرهنگی مثل نمایشگاه عکس و نمایشگاهی که مرتبط با مجموعه باشد و... که می تواند امتیاز مثبت در نظر ارزیاب محسوب شود و به ثبت جهانی کاروانسرا کمک کند.

مزایای ثبت جهانی شدن کاروانسرای برازجان
وی افزود: برازجان با توجه به آثاری مثل کاخ های هخامنشی که در سطح شهرستان وجود دارد و مقالات زیادی که درباره این کاخ ها نگاشته و ارائه شده، در جهان شناخته شده است و این کاروانسرا که در فهرست جهانی به ثبت برسد، هم باعث شناخته شدن بیشتر برازجان در جهان می شود و هم امتیاز بسیار بسیار مثبتی برای خود شهرستان است که در بحث توسعه گردشگری، بحث اشتغالزایی، جذب گردشگر و توسعه پایدار شهرستان و استان، بسیار بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

زمان حضور ارزیاب یونسکو
معاون میراث فرهنگی استان بوشهر درباره زمان حضور ارزیاب یونسکو نیز در پاسخ به «فکرشهر»، گفت: دو تا سه هفته آینده، ارزیاب یونسکو برای بازدید می آید ولی تا قبل از آن باید اقدامات لازم را انجام داده باشیم؛ نورپردازی، تبلیغات محیطی، فضای سبز اطراف و داخل مجموعه، پاکسازی محیطی و ... باید انجام شود و در کنار آن موسسات مردم نهاد می توانند کارهای فرهنگی انجام دهند تا کاروانسرا نمره خوبی از ارزیابی دریافت کند.

هزینه های مرمت و نگهداری کاروانسرای برازجان، قبل و بعد از ثبت جهانی
ابراهیمی، درباره هزینه های مرمت و نگهداری کاروانسرای مشیرالملک برازجان نیز گفت: دو مبحث درباره این کاروانسرا وجود دارد؛ یکی این که این کاروانسرا، در مالکیت اداره اوقاف است؛ به دلیل این که مالک، اوقاف است، ما نتوانستیم مرمت تکمیلی را انجام دهیم؛ مرمت استحفاظی و استحکام بخشی را انجام داده ایم؛ جاهایی که تخریب شده بود را بازسازی کرده ایم ولی برای مرمت تکمیلی که بازسازی نهایی است، به تفاهم نامه ای دراز مدت با اوقاف نیاز داشتیم و چون میراث فرهنگی مالک نبود، سازمان نتوانست اعتبار بگذارد تا میراث فرهنگی آن را به اتمام برساند.
وی ادامه داد: حتما باید تفاهم نامه ای بین میراث و اوقاف باشد که اوقاف این ملک را در اختیار میراث قرار دهد؛ این تفاهم نامه باید مدت دار باشد؛ مثلا 99 ساله یا 50 ساله و یا مدت دار دیگری که این کار محقق نشده؛ همچنین ما در میراث فرهنگی از شورای شهر برازجان و فرمانداری دشتستان هم درخواست کردیم که این ملک را یا در اختیار میراث قرار دهند که بتوانیم روی آن مدیریت و برنامه ریزی کنیم و یا این که به بخش خصوصی واگذار شود که با وجودی که استعلامی هم انجام شده و ابلاغیه ای برای جذب سرمایه گذار زده شده، ولی متاسفانه محقق نشده است.
ابراهیمی با بیان این که « چون مالکیت برای اوقاف است باید حتما تفاهم نامه مدت دار بین اوقاف و میراث باشد»، افزود: اگر کاروانسرای برازجان در فهرست میراث جهانی ثبت شود، هم از لحاظ کارکردی و کاربری تصمیمات و سخت گیری های بیشتری بر آن اعمال می شود و هم اعتباراتی جهانی به آن اختصاص می یابد.
وی توضیح داد: بعد از ثبت جهانی، کاربری اش باید متناسب با شان جهانی اثر باشد و در شورای سیاست گذاری تعیین کاربری ها در وزارت میراث فرهنگی باید تصمیم گیری شده و به ثبت برسد که چه کاربری داشته باشد و تصمیمات سخت تری در این زمینه اعمال می شود؛ همچنین، بنایی که ثبت فهرست جهانی شود، برای مرمت، استحکام بخشی و استحفاظش، خود یونسکو اعتباراتی را تعیین می کند و به طور پیوسته و ماهانه، از زوایای مختلف، پایش و کنترل می شود؛ به نوعی بیمه جهانی می شود و هر ساله اعتباراتی را برای طرح های مختلف مطالعاتی و مرمتی و... به آثاری که ثبت جهانی شده اند اختصاص می دهند.
نصراله ابراهیمی اضافه کرد: در استان بوشهر، فعلا فقط همین اثر را برای ثبت جهانی شدن داریم و امید و شانس بالایی برای ثبت جهانی کاروانسرای برازجان وجود دارد، چون معماری آن خاص است و مرمت هایی روی آن صورت گرفته احتمال ثبتش، صد در صد است.

بحث حریم و عرصه کاروانسرا
معاون میراث فرهنگی استان بوشهر درباره حریم و عرصه کاروانسرای برازجان و ساخت و سازهای اطراف آن نیز در پاسخ به «فکرشهر» گفت: کاروانسرای مشیر برازجان حریم مصوب دارد؛ حریم مصوب وقتی به استانداری ابلاغ شد، استاندار آن را به فرماندار، فرماندار به بخشدار، بخشدار به شهردار و... ابلاغ می کند و به همین ترتیب پله پله پله مصوبه ابلاغ می شود. 
ابراهیمی افزود: اخیرا هم به همه شهردارانی که آثاری با حریم مصوب دارند، نامه زده ایم که آثار تعیین حریم شود و هرگونه عدول از ضوابط عرصه و حریم آن جا، خودش تبعات حقوقی دارد. برای طرح های تفصیلی، شهرداری که بنای تاریخی در محدوده شهری اش است، حتما باید برای ارتفاع و حدود و... ساخت و سازهایش، از میراث فرهنگی مجوز بگیرد و  مطابق با عرصه و حریم اثر تاریخی طرح ها اعمال شود؛ چون حریم مصوب، سند بالادستی است.
وی ادامه داد: بحث «عرصه» که مربوط به خود بناست و «حریم»، خطی است که می گوید تا این شعاع، باید ارتفاع ساختمان ها این قدر باشد؛ درباره کاروانسرای برازجان، فقط مرکز بهداشت ارتفاعش بیشتر از حریم و یک طبقه اضافه است که باید تخریب شود و چندین بار هم نامه اش را به شهرداری زده ایم ولی انجام نشده، شاید چون ملک دولتی است؛ ملکی هم بود که شخصی بود و خارج از ضوابط شهرداری ساخته شده که گفته ایم اصلاح شود و البته پرونده حقوقی هم دارد.
 

نظرات بینندگان
حر مهاجر
|
-
|
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸
میراث فرهنگی در بعضی جاهاها، کمکاری دارد.

بخواهم توضیح مستندببینم ،نیاز به  یک گوش مسئول   دارم
فکرشهر
|
-
|
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
باسلام. فکرشهر با افتخار مستندات شما را منتشر خواهد کرد.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر