جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۶۷۲
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۰

فکرشهر: سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به تحصیلات دانشگاهی ورود پیدا می‌کنند. بر اساس آخرین آمار یونسکو در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۳۵ میلیون نفر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسر دنیا ثبت‌نام نموده‌اند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۰۰ نشان‌دهنده افزایشی ۲/۳ برابری است.

به گزارش فکرشهر از رصدخانه مهاجرت ایران، همزمان با افزایش چشمگیر جمعیت دانشجویان در سراسر دنیا، جمعیت دانشجویانی که تحصیل خود را در کشوری خارج از کشور محل تولد خود دنبال می‌کنند، افزایش یافته است. طبق آخرین آمار یونسکو، بیش از ۶ میلیون نفر دانشجوی بین‌المللی در سرتا سر جهان وجود دارد که این رقم حدودا ۲/۵ درصد از جمعیت کل دانشجویان در سراسر دنیا را شامل می‌شود.

کشور ایران نیز بعد از تجربه یک افزایش چشمگیر در تعداد دانشجویان خود، در حال حاضر با افت جمعیت دانشجویان روبرو شده است. طبق آخرین آمار یونسکو، در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل بوده‌اند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۵ که جمعیت دانشجویان ایرانی به اوج خود رسیده است (حدودا ۴ میلیون و ۸۰۰ نفر)، کاهشی تقریبا ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمار یونسکو، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۹ هزار و ۵۸۵ نفر از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند. این رقم حدود ۱/۵ درصد از کل جمعیت دانشجویان ایرانی در این سال را شامل می‌شود. رتبه دانشجو فرستی ایران در سال ۲۰۱۹ درمیان ۲۴۱ کشور جهان رتبه ۱۸ را داشته است.

کشور‌های آمریکا، ترکیه، آلمان، کانادا و ایتالیا ۵ مقصد محبوب دانشجویان ایرانی برای تحصیل در خارج از کشور بوده است.

همچنین طبق آمار دریافتی از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۴۴ هزار دانشجوی خارجی در داخل کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند که عمده آن‌ها را دانشجویان افغانستانی (۴۶ درصد) و عراقی (۲۴ درصد) تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر