جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۸۷۳۸
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸

فکرشهر: استان بوشهر با وجود داشتن ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس، از فرصت شیرین‌سازی آب دریا به خوبی استفاده نکرده است و همچنان ۹۰ درصد آب مورد نیاز از استان‌های همسایه وارد می‌شود.

به گزارش فکرشهر از مهر،  استان بوشهر به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، از میانگین بارش پایینی برخوردار است و آب به عنوان فصل مشترک همه مناطق شهری و روستایی این استان شناخته می‌شود.

این استان هم در زمینه آب شرب و هم برای آب کشاورزی با مشکل جدی روبرو است؛ سطح ایستابی در استان با افت شدید روبرو بوده و اغلب دشت‌های استان در حالت بحرانی و ممنوعه قرار گرفته‌اند.

بخش عمده آب مورد نیاز استان بوشهر از طریق دو استان همسایه یعنی فارس و کهگیلویه وبویراحمد تأمین می‌شود و می‌تواند حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی در استان را وارداتی دانست.

با این حال بخش بسیار کمی از آب شرب استان بوشهر از طریق منابع داخلی از جمله آب‌شیرین‌کن‌ها و چاه‌ها تأمین می‌شود که این سهم ناچیز نمی‌تواند پایداری آب در این استان را فراهم سازد.

در فصل تابستان ناله‌های مردم از نقاط مختلف شهری و روستایی بلند می‌شود و برخی خانه‌ها هستند که طی دو ماه حتی یک قطره آب هم وارد خانه‌هایشان نمی‌شود تا روضه بی‌آبی آنها دل همگان را به درد بیاورددر برخی از روزهای سال، به دلایل مختلف از جمله بارش باران در استان فارس یا ورود ایراد به خط آبرسانی کوثر، بخش قابل توجهی از مناطق استان بوشهر اسیر بی‌آبی و بحران می‌شود.

در فصل تابستان ناله‌های مردم از نقاط مختلف شهری و روستایی بلند می‌شود و برخی خانه‌ها در شهرها هستند که در مدت دو ماه حتی یک قطره آب هم وارد خانه‌هایشان نمی‌شود تا روضه بی‌آبی آنها دل همگان را به درد بیاورد.

البته این مشکلات تنها مربوط به فصل تابستان نیست و در بسیاری از نقاط استان در فصل زمستان هم مشکلات زیادی وجود دارد؛ بوشهر تنها مرکز استانی است که در طول سال با نوبت‌بندی آب روبرو است و اینها مسائلی است که باید سال‌ها پیش حل می‌شد.

بی‌آبی در استان بوشهر قصه پرغصه‌ای است که تازگی ندارد و هر ساله وعده‌های بسیار زیادی به مردم در این استان داده شده است که این مشکل حل می‌شود ولی این مسائل و مشکلات حل نشده باقی مانده و وعده‌ها از زبان مسئولی به زبان مسئولی دیگر منتقل شده است.

ناله مردم از بی‌آبی

یکی از شهروندان استان به خبرنگار مهر گفت: سال‌ها است که با مشکل کم‌آبی و یا بهتر بگوییم بی‌آبی روبرو هستیم و گاهاً هفته‌ها و ماه‌ها بی‌آب هستیم و مسئولان هم به داد ما نمی‌رسند.

وی اضافه کرد: در فصل تابستان که مشکلات آبی حادتر می‌شود مسئولان وعده می‌دهند که مشکل را در ماه‌های آینده حل می‌کنند ولی در فصل سرد سال باز هم وعده خود را فراموش می‌کنند و دوباره تابستان و مشکلاتی که تکرار می‌شود.

یکی دیگر از شهروندان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بسیاری از روزهای سال به جای آب، هوا وارد لوله‌های ما می‌شود، پول آب را می‌گیرند ولی آبی را تحویل نمی‌گیریم.

وی بیان کرد: بخش عمده آب خود را با تانکر برای شست‌وشو استفاده می‌کنیم و آب شرب خود را نیز از فروشگاه‌های آب تصفیه‌شده و آب معدنی تأمین می‌کنیم که هزینه‌های زیادی را روی دوش ما می‌گذارد.

مردم در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان دغدغه‌های بی‌آبی خود را مطرح کرده و خواستار تلاش جدی‌تر مسئولان در رفع این مشکلات شده‌اند.

بی‌آبی در همه شهرستان‌ها

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات مردم در شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم مسئله آب است که انتظار داریم مسئولان تلاش جدی برای رفع این مشکلات داشته باشند.

عبدالکریم جمیری با بیان اینکه بوشهر با کمبود جدی در حوزه آب روبرو است اضافه کرد: توسعه و تکمیل آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر باید با فوریت دنبال شود و اعتبارات مورد نیاز اختصاص یابد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: بازدیدهای متعددی را از شهرها و روستاهای استان بوشهر داشته‌ایم و معمولاً آب به عنوان چالش، نیاز، مشکل و مسئله اصلی مردم این مناطق مطرح می‌شود.

ابراهیم رضایی بیان کرد: در استانی مثل بوشهر باید برای تأمین آب پایدار از دریا تأسیسات مورد نیاز در مناطق ساحلی ایجاد شود، نوسازی خطوط انجام شود و منابع آب پایدار در استان فراهم شود.

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرها و روستاهای شهرستان‌های دشتی و تنگستان با مسائل و مشکلات جدید در زمینه تأمین آب شرب روبرو هستند.

غلامحسین کرمی ادامه داد: در این دو شهرستان علاوه بر تابستان، در فصل زمستان هم شاهد مشکل کم‌آبی هستیم و می‌طلبد که با تأسیس آب‌شیرین‌کن در نوار ساحلی زمینه تأمین آب فراهم شود.

حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده مردم شهرستان‌های دیر، جم، کنگان و عسلویه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این وضعیت کم‌آبی شایسته پایتخت انرژی کشور نیست و رفع مشکل آب استان بوشهر باید با فوریت دنبال شود.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به وابستگی شدید استان بوشهر به استان‌های همجوار برای تأمین آب شرب، تلاش گسترده‌ای به منظور ایجاد و توسعه تأسیسات آب‌شیرین‌کن صورت گرفته است.

عبدالحمید حمزه‌پور اضافه کرد: در حال حاضر بخشی از آب شرب استان بوشهر از طریق تأسیسات آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود که میزان تولید روزانه این تأسیسات در بوشهر و کنگان حدود ۳۷ هزار مترمکعب در روز است.

وی از تلاش برای تأمین آب پایدار و کاهش وابستگی به استان‌های همسایه خبر داد و افزود: برای کاهش وابستگی به منابع آبی خارج از استان ۱۵۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در قالب ۱۴ سایت در این استان در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اعتبار مورد نیاز برای این تأسیسات را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تا سال آینده میزان وابستگی استان بوشهر به آب وارداتی ۲۰ درصدی کاهش می‌یابد.

وی گفت: فاز نخست پروژه شیرین‌سازی آب دریا در ساحل بوشهر به ظرفیت ۱۷ هزار مترمکعب تا یک ماه آینده وارد مدار می‌شود که ظرفیت این فاز حدود پنج هزار مترمکعب در روز است و کل پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

حمزه‌پور میزان پیشرفت آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر را ۶۵ درصد عنوان کرد و افزود: تا پایان امسال فاز نخست این آب‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار مترمکعب وارد مدار بهره‌برداری شود.

تاکید رئیس جمهور بر حل مشکل آب بوشهر

در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر، یکی از موضوعات مهمی که مورد بررسی قرار گرفت، مسئله آب استان بود که رئیس جمهور نیز خواستار تلاش فوری برای حل این مسئله شد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر تأمین حداقل ۷۰ هزار مترمکعب آب شرب بوشهر از طریق نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: در صورتی که شرایط فراهم باشد باید میزان بیشتری از آب مورد نیاز استان از طریق نیروگاه تأمین شود.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی بر فعال شدن آب‌شیرین‌کن‌ها تأکید کرد و گفت: فعال شدن آب‌شیرین کن‌ها از اولویت‌های دولت است و قرار نیست که ۹۰ درصد آب بوشهر وارداتی باشد چراکه این استان در کنار خلیج‌فارس قرار دارد و در کنار جایگاهی قرار دارد که می‌تواند آب خود را تأمین کند.

رئیس‌جمهور بیان داشت: از طریق نیروگاه اتمی حداقل ۷۰ هزار مترمکعب آب شرب بوشهر تأمین خواهد شد که این میزان تا ۱۵۰ هزار مترمکعب قابل‌افزایش است. ضمن اینکه آب‌شیرین‌کن‌ها باید فعال شود و این از اولویت‌های ماست.

قصه بی‌آبی در استان بوشهر روایتی تکراری برای مسئولان است و انتظار می‌رود این بار با عزم دولت، تلاشی جدی برای رفع این مشکل اساسی اندیشیده شود تا سال‌های بعد شاهد تکرار وعده‌ها نباشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر