سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار محیط زیست
کد خبر: ۹۸۶۹۹
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

فکرشهر: مسئول بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، شیلات و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: با همت کارشناسان این مرکز، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی این استان و موسسه علوم دامی کشور، نژاد بومی بُز عدنی بوشهر به عنوان ذخیره ژنتیکی به ثبت ملی رسید.

به گزارش فکرشهر، دکتر سید ابوطالب صادقی روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بُز عدنی به عنوان یک نژاد بومی، در مناطق ساحلی استان بوشهر زیست کرده که علاوه بر تولید شیر بالا، قدرت سازگاری بسیار زیادی در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب استان بوشهر دارد.

وی دوقلوزایی بالا، کم توقع بودن، ظاهر زیبا و توان تولید روزانه ۱ تا ۲ کیلوگرم شیر را از قابلیت‌های پرورش این دام عنوان کرد.

صادقی اضافه کرد: با مدیریت خوب، این دام توانایی دوبار زایش در بهار و پاییز را داشته و بیشتر زایش‌ها دوقلو هستند.

وی گفت: هرچند نژاد بز عدنی به دلیل اینکه در خطر انقراض قرار دارد، صادرات آن ممنوع است اما به دلیل شکل ظاهری زیبایی که دارد در کشورهای حوزه خلیج فارس بازار خوبی داشته و اگر امکان صادرات برای آن فراهم شود بازار مناسبی خواهد داشت.

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۰ هزار راس بز عدنی در شهرستان‌های بوشهر، تنگستان، دیر، کنگان و عسلویه وجود دارد.

وی یادآور شد: برای حفظ و تکثیر این نژاد بومی و جلوگیری از خطر انقراض آن ایستگاه حفظ، تکثیر و اصلاح نژاد بز عدنی تنگستان در شهر دلوار از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را با ۳۰۰ راس دام ماده و ۳۰ راس دام نر، با کمک سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر آغاز کرده است.

صادقی افزود: دراین ایستگاه همه رکورد برداری لازم برای اصلاح نژاد دام‌ها انجام می‌گیرد و جفت‌گیری دام‌ها کنترل شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر به دلیل نبود برنامه ریزی مناسب، نژادهای بومی کشور به دلیل آمیخته‌گری بی برنامه ازسوی دامداران در خطر انقراض هستند.

مسئول بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  استان بوشهر گفت: این مرکز اکنون در حال اجرای ۲ پروژه ثبت و پایش شتر تک کوهانه استان بوشهر و گوسفند دشتستانی است که به محض جمع ‎آوری اطلاعات لازم، برای ثبت این ۲ نژاد هم به عنوان نژادهای بومی استان بوشهر اقدام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر