جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۹۸۳۷۲
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۰

فکرشهر: دکتر سید حمید سجادی، محقق برجسته ایرانی و عضو فرهنگستان علوم‌پزشکی به خبرگزاری صداوسیما می‌گوید: «تمام کسانی که در «آی سی یو» بستری بوده و ویتامین «دی» زیر ۲۰ داشته‌اند، فوت کرده‌اند. در حالی که این میزان اگر بین ۲۵ تا ۴۰ باشد شدت بیماری کمتر و هرچه به سمت ۴۰ نزدیک‌تر می‌شویم وضعیت بیمار بهتر است».

به گزارش فکرشهر، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: پروفسور سجادی در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که سازمان جهانی بهداشت تا به حال چیزی به صراحت ومشابه آن نگفته  و محققان اروپایی، کانادایی و ژاپنی پرونده ۴۰۰ هزار بیمار را بررسی کرده‌اند و به نقل از ایندیپندنت معتقدند که مدرک قابل تاملی در تایید این فرضیه که میزان بالاتر ویتامین دی، باعث مبتلا نشدن به کرونا می‌شود، ندارند.

اما مقاله‌ای در مجله پزشکی لنست هم حاکی از آن است که مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های تنفسی، به ویژه در گروه‌های دچار کمبود ویتامین دی را کاهش دهد، اما آزمایش‌های تصادفی ،نتایجی قطعی در اثبات این فرضیه، به دست نداده است. علاوه بر آن، این ویتامین محلول در چربی و جزو ویتامین‌هایی است که دریافت بیش از حد آن(سطح بالای ۱۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر)، منجر به مسمومیت و عوارض خطرناک برای فرد می‌شود.

در دسترس‌ترین منابع گیاهی و حیوانی ویتامین دی

از منابع حیوانی این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- زرده تخم مرغ| زرده یک تخم مرغ معمولی حاوی ۳۷ واحد ویتامین D یا ۵ درصد میزان توصیه شده روزانه است.

2- شیر گاو| عموما در یک فنجان( ۲۳۷ میلی لیتر) حاوی ۱۱۵تا۱۳۰ واحد ویتامین D یا به عبارتی ۱۵ تا 22 درصد میزان توصیه شده روزانه است.

3- ماهی تن| یک قوطی کنسرو ماهی‌تن سبک در هر ۱۰۰ گرم ۲۶۸ واحد ویتامین D دارد که ۳۴  درصد میزان توصیه شده روزانه است.

و از منابع گیاهی می‌توان به ۲ مورد اشاره کرد:

1- قارچ| (در هر 100 گرم قارچ حدود 2300 واحد ویتامین دی)

2- غلات و جودوسر| نصف فنجان (۷۸ گرم) از این غذاها می‌تواند ۵۴ تا ۱۳۶ واحد ویتامین D تا ۱۷درصد میزان توصیه شده روزانه را تامین کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر