شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۷۳۲
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷

فکرشهر: افتتاح کتابخانه روستای محمد آباد، معرفی برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال و معرفی مجموعه "شعر و شور دشتیایتی" سه رویدادی بود که روز سه شنبه در حوزه کتاب در شهرستان دشتی استان بوشهر رخ اد.

نخستین دوره انتخاب کتاب سال دشتی با معرفی برگزیدگان برگزار شد

به گزارش فکرشهر از ایرنا، آیین اختتامیه نخستین دوره انتخاب کتاب سال شهرستان دشتی روز سه شنبه با حضور مسئولان محلی برگزار و برگزیدگان بخش‌های این دوره معرفی و تقدیر شدند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتی در این آیین با قدردانی از مشارکت وحمایت شهرداری و شورای اسلامی شهر خورموج مرکز این شهرستان در برگزاری این رویداد گفت: تاکنون برگزاری جایزه کتاب سال در شهرستان ها بی سابقه بوده است و با توجه به چاپ بیش از ۲۷۰ کتاب از سال ۹۴ تاکنون برگزاری چنین برنامه ای در شهرستان دشتی مورد نیاز بود.

حمید زارعی افزود: جایزه کتاب سال برای مولفان کارکرد انگیزشی دارد و باعث معرفی و بهتر دیده شدن آثار آنها می شود.

وی بیان کرد: شناسایی کتاب های با ارزش علمی، تعالی و گسترش دانش و تالیف، حمایت از پدید آورندگان آثار از دیگر اهداف جایزه کتاب سال دشتی است.

در پایان آیین اختتامیه نخستین دوره انتخاب کتاب سال دشتی از نفرات در بخش های مختلف با اهدا لوح سپاس و هدایا تقدیر به عمل آمد.  

بخش دشتی شناسی: کتاب فرهنگ واژگان گویش دشتی _ مولف سیدکوچک هاشمی زاده برگزیده و  از کتاب تاش _ مولف عباس پورمحمودی تقدیر شد.

در بخش های پژوهش، شعر گویشی، داستان، شعر، علوم دینی، ترجمه، کودک و نوجوان، ویراستاری، صفحه آرایی و طراحی جلد به ترتیب کتاب های کلیات دوبیتی های فایز دشتی _ مولف دکتر علی حسن‌زاده، مراد دل _ مولفان سیدغلامحسین بهرسی و غلامرضا قربانی‌مقدم، مجموعه داستان برزخ _ مولف حسین منصوری، آرکادیا _ مولف سیدیوسف صالحی، زیارت‌گاه‌های استان بوشهر _ مولف غلامحسین هادی‌نژاد، تاریخ صید و تجارت مروارید در خلیج فارس _ مولف غلامرضا زائری، نگهبان مروارید_ مولف حنانه حسین‌پور، مراد دل _ غلامرضا عوض‌نژاد، آموزش یادگیری برخط (آنلاین) _ کلثوم نامور  و مراد دل _ سمیه غریبی برگزیده شدند.

کتابخانه روستای محمد آباد دشتی افتتاخ شد

فرماندار دشتی در آیین افتتاح این کتابخانه گفت: کتاب بستری مناسب برای ترویج دانش در جامعه است.

عبدالله نادری روز سه شنبه بیان کرد: توجه و حمایت از فرهنگ و هنر در هر جامعه علاوه بر پیشرفت و توسعه دیگر حوزه‌ها، پویایی مردم آن جامعه را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کتابخانه در عین محتوای غنی باید جذابیت نیز داشته باشد، افزود: فضای مجازی یک آسیب جدی در جامعه است که باید با اجرای برنامه‌های متنوع در جذب مخاطبان به کتابخوانی اقدام و سرانه مطالعه را افزایش داد.

نادری اظهار کرد: ۳۶۰ دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی روستای محمدآباد مشغول به تحصیل هستند که می‌توانند با افتتاح این کتابخانه در کنار تحصیل و اوقات فراغت به کتابخوانی بپردازند.

وی بیان کرد: انجمن کتابخانه‌های عمومی دشتی برنامه‌هایی را در مناطق مختلف شهرستان در دستور کار قرار داده که اجرای آنها می‌تواند کمک شایانی به ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.

نادری اضافه کرد: شناسایی ذائقه مخاطبان کتابخانه در هر منطقه موضوعی مهم است که باید در اولویت قرار گیرد تا در گسترش کتابخوانی موثر باشد.

وی تصریح کرد: اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان با تهیه کتاب‌هایی در زمینه‌های مختلف این مکان فرهنگی را حمایت کند تا افراد روستا از آثار تولید شده در حوزه‌های گوناگون استفاده کنند.

فرماندار دشتی ادامه داد: در شرایط موجود جامعه که در بسیاری از مناطق هیچ فعالیت فرهنگی اجرا نمی‌شود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتاب‌خانه‌های عمومی شهرستان دشتی اقدامات خوب و موثری انجام داده‌اند که جای تحسین دارد.

بخشدار مرکزی شهرستان دشتی نیز گفت: کتابخانه‌ها نهاد ملی اجتماعی هستند و افتتاح این مکان‌های فرهنگی در مناطق مختلف از جمله در توسعه روستا می‌تواند نقشی مهم داشته باشد.

خدیجه ندرتی اظهار کرد: با توجه به توان بالا، انگیزه مضاعف و نگاه فرهنگی که در شورای اسلامی روستا وجود دارد با افتتاح این کتابخانه در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی دیگر حوزه‌های روستا باشیم.

کتاب "شعر و شور دشتیاتی" معرفی  شد

کتاب "شعر و شور دشتیاتی" اثر احمد منصوری روز سه شنبه درآیینی با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر، فرماندار دشتی، مسئولان محلی و جمعی از شاعران و نویسندگان معرفی شد.

کتاب شعر و شور دشتیاتی حاوی ۶۲ شعر محلی در قالب های مختلف غزل، دوبیتی، چهارپاره، قطعه، قصیده، مثنوی و مسمط در ۱۸۴ صفحه به چاپ رسیده است.

احمد منصوری در سوم شهریور ۱۳۳۷ در خورموج به دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی را در شهر خورموج و دوره دبیرستان را در شهر بوشهر گذراند و با گرفتن مدرک دیپلم در سال ۱۳۵۴ وارد دانش سرای راهنمایی و در سال ۱۳۵۷ به عنوان دبیر علوم تجربی استخدام آموزش و پرورش شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر