سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۶۵۰
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

فکرشهر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی طرح صیانت، با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی درباره این طرح، تاکید کردند که قرار نیست پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام بسته شود و مجلس تنها به‌دنبال رفع خلاء‌ قانون‌گذاری در این حوزه است تا مردم بتوانند پیگیر حقوق خود در فضای مجازی باشند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی موسوم به طرح صیانت در ماه‌های گذشته مطرح شده و در نهایت مقرر شد این طرح در یک کمیسیون ویژه مورد بررسی نمایندگان منتخب قرار گیرد، بالاخره اولین جلسه بررسی این طرح، در حالی که در جلسه قبلی تنها اعضای هیات رییسه انتخاب شده بودند، روز گذشته در مجلس برگزار و به‌دلیل تاکید بر شفاف‌سازی، این جلسه به‌صورت زنده هم پخش شد. 

محمد باقر قالیباف - رئیس مجلس شورای اسلامی-در این جلسه اظهار کرد: امروز بحث مربوط به فضای مجازی واقعیت مهمی است، امروزه این فضا، فضای واقعی و حقیقی است که زندگی مردم را در ابعاد مختلف و در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است؛ به گونه ای که شاکله اصلی زندگی مردم وارد حوزه فضای مجازی شده و همه ما باید نسبت به این مهم دقت و توجه لازم را داشته باشیم و به عنوان نماینده مردم این فضا را برای یک زندگی مناسب تر و امن فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان حاضر در این جلسه از کمیسیون‌های مختلف همگی در ابعاد مختلف در حوزه‌های، صنایع، فرهنگی، اجتماعی و همه مجموعه‌ها متخصصین این حوزه هستند، امیدواریم در کمیسیون مشترک این قانون با دقت و توجه دنبال شود. اطلاع‌رسانی‌ها و جلسات کمیسیون مشترک علنی است و مباحث از مجموعه خانه ملت و رسانه‌ها منعکس می‌شود.

قرار نیست اینستاگرام بسته شود

قالیباف همچنین تاکید کرد: افراد تحت فضاسازی گروه‌های خاص و فشارهای خارج از کشور که گفته می‌شوند قرار است پلتفرم‌ها بسته شود قرار نگیرند، خیر، قرار است صرفا خلاء‌ قانون‌گذاری در این حوزه رفع شود، فضاسازی هایی بود که می‌گفتند برای مثال قرار است اینستاگرام بسته شود، خیر، بخش عمده‌ای از زندگی مردم در فضای اینستاگرام دنبال می‌شود، اما قانون‌گذاری لازم هم مورد توجه است که در این کمیسیون انجام خواهد شد.

همچنین زهره الهیان - نماینده مردم تهران در خصوص اهمیت طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گفت: نبود قانون جامع در حوزه فضای مجازی حتی مسئله معیشت مردم را در این حوزه با مشکل مواجه کرده و مردم نمی‌توانند پیگیر حقوق خود در فضای مجازی باشند، متاسفانه قانونی وجود ندارد که با اخلال‌گران این حوزه برخورد کند و به پیگیری حقوق متضررین این حوزه بپردازد، در حالی‌که در سایر کشورها به‌صورت جدی با این اخلال‌گران برخورد می‌شود اولویت اصلی دولت مسائل اقتصادی است و ما باید زمینه را در این کمیسیون مشترک به نحوی قانون‌گذاری کنیم که مردم بتوانند در این فضا مطالبات خود را پیگیری کنند.

همچنین بر این نکته تاکید شد که مردم باید بدانند این طرح در جهت تأمین منافع ملی و مصالح ملت ایران است، برای اینکه بتوانیم در تصویب این طرح به یک اجماع ملی برسیم، ضرورت داشت کمیسیون مشترک تشکیل شود تا با دعوت از فعالان بخش خصوصی و سایر حوزه‌ها این طرح مهم در راستای احقاق حقوق مردم به تصویب رسانده شود، با راه‌اندازی یک سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم در کمیسیون مشترک و با اطلاع‌رسانی دقیق به مردم از روند کاری کمیسیون، هجمه‌ها علیه این طرح به پایان می‌رسد.

به گفته غلامرضا نوری قزلجه - سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در نظر است تغییرات اساسی در طرحی که طراحان اولیه طرح تهیه کرده‌اند، ایجاد شود و موضوعاتی از قبیل محدودسازی و کاهش پهنای باند کاملا از مدار بررسی‌ها خارج شود و تاکید داریم که سایر جلسات کمیسیون نیز به صورت شفاف و با حضور رسانه‌ها برگزار شود.

طرح صیانت به‌دنبال رعایت حقوق کاربران در این فضا است

به گفته نمایندگان، این طرح دو بخش دارد، در یک بخش کاربران حقوقی دارند که اصلا رعایت نمی‌شود. اتحادیه اروپا این حقوق را احصا کرده و در برابر پلتفرم‌ها از این حقوق دفاع می‌کند. این حقوق شهروندان ایرانی در فضای مجازی باید احصا شود. بخش دوم هم خدمات پایه کاربردی فضای مجازی است. این طرح قصد قانون‌گذاری در کل فضای مجازی را ندارد و تنها به‌دنبال رعایت حقوق کاربران در این فضا است.

همچنین گفته شد که بیش از دو ماه از تشکیل این کمیسیون می‌گذرد، گفت: در حالی درباره این طرح بحث می‌شود که نه منتشر شده و نه دراختیار نمایندگان قرار گرفته است، وقتی طرح به‌صورت شفاف منتشر نمی‌شود، باید این فضاسازی‌ها هم علیه آن صورت بگیرد. ما باید بگوییم به دنبال محدودسازی نیستیم و به دنبال فضای صالح مجازی هستیم. دیگران در شبهه سازی پیرامون این طرح فعال‌تر بودند و ما در حالت تدافعی قرار گرفتیم و باید امشب دورنمای کار مشخص می‌شد اما این فرصت‌سوزی رخ داده و این موارد باعث شده که ما بیشتر دچار حاشیه شویم.

بر این نکته هم تاکید شد که در این کشور ۸۵ میلیون از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند و میلیون‌ها نفر با همین فضای مجازی ارتزاق می‌کنند. کوچک‌ترین اشتباه در ساماندهی فضای مجازی بخش عظیمی از اقتصاد کشور را که مبتنی بر این فضا است را به مخاطره می‌اندازد. امروز هیچ مکانیزمی نمی‌تواند جایگزین این بستر بشود و باید این فضای مجازی که به نوعی زندگی حقیقی مردم شده را به طور شفاف و روشن بررسی کرد.

مجلس به‌درستی درباره طرح صیانت اطلاع‌رسانی نکرد

برخی نمایندگان از نحوه اطلاع‌رسانی این طرح  توسط مجلس انتقاد و بیان کردند یکی از انتقاداتی علیه این طرح مطرح شد این بود که  مجلس نتوانست درست در این مورد به‌درستی اطلاع‌رسانی کند. امیدوارم سخنگوی طرح بتواند اطلاع‌رسانی درست کند و باید به زمان‌بندی طرح نیز اهمیت بدهیم و بتوانیم این طرح را زودتر به سرانجام برسانیم. باید اعتمادآفرینی داشته باشیم و می‌خواهیم از اقشار مختلف جامعه دعوت کنیم تا در این جلسات باشند. پیشنهاد شد سامانه‌ای ایجاد شود تا منتقدین دغدغه‌های خود را ارائه دهند تا ما آنها را بشنویم و در راستای حل آنها تلاش کنیم.

بر این اساس طبق تاکید و درخواست نمایندگان، انجمن‌های صنفی و فعالین عرصه در خدمات فضای مجازی باید نظرات خود را بگویند. دغدغه‌ای که این افراد دارند این است که آیا فضای ملی می‌تواند به کسب و کار آنها کمک کند و آیا بحث قطعی ارتباطات جهانی در کار است؟ در صورتی که اینطور نیست و می‌خواهیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم که هنگام تحریم‌های فناورانه بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

همه این موارد در حالی اعلام و اظهار شد که طبق اعلام نمایندگان مجلس در این جلسه، هیچ‌کسی در این کمیسیون نمی‌داند که پیش‌نویس آماده شده دقیقا نظر چه کسی است؟ هر چیزی که اینجا ارائه می‌شود باید مرجع و مسند آن مشخص باشد و بهتر است آیین‌نامه در جلسه بعدی مشخص شود و سپس بتوان درباره این طرح صحبت کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر