جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
سخنگوی وزارت خارجه:
فکرشهر: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود، گفت:‌ مذاکرات فقط برای اطمینان از اجرای برجام توسط همه طرفهاست و هیچ متن و توافقتنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و بعد از جمع بندی فرآیند بررسی داخلی، یک ساعت هم برای نهایی کردن تاریخ مذاکرات از دست نمی‌دهیم...
کد خبر: ۹۸۱۲۸
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

فکرشهر: سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات وین در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود، گفت:‌ مذاکرات فقط برای اطمینان از اجرای برجام توسط همه طرفهاست و هیچ متن و توافقتنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و بعد از جمع بندی فرآیند بررسی داخلی، یک ساعت هم برای نهایی کردن تاریخ مذاکرات از دست نمی‌دهیم.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات وین و ترکیب تیم مذاکره کننده گفت:‌ مذاکرات وین انجام می‌شو‌د و در داخل وزارت خارجه پیگیری می‌شود. هیچ متن و توافقنامه جدیدی قرار نیست مذاکره شود و اینکه در وزارت خارجه ترکیب تیم چطور باشد قبلا از بانک مرکزی، نفت و ... باشد و این بار همین خواهدبود. مهم این است که تداوم از حیث گفت‌وگوها انجام خواهد شد.

او گفت: شبانه روز دوستان ما در حال مرور مباحث هستند. ما یک ساعت را بعد از این‌که فرآیند بررسی داخلی درباره مذاکرات به جمع بندی برسد از دست نخواهیم داد که تاریخ را نهایی کنیم و روزهای آتی روزهایی خواهد بود که تعاملات بیشتری را در حوزه برجام و گفت‌وگوهای وین شاهد خواهید بود.

خطیب‌زاده درباره اظهارات مرکل صدراعظم آلمان و اینکه خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات شده است، اظهار داشت: صدراعظم آلمان و کشورهای اروپایی توجه داشته باشند که اگر بی عملی اروپا نبود جسارت ترامپ نمی‌توانست اتفاق بیفتد که ترامپ از برجام خارج شود و تمام پایتخت‌های اروپایی به شمول برلین تماشاچی باشند. طرف‌ها به وین می‌آیند با این درک بیایند که راه فراری برای اجرای تعهداتشان ذیل برجام ندارند باید اطمینان به ایران بدهند که هیچ طرفی نقض برجام را نخواهد کرد و به بهانه‌های واهی تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند.

وی بیان کرد: آلمان بسیاری از توافقات در دوره برجام را انجام نداد و مطمئن هستم صدراعظم آلمان از همه جزییات خبر دارد و اگر نباشد وزارت خارجه آلمان هم این موارد را به اطلاع وی خواهند رساند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود، گفت که هیچ درخواستی برای سوخت گیری هواپیمای وزیر امور خارجه در لبنان مطرح نبوده است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به لبنان و آمادگی ایران برای کمک به لبنان گفت: ما و لبنان روابطمان را براساس خواست طرف ثالث تنظیم نکردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شایعاتی مبنی بر اینکه هواپیمای امیرعبداللهیان در سوخت‌رسانی در لبنان دچار مشکل شد و لبنان به دلیل تحریم‌های علیه ایران به هواپیمای وزیر خارجه ایران سوخت رسانی نکرد، گفت:  اظهار داشت: خبرسازی است و سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفرها موفقیت خود را داشته باشد و این حواشی درست می‌شود. هیچ درخواستی برای سوخت گیری در لبنان نداشته است.

خطیب‌زاده درباره انتخابات در عراق ادامه داد: از برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در عراق استقبال می‌کنیم.

وی درباره گروهک‌های تروریستی در خاک عراق اظهار داشت: بارها به دوستان در دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق گفته‌ایم که این با حسن همجواری و حسن همسایگی همخوانی ندارد. این وضعیت قابل ادامه دادن نیست و این پایگاه‌ها باید جمع شوند. این پایگاه‌ها باید جمع شوند و این‌ها نمی‌تواند منبع ناامنی علیه ما باشند هم اقلیم می‌داند و هم دولت مرکزی عراق.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به سوریه اظهار داشت: روابط ایران و سوریه وارد فاز راهبردی شده است. ابعاد روابط ایران و سوریه مختلف است و جنس روابط راهبردی الزامش این است که در همه ابعاد اعم از اقتصادی، فرهنگی و نظامی و ... این روابط برقرار شود.

خطیب‌زاده افزود:‌بخش خصوصی ما چند وقت پیش نمایشگاه در سوریه داشت و الان این مطالبه را دارد توافقاتشان در ابعاد مختلف عملیاتی شود. ماموریت خاصی هم به سفیر داده شده و این سفر هم تمرکز ویژه‌ای را در خصوص این موضوع داشته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر