پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۹۸۰۲۰
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۴

فکرشهر: تسنیم نوشت: مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش ۱۰درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ مصوب ۳ محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است.

به گزارش فکرشهر، وزیر جهاد کشاورزی با اعلام خبری اعلام کرد که قیمت لبنیات ۱۰ درصد از روز شنبه کاهش می‌یابد، اما به‌فاصله کمی سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت که این کاهش قیمت تنها شامل سه محصول شیر با بسته‌بندی پلاستیکی ۹۰۰ گرمی، شیر ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب و پنیر UF۴۰۰ گرمی می‌شود.

اما مسئله‌ای که از آن به‌عنوان کاهش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات یاد می‌شود در واقع افزایش نرخ مصوب ۳ محصول لبنی پرمصرف و آزادسازی قیمت دیگر محصولات است و انجمن صنایع لبنی همکاری واقعی برای کاهش قیمت‌ها نداشته است.

بر اساس نامه دبیر انجمن صنایع لبنی به اعضای خود سه محصول شیر با بسته‌بندی پلاستیکی ۹۰۰ گرمی، ماست ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب و پنیر UF۴۰۰ گرمی به‌ترتیب ۷۴۰۰ تومان، ۳۰۶۰۰ تومان و ۲۰۰۰۰ تومان است و مابقی محصولات از این پس شامل قیمت‌گذاری دستوری نیستند.

* قیمت لبنیات آزاد شد؟

همچنین در این نامه اشاره شده است که کاهش قیمت این سه محصول دستوری نیست و جنبه ارشادی دارد.

با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های مصوب قبلی مشخص می‌شود که نه‌تن‌ها قیمت این سه محصول کاهش نیافته‌اند بلکه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

در آبان ماه سال گذشته بود که قیمت لبنیات ۴۰ درصد افزایش یافت و با مقایسه این قیمت‌ها واقعیت افزایش قیمت اخیر محصولات لبنی مشخص می‌شود.

قیمت ماست دو و نیم کیلوگرم دبه کم‌چرب ۲۱۰۰۰ تومان، شیر نایلون ۵۴۰۰ تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی کاپ ۱۴۵۰۰ تومان اعلام شده بود.

بنابر این گزارش کاهش قیمتی ۱۰ درصدی که اکنون از آن یاد می‌شود در واقع کاهش قیمت در مقایسه با افزایش قیمت خودسرانه‌ای است که صنایع لبنی در مرداد ماه امسال اعمال کردند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی در آن مقطع در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: برنامه مصوبی برای افزایش قیمت لبنیات وجود ندارد و افرایش قیمت اعمال‌شده محصولات لبنی توسط خود صنایع انجام شده است.

وی افزود: به‌دلیل افزایش رسمی نرخ شیر خام و همچنین سایر عوامل تولید قیمت تمام‌شده محصولات لبنی افزایش یافته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر