پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۳۰۵
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۸

فکرشهر: لکه سفید یا همان «وایت اسپات» ( White Spot Syndrome, WSS) مهمان ناخوانده‌ایست که هرساله به سراغ مزارع پرورش میگوی استان بوشهر می‌آید. این ویروس گاه به شکل تخم‌مرغی و گاهی شمایلی میله‌ای با زائده دم مانند دارد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، بیماری لکه سفید در دمای زیر ۳۲ درجه رشد می‌کند. ابتدا در سر و سپس در تمام بدن میگو نمایان می‌شود و کم کم موجب کم اشتها شدن میگو، قرمز شدن اندام‌ها و تلفات شدید در مدت یک هفته می‌شود.

این ویروس در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ هجری شمسی در مزرعه‌های پرورش میگو در استان‌های خوزستان و بوشهر مشاهده شد و چند سال بعد منطقه گواتر چهابهار را هم درگیر کرد.

یکی از پرورش‌دهندگان میگو در بویرات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تاکنون مزرعه‌ام به لکه سفید دچار نشده اما این بیماری در مزرعه همسایه رخ‌ داده است و میگوهای فراوانی تلف‌شده‌اند. به همین علت کار برداشت میگو را زودتر شروع کرده‌ایم درحالی‌که میگوها به‌اندازه کافی رشد نکرده‌اند.

وی ادامه داد: مزرعه همسایه به علت کمبود لارو (بچه میگو)، مجبور بود لاروها را از استان همسایه تامین کند و حالا هم به علت شیوع لکه سفید کارش به معدوم سازی رسیده است.

معاون پژوهشی پژوهشکده میگوی کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های استان ساحلی بوشهر پرورش آبزیان است اظهار کرد: اکنون پرورش میگو در ۱۰ سایت پرورشی با مساحت شش هزار هکتار در نقاط ساحلی استان بوشهر اجرایی شده و از اراضی ساحلی در کنار آب‌های خلیج فارس استان بوشهر برای پرورش میگو بهره برده می‌شود.

خسرو آیین‌جمشید بیان کرد: این ۱۰ سایت پرورش میگو شامل: بردستان، مند، دلوار۱، دلوار۲، شیف، حله، رود شور۱، رودشور۲،  بندر ریگ و بویرات است.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۸۴ تا کنون که پرورش میگو در استان بوشهر آغاز شده است و در بیشتر سال‌ها سایت‌های پرورش میگو با بیماری لکه سفید درگیر بوده‌اند.

معاون پژوهشی پژوهشکده میگوی کشور خاطرنشان کرد: امسال گزارش‌هایی از درگیری سایت بویرات با بیماری لکه سفید گزارش شد اما در مجموع می‌توان گفت کمتر از ۵ درصد از مزارع پرورش میگو استان بوشهر به بیماری لکه‌سفید مبتلا شده‌اند.

آیین‌جمشید با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰درصد میگوی پرورشی استان بوشهر برداشت شده است خاطرنشان کرد: برداشت میگو پرورشی در این استان از هفته اول شهریور در استان بوشهر آغاز و تا آبان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: پرورش دهندگان میگو باید تلاش کنند کار برداشت را هر چه زودتر به سرانجام برسانند چرا که با گذشت زمان ریسک ابتلای مزارع به بیماری لکه سفید افزایش پیدا می‌کند.

معاون پژوهشی پژوهشکده میگوی کشور گفت: برخی پرورش‌دهندگان به دنبال افزایش سایز میگو (برای فروش با نرخ بالاتر و همچنین تناژ بالاتر) و افزایش قیمت سعی دارند برداشت میگو را به تعویق بیاندازند.

آیین‌جمشید با اشاره به اینکه بهای هر کیلوگرم میگوی پرورشی به طور میانگین ۵ دلار است، افزود: بیش از ۷۰ درصد صادرات به کشور چین است و به کشورهایی نظیر امارات، اسپانیا و فرانسه نیز صادرات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: انتقال بیماری لکه سفید بیشتر از طریق لاروهای آلوده اتفاق می‌افتد و گاهی انتقال بیماری بین مزارع و استخر پرورش هم می‌تواند به وسیله پرنده‌ای که میگو آلوده را از مزرعه‌ای به مزرع‌ دیگر برده است، اتفاق می‌افتد. البته باید توجه داشت از آنجا که سالهاست مزارع مختلف با بیماری لکه سفید درگیر هستند موجوادت کف‌زی مزارع هم می‌توانند عامل انتقال باشند.

 از آنجا که درمان موفقی تاکنون برای مهار بیماری لکه سفید گزارش نشده است باید تلاش شود حدالمقدور تلفات این بیماری را به حداقل کاهش داد. به تازگی، افزودن عصاره گیاهان دارویی، ‌ویتامین‌ها مشوق های ایمنی زا به غذا واصلاح باکتریایی باعث موفقیت‌هایی در مزارع شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر