شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۱۳۹
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳

فکرشهر: کتاب «شهر من خورموج» به کوشش «شکیبا زارعی» رونمایی شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، مؤلف کتاب «شهر من خورموج» یکشنبه‌شب در آئین رونمایی کتاب گفت: بسیار خرسندم از تشریف‌فرمایی اصحاب فرهنگ و ادب، شخصیت‌های علمی و سیاسی و ضمن شادباش روز ملی کودک، از حضور کودکان و نوجوانان در این مراسم خوشحال و سپاسگزارم.

شکیبا زارعی اظهار کرد: امروز روزی مبارک، تاریخی و ماندگار برای من و نویسندگان کتاب شهر من خورموج است زیرا گرد هم آمده‌ایم تا به همت شهرداری، شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این کتاب که دل‌نوشته‌های کودکان و نوجوانان این دیار است رونمایی شود.

وی عنوان کرد: خورموج سرزمین مردمان مهربان است و از صدها سال پیش آغوشش را برای سکونت مردمانی آریایی نژاد در قلمرو جغرافیایی‌اش گشوده چنان‌که این آئین و اجتماع معنادار فرهنگی، مظهر همان مهربانی این مردم است که برای رونمایی بخشی از تاریخ مشترک برگزار می‌شود.

زارعی تصریح کرد: به عنوان هنرجویی که زادگاهم خورموج عزیز است، زمانی که تدوین این کتاب را آغاز کردم، با سربلندی به هم‌شهریان دیده و نادیده‌ام در طول چند سده‌ی اخیر افتخار کردم که شهری ساخته‌اند که با عنوان نگین فرهنگی جنوب لقب گرفته است.

وی اضافه کرد: امید است این کتاب در کنار آثار ارزشمند نویسندگان بومی، قفسه‌ای از کتابخانه هم‌شهریان عزیزم را پر کند و در راه شناسایی اماکن مهم این شهر، باورها و مشاهیر آن مفید فایده واقع شود.

زارعی افزود: یکی از مؤلفه‌های پرداختن به این موضوع و انتخاب اسم کتاب، معرفی اماکن مختلف تاریخی شهر خورموج در عرصه ملی و بین‌المللی است.

تلاوت قرآن توسط کودک قاری سید محمدحسین لطیفی، خوانش بیانیه روز جهانی کودک توسط سیده ریحانه لطیفی، حافظ‌خوانی نونهال حافظ خوان هستی سرادار و تقدیر از نویسندگان کتاب شهر من خورموج دیگر بخش‌های این آئین رونمایی بود.

بهار قربانی‌مقدم، سعیده بردستانی، پرهام زارعی، محمدعلی وفایی، حنانه حسین‌پور، امین‌رضا نعمتی، مهدیه منفردمنش، آرتمیس و پارمیس غریبی، آمنه طیبیان‌مجرد، مریم فقیه، امیرعباس و امیرعلی دشتی، فاطمه سرادار، وحیدرضا شایان و سمانه معظمی‌زاده نویسندگان کودک و نوجوانی هستند که در تهیه این کتاب مشارکت داشتند و از آنها تقدیر به عمل آمد.

شکیبا زارعی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ در شهر خورموج متولد شد. وی از سه سالگی با ورود به خانه کودک فرهنگ‌سرای شهید شهریاری خورموج با مبانی اولیه هنر آشنا و سپس در عرصه نقالی، نمایش، موسیقی و داستان نویسی فعالیت‌های هنری و ادبی خود را آغاز نمود.

برگزیده جشنواره نقالی زاگرس‌نشینان در بخش کودکان، برگزیده استانی جشنواره قرآن و عترت در بخش نقالی در سال ۹۸، بازیگر دوم جشنواره استانی بچه‌های مسجد در سال ۹۷، بازیگر برتر جشنواره نمایش استانی دانش‌آموزی، کسب رتبه اول شهرستان و سوم استان در مسابقات سرود دانش‌آموزی و مورد تقدیر پویش ملی کتاب در خانه در سال ۹۹، برگزیده جشنواره مجازی موسیقی دشتی در ساز دف و برگزیده پویش مجازی علمدار در سال ۱۴۰۰ برخی از عناوین کسب شده توسط این هنرمند خوش‌ذوق و پرتلاش است.

شکیبا زارعی مؤسس اولین باشگاه کتاب‌خوانی کشور در سال ۱۳۹۵ در دبستان شهید آستروتین است. وی در اولین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کشور ضمن اجرای نقالی در حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی از وی تقدیر شد.

این هنرمند نوجوان هم‌اکنون ساکن شهر خورموج و دانش‌آموز پایه نهم دبیرستان شاهد نمونه حضرت معصومه (ع) می‌باشد.

انتشار کتاب‌های بومی و محلی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی گفت: انتشار کتاب‌های بومی و محلی نقش برجسته‌ای در انتقال فرهنگ دارد.

حمید زارعی در آئین رونمایی از کتاب شهر من خورموج بیان کرد: توجه به کتاب یکی از ارکان اصلی توسعه‌ی جامعه است و نقش مهمی در تأثیرگذاری فرهنگ دارد.

وی اظهار کرد: هر جامعه دارای فرهنگ‌های برجسته و شاخصی است که احیا و انتقال آن به نسل‌های آینده اقدامی ضروری در راستای معرفی و آشنایی با میراث و داشته‌ها است.

زارعی با بیان اینکه انتشار کتاب‌های بومی و محلی نقش برجسته‌ای در انتقال فرهنگ دارد، افزود: کتاب ابزاری ارزشمند و ماندگار بوده که برای هر جوامع بهترین وسیله برای دسترسی قابل اعتماد به منابع به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: رونمایی از آثار نویسندگان و مؤلفان آئینی جهت تقدیر از تلاش‌های ارزنده آنها در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است که در نوع خود قابل تحسین می‌باشد.

زارعی ادامه داد: فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه به ویژه بین نسل جوان و نوجوان از برنامه‌های اولویت‌دار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با اجرای طرح‌های متنوع سعی در تحقق این مهم دارد.

وی تصریح کرد: توجه به کتاب در شهرستان دشتی از دیرباز وجود داشته که چاپ و انتشار بیش از ۵۰ عنوان در سال خود گواهی بر این ادعا است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در پایان از مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج جهت حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تشکر و قدردانی نمود.

ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی

عضو شورای شهر خورموج نیز گفت: کتاب مولفه‌ای فرهنگی و از نیازهای روز جامعه است که توجه و اهمیت به آن از سوی هر نهاد و یا سازمان اتفاقات مؤثر را رقم خواهد زد.

مهرداد علی‌زاده اظهار کرد: مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و در رأس آن آقای حمید زارعی، کارکنان این اداره و دبیرخانه پایتخت کتاب اداره نقش برجسته‌ای در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و افزایش سرانه مطالعه داشته‌اند که تلاش و زحمات آنها جای تقدیر دارد.

وی افزود: شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج با افتخار از فعالیت‌های فرهنگی به ویژه حوزه کتاب حمایت می‌کند و این را یکی از راه‌های توسعه شهر می‌داند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر