جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: و همه این ها در حالی است که مدیرت پسماند جزیره «خارگ»، بر عهده عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران است...
کد خبر: ۹۸۱۹۴
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: سوزاندن زباله ها و مواد شیمیایی از مخاطرات جدی برای محیط زیست است چرا که دود ناشی از سوزاندن این مواد قاتلی خاموش برای محیط زیست محسوب می شود و تنفس تمامی موجودات زنده را به خطر می اندازد. این مواد شیمیایی اثرات نامطلوب بر گیاهان، جانوران و انسان ها می گذارد و علاوه بر هوا، خاک را نیز آلوده می کند.

به گزارش «فکرشهر»، در جزیره خارگ و در کنار آلاینده های صنعتی، متاسفانه در سال های گذشته نیز عمده پسماندها در مرکز دفن زباله، گاهی آتش زده می شوند و دود آن به دلیل جهت وزش باد به سمت شهر و مناطق مسکونی سرازیر می شود؛ دودهایی که حاوی مواد سمی و آلرژیک بوده و تهدیدی بسیار جدی برای سلامت شهروندان تلقی می شوند و خطرات آن در افراد دارای سابقه بیماری های آسم و انواع آلرژی و به خصوص روی کودکان وسالمندان بیشتر قابل لمس است.

تا پيش از ايجاد مرکز دفن زباله ها، زباله ها در نزديکی دريا با گازوييل سوزانده می شد که آن هم آلودگی زيست محيطی فراوانی به همراه داشت اما پس از راه اندازی مرکز پسماند، روزانه بالغ بر 40 تن زباله بخش های صنعتی، واحدهای نفتی، مسکونی، کارکنان و شهری جمع آوری و در اين مرکز بازيافت می شود، مقداری از اين مواد که دفنی است و مصرف ندارد، براساس قرارداد با پيمانکار باید به مراکز خاص رفته و دفن شوند و همه این ها در حالی است که مدیرت پسماند جزیره «خارگ»، بر عهده عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران است.

متاسفانه راه حل آتش زدن زباله ها به جای اینکه در گام آخر مورد توجه قرار گیرد به دلیل کم هزینه بودن، گاهی در اولین مرحله دفع زباله عملیاتی می شود و به نوعی دستگاه های متولی امر به دنبال رفع تکلیف از خودشان هستند.

اما آتش زدن زباله ها گاه مشکل ساز می شود؛ در جدیدترین نمونه، حریق بامداد دوشنبه است؛ شدت حریق در مرکز دپو و دفن بازیافت زباله حادثه ساز شد و آتش نشانان شرکت پایانه های نفتی و پتروشیمی را به محل حادثه کشاند.

حادثه فوق بامداد دوشنبه حدود ساعت 3:15 دقیقه صبح از طریق اطلاع رادیویی به ایستگاه آتش نشانی شرکت پتروشیمی اعلام شد که از شعله‌ور شدن آتش در قسمت زباله های دپو شده خبر می داد و بلافاصله یک دستگاه خودروی فایر به همراه تیم آتش نشانی به محل آتش سوزی در سایت بازیافت زباله اعزام شد.

به گزارش «فکرشهر»، در مهار این آتش، دو تیم آتش نشانی پایانه های نفتی و پتروشیمی با تلاش و سرعت عمل قبل از سرایت آتش به اطراف و ایجاد حادثه‌ های جبران ناپذیر اطفا کردند و خاکریزی محوطه به‌منظور دفن و پوشش کامل زباله‌های نیم‌سوخته و جلوگیری از اشتعال مجدد در مراحل پایانی انجام گرفت و آتش‌سوزی فوق خوشبختانه هیچ مصدومی به دنبال نداشته است؛ اما همیشه هم این گونه نیست و ممکن است دفعات بعدی، حادثه های بزرگ تری رخ دهد.

آگاهی دادن به مردم در مقیاس گسترده در مورد عواقب سوزاندن زباله، پلاستیک، لاستیک و سایر پس مانده ها، جلوگیری از سوزاندن زباله و برخورد قانونی با کسانی که سلامت مردم را به خطر جدی می اندازند، از وظایف ذاتی اداره محیط زیست است.

بیش از پنجاه سال است که سوزاندن زباله در کشورهای پیشرفته جرم محسوب شده و مجازات‎های سنگینی برای آن اعمال می‎شود اما در هیچ جای قانون مدیریت پسماند، بحث آتش زدن زباله ها مطرح نشده است. یکی از دلایل آلودگی هوا در محیط های شهری سوزاندن زباله ها است و به استناد ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ماده 22 و 32 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی با آلوده کنندگان هوا اجتناب ناپذیر است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر