پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در بازدید کارشناس ارزیاب یونسکو از کاروانسرای مشیرالملک برازجان مطرح شد؛
فکرشهر: کارشناس ارزیاب یونسکو به دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران و به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسرای مشیرالملک برازجان از این مجموعه تاریخی بازدید کرد...
کد خبر: ۹۸۵۹۵
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳

فکرشهر: کارشناس ارزیاب یونسکو به دنبال تدوین پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران و به منظور بررسی ویژگی‌های کالبدی و مستندات پرونده کاروانسرای مشیرالملک برازجان از این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی میراث فرهنگی، مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو صبح امروز در حاشیه بازدید از کاروانسرای مشیرالملک شهر برازجان برای ثبت جهانی این بنای تاریخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امید می‌رود با ادامه روند مرمت و احیای کاروانسرای مشیرالملک یک سنبل فرهنگی، تاریخی و ملی برای ایران و استان بوشهر داشته باشیم.

محمدحسن طالبیان تصریح کرد: دو سال پیش پرونده ۵ کاروانسرا در مسیر ۲۴ استان کشور را با ارائه روایت‌ها برای سازمان ملی یونسکو ارسال کردیم.

وی افزود: کاوانسراهای معرفی شده در کنار راه‌های مهم تجاری و فرهنگی کشور از شاهراه خراسان تا جاده ابریشم قرار گرفته‌اند.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: کاروانسرای مشیرالملک یکی از مهمترین کاروانسراها در مسیر بوشهر-برازجان- فارس بوده است و موجب تجارت سراسری می‌شده است.

طالبیان عنوان کرد: کاروانسرای مشیرالملک یک قلعه-کاروانسرای حکومتیِ عظیم و باشکوه است و امیدواریم با مرمت این بنا روح تاریخ در این بنا حفظ شود و گردشگران از سراسر دنیا برای بازدید این میراث گرانبها بیایند.

وی ادامه داد: تا کنون ۴۲ کاروانسرا از سوی ارزیابان یونسکو در استان‌های مختلف کشور بازدید شده، مشکلاتی در برخی کاروانسراها مشاهده شده است به کارشناسان گفته شده تا بررسی و برطرف کردن مشکلات، بار دیگر عکسبرداری انجام شود و گزارش‌ها را برای یونسکو ارسال کنند.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  و مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو با اشاره به اینکه کاروانسرای مشیرالملک برازجان یکی از کاروانسراهای درجه یک کشور است، خاطرنشان کرد: نتیجه این بررسی‌ها در نشست میراث جهانی در تیرماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.

کاروانسرای مشیر برازجان با قدمتی ۱۵۰ساله با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی اول و دوم است که در سال ۱۳۶۲ با شماره ۱۶۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کاروانسرای مشیرالملک برازجان تمام سنگی و از لحاظ معماری چهار ایوانه است که مشیرالملک شیرازی اقدام به ساخت آن کرد و پل ارتباطی بین بوشهر و فارس بوده است.

شهر برازجان با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مرکز شهرستان دشتستان است و در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق بوشهر در مسیر بزرگراه بوشهر – شیراز واقع است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر