پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
اختصاصی فکرشهر؛
فکرشهر- سيد فريور موسوی: مسعود ده‌نمکی با زوال دوران اصلاح‌طلبان که از آن به عنوان دورانی تلخ یاد می‌کند، دو فیلم مستند ساخت و سپس هم‌زمان با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد موفق به ساخت فیلم‌های سینمایی اخراجی‌ها (سه‌گانه) شد. این فیلم‌ها با بار طنز و کمدی بالا، با استقبال گسترده مردم و فروش کم سابقه در تاریخ سینمای ایران دست یافت...
کد خبر: ۹۸۴۱۲
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

فکرشهر- سيد فريور موسوی: مسعود ده‌نمکی متولد چهارم فروردین ماه سال ۱۳۴۸ در شهرستان اهر روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، فیلمنامه نویس و کارگردان است، كه با ساختن اخراجی‌ها (سه‌گانه) به شهرت رسید.

وی سردبیری هفته‌نامه «شلمچه»، «جبهه» و ماهنامه «صبح دوکوهه» را برعهده داشت كه در همان زمان ها با استفاده از نام وعكس های خون آلود و تكه تكه شده شهدای عظيم الشان كشور، جا بر جای پا بزرگان مطبوعات نهاد؛ هرچند كه بارها با تعطيلی های پی در پی هفته نامه اش مواجهه شد اما هرگز دست از مبارزه با وزارت فرهنگ و ارشاد آن زمان برنداشت.

او در دوران قدرت اصلاحات از منتقدین دولت خاتمی بود. همچنین در آن دوران ده‌نمکی و اکبر گنجی مقالات آتشینی علیه یکدیگر می‌نوشتند. همچنین پیشتر از آن از منتقدین دولت مرحوم علی اكبرهاشمی رفسنجانی بود و با لحنی گزنده و تند به انتقاد از دولت وی می‌پرداخت.

وی با زوال دوران اصلاح‌طلبان که از آن به عنوان دورانی تلخ یاد می‌کند، دو فیلم مستند ساخت و سپس هم‌زمان با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد موفق به ساخت فیلم‌های سینمایی اخراجی‌ها (سه‌گانه) شد. این فیلم‌ها با بار طنز و کمدی بالا، با استقبال گسترده مردم و فروش کم سابقه در تاریخ سینمای ایران دست یافت.

این فیلم همچنین با انتقاد خانواده شهیدی که ده‌نمکی اخراجی‌ها را برپایه زندگی وی ساخته بود روبرو شد تا جايی كه استارت گوشه گيری ده نمكي از سينما را رقم زد! اما اين پايان كار نبود چراكه فیلم «اخراجی‌های ۲» که به فروش خوبی هم دست یافته بود با اعتراض یک نویسنده مبنی بر کپی‌برداری از کتابش روبرو شد.

از ديگر مواردی كه ده نمكی را از سينمای حرفه ای دور كرد، حادثه تلخ صبح روز هجدهم دی ماه ۱۳۹۲ در هنگام فیلمبرداری فیلم 'معراجی‌ها' بود كه در شهرک سینمایی دفاع مقدس تهران در حال ضبط بود كه در حين آن، انفجاری در سر صحنه روی داد و تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

 شمار کشته‌های این انفجار پنج نفر گزارش شد. سید جواد هاشمی یکی از بازیگران مجموعه سینمایی و فیلم 'معراجی‌ها' گفت ماده منفجره تی‌ان‌تی که کنار خودرو محمدجواد شریفی راد، مسوول جلوه‌های ویژه قرار داشت، ناگهان منفجر شد. علی‌اکبر رنجبر، مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس هم در این حادثه جان خود را از دست داد. در پی این حادثه محمدجواد شریفی راد و چهار نفر دیگر از عوامل فیلم شامل مهدی مرادی نژاد، رضا فرجی و جمشید احسانی فر که کنار خودرو ایستاده و در حال آماده کردن صحنه فیلمبرداری بودند، بر اثر این انفجار کشته شدند. سه نفر از دیگر عوامل «معراجی‌ها» نیز زخمی شدند که به بیمارستان منتقل شدند. اما اوج وقاحت ده نمكی در پاسخ به اين حادثه و كشته شدن پنج نفر این بود كه گفت: «این امر یک حادثه است و حادثه نیز هیچ‌گاه خبر نمی‌کند».

دقيقا" بعد از اين حادثه ده نمكی از صحنه سينما دور شد و به جزء چند كليپ تلويزيونی، كسی او را پشت پرده سينما نديد.

 گفته می شود مسعود ده نمكی ممنوع الكار شده است؛ شايعه ايی كه خود او پاسخ اش را بهتر می داند!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر