جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۴۱۳
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹

فکرشهر: مدیرعامل تعاونی لنجداران بندرگناوه گفت: باتوجه به اینکه سامان یافتن کالای همراه ملوان (ته لنجی) یکی از مصوبه‌های ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم در استان بوشهر است، تشکیل یک کارگروه ویژه واردات این کالاها به نماینده عالی دولت در این استان می شود.

به گزارش فکرشهر، سیدعلی موسوی گمارانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  با بیان اینکه در دیدار اخیر خود با استاندار بوشهر گزارشی مبسوطی درباره کمیت و کیفیت واردات کالای همراه ملوان(ته لنجی) توسط لنج‌های سنتی ارایه شد، افزود: کارگروه ویژه واردات کالای همراه ملوان  می‌تواند با کارهای مطالعاتی پیوسته در طول سال نسبت به هوشمند سازی فهرست اقلام مشمول ته‌لنجی بر اساس مناسبت‌های فصلی و نیازهای بازار و مردم  اقدام کند و پیشنهادهای خود را به استاندار ارایه دهد.

وی اظهارکرد:  این کارگروه می‌تواند براساس نظرات ادارات کل صمت و جهاد کشاورزی استان بوشهر نسبت به واردات کالا جهت تامین نیازهای واحدهای صنعتی و رفع نیازهای کشاورزان استان تصمیم گیری کند.

گمارانی گفت: پیشنهاد می‌شود طی رایزنی با سازمان برنامه و بودجه، گمرک ایران و سایر مراجع ذی‌ربط، منابع مالی حاصل از عوارض ورود کالای ته‌لنجی جهت رفع مشکلات استان اختصاص یابد  و بخشی از آن در محدوده فعالیت و خدمات ادارات بندر از قبیل ایجاد اسکله توسعه و گسترش خدمات بندری، انبارداری و ارتقای سطح ایمنی شناورهای سنتی هزینه شود.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه ادامه داد: با توجه به وضع موجود و کمبود ظرفیت انبار کالا در گمرکات بنادر استان و نیز تشریفات و فرآیندهای زمان بر ترخیص کالا در گمرکات، درحال حاضر بهترین شیوه ترخیص کالای ته لنجی به صورت  حمل یکسره است.

وی ادعای واردات ۵ میلیارد دلار کالا  از مجرای ته لنجی را با در نظرگرفتن آمارهای رسمی کذب و بی اساس دانست و گفت:  بنا بر آمارهای رسمی سازمان بنادر و دریانوردی، تعداد لنج‌های فعال در بخش کالای همراه ملوان حدود ۲۵۰۰ فروند است و از سوی دیگر، مطابق مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر لنج اجازه ۲ سفر در سال و حداکثر به میزان ۶۰ وانت نیسان را دارد که با توجه به ظرفیت ۲.۲ تنی وانت نیسان، مشخص می‌شود کل میزان باری که سال گذشته از مجرای ته‌لنجی امکان ورود به کشور را یافته در بیشترین حالت ۳۳۰ هزار تن به ارزش حداکثر ۳۶۸ میلیون دلار بوده است.

گمارانی افزود: آمارهای گمرک ایران همچنین نشان می‌دهد که سال گذشته ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که بر همین اساس به طور میانگین، ارزش دلاری هر بک تن کالای  وارد شده برابر با یکهزارو ۱۱۶لار است.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه یادآورشد: بهره‌مندی از معافیت کالای همراه ملوان(ته لنجی) ، اثرگذار  در اشتغال‌زایی و رونق‌بخشی‌ به بازارهای بنادر استان بوشهر است.

وی گفت: باتوجه به اینکه کالای همراه ملوان  امتیازی برای ساحل نشینان این دیار  که بدون مزد و منت از مرزهای دریایی محافظت و پاسداری می‌کنند است، امیدواریم  دائمی قانونمند و ساماندهی شود تا مردم به دور از هرگونه نگرانی به کسب و کار بپردازند.

کالای همراه ملوان ( ته لنجی) نوعی واردات کالا است که در جنوب ایران از دیرباز رواج داشته و به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی هستند که به عنوان امتیازی برای توسعه مناطق مرزی و محروم به برخی بنادر و شهرهای مرزی ایران برای گذران زندگی ساحل نشینان در سال‌های دور اعطا شده‌است.

شهرستان گناوه با برخورداری از ۱۵۰کیلومتر نوار مرزی ساحلی در شمال استان بوشهر واقع است و شغل عمده مردم آن به دریا وابستگی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر