جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
الخلیج آنلاین:
فکرشهر: درگیری بین ایران و اسرائیل در منطقه خلیج فارس در حال شکل دادن به یک میدان جدید برای تنش میان دو طرف است. از زمان ورود امارات و بحرین به توافق عادی سازی با اسرائیل، اظهارات آتشین ایران علیه رژیم اشغالگر اوج گرفت، که مهمترین آنها، پس از افتتاح سفارت اسرائیل در منامه و دیدار وزیر خارجه اسرائیل از پایگاه نظامی آمریکا در بحرین بود...
کد خبر: ۹۸۷۵۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

فکرشهر: الخلیج آنلاین نوشت: درگیری بین ایران و اسرائیل در منطقه خلیج فارس در حال شکل دادن به یک میدان جدید برای تنش میان دو طرف است. از زمان ورود امارات و بحرین به توافق عادی سازی با اسرائیل، اظهارات آتشین ایران علیه رژیم اشغالگر اوج گرفت، که مهمترین آنها، پس از افتتاح سفارت اسرائیل در منامه و دیدار وزیر خارجه اسرائیل از پایگاه نظامی آمریکا در بحرین بود. شاید واکنش‌های ایران نشان دهنده این مهم باشد که درگیری بین تهران و تل آویو در حال ورود به میدان جدیدی در منامه است، اما آیا جنگ کلامی موجود به یک واقعیت تازه تبدیل می‌شود یا تنش‌های حاضر یک مساله گذراست؟

تهدیدات بزرگ

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که بحرین و اسرائیل به عادی سازی روابط خود ادامه می‌دهند، ایران هشدار داده که از منامه انتقام سختی می‌گیرد. سپاه در بیانیه‌ای در پایگاه الکترونیکی خود در تاریخ ۱۲ اکتبر ۲۰۲۱ نوشت: جلادی که در بحرین حکومت می‌کند باید منتظر انتقام سختی از سوی مجاهدانی که برای آزادی قدس تلاش می‌کنند و نیز از جانب ملت این کشور مسلمان باشند.

همانطور که وزارت خارجه ایران هم در ۱ اکتبر به دنبال سفر وزیر خارجه اسرائیل به بحرین و گشایش سفارت اسرائیل در منامه، درباره هر تحرکی برای مهیا کردن فضایی برای حضور ویرانگر اسرائیل در منطقه خلیج فارس که موجب تنش زایی و از بین رفتن امنیت شود، هشدار داد.

سفارت و دیدار از ناوگان آمریکایی

در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۱، یک سال پس از عادی سازی روابط بین اسرائیل و بحرین بواسطه آمریکا، وزیر خارجه اسرائیل یائیر لاپید، سفارت دولت صهیونیستی در منامه را افتتاح کرد که در این مراسم وزیر خارجه بحرین، عبداللطیف الزیانی هم حضور داشت.

سفر لاپید به بحرین در وهله اول دیپلماتیک نبود، بلکه شاخص‌های نظامی این سفر برجسته‌تر بود که از آن میان می‌توان به بازدید لاپید از ناو پنجم آمریکا اشاره کرد، که به نظر می‌رسد هدف از آن، رساندن پیام‌ها و اشارات واضحی برای ایران بود مبنی بر اینکه اسرائیل واقعا به آن نزدیک شده و از این پس بواسطه ایالات متحده و بحرین در منطقه و اب‌های خلیج فارس فعالیت می‌کند.

وزیر خارجه رژیم اشغالگر، اما به بازدید از ناو آمریکا اکتفا نکرده و همراه بحرین به بررسی راه‌های همکاری در زمینه مقابله با حملات پهپاد‌های ایران پرداخت، که دولت‌های عربی آن را تهدیدی برای منطقه می‌دانند.

در ۶ اکتبر ، وزیر جنگ اسرائیل، بنی گانتس و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، آویو کوخاوی، به همراه فرمانده ناوگان پنجم آمریکا در بحرین، موضوع مقابله با تهدید ایران و اهمیت حضور آمریکا در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند.

گانتس در توئیتی نوشت: حضور آمریکا در خاورمیانه و موضوعات استراتژیک دیگری را مورد گفتگو قرار دادیم که در رأس آنها، مقابله با تهدید ایران و تجاوز منطقه‌ای ایران است که استقرار در منطقه و دولت‌های جهان را بر هم می‌زند.

اهمیت بحرین

مصطفی الصواف، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی به این مساله اشاره می‌کند که اسرائیل از طریق عادی سازی روابط خود با بحرین در تلاش است تا بحرین و امارات را به مکانی برای تجسس علیه ایران و دیگر کشور‌ها تبدیل کند.

وی خاطر نشان می‌کند چه بسا اقدامی که در ادامه اسرائیل انجام می‌دهد، تلاش برای تقویت اوضاع اقتصادی خود از طریق توانایی‌های بحرین و به خدمت گرفتن آن در راستای منافع خود باشد. اما از بعد نظامی، این کارشناس بعید می‌داند که اسرائیل قصد استفاده از بحرین بعنوان میدان درگیری با ایران را داشته باشد، چرا که این کشور کوچک است و ظرفیت مقابله نظامی بین ایران و اسرائیل را ندارد.

الصواف افزود: همزمان، در صورت وقوع اقدام نظامی یا غیر نظامی از خاک بحرین، ایران هم در وارد آوردن ضربات نظامی به منافع بحرین در خشکی و دریا تردید نمی‌کند.

اما اهمیت بحرین از این جهت است که به آب‌های منطقه‌ای ایران نزدیکتر است و به همین دلیل مکان مناسب تری برای عملیات اطلاعاتی اسرائیل محسوب می‌شود. تهدیدات، مانع اول بحرین برای همکاری با اسرائیل در زمینه ضربه زدن به ایران است، چرا که مقامات بحرین به خوبی می‌دانند که چنین اقدامی آن‌ها را در تیر رس ایران قرار می‌دهد.

ایران و نقش آن در بحرین

در طول سال‌های طولانی، بحرین و مسئولان آمریکایی ایران را متهم به حمایت از گروه‌های معارض بحرینی کردند که از آن میان، سرایا المختار، سرایا الاشتر و جمعیت وفاق ملی هستند و هدف آنها، مقابله با رهبری سنی در بحرین و تشکیل یک دولت شیعه است.

حتی ایالات متحده برخی گروه‌های بحرینی مورد حمایت ایران را در لیست تروریست‌ها جای داده و آن‌ها را متهم به حمایت مالی و لجستیکی از سپاه پاسداران کرد.

از چند سال پیش، برخی مسئولان ایرانی معتقدند که بحرین تابع ایران است، همانطور که در سال ۲۰۱۲ حسین علی شهریاری از نمایندگان مجلس ایران ادعا کرد هر اتفاقی برای بحرین بیفتد، این حق ایران است که در این باره تصمیم گیری کند.

پیش از این، بحرین سعی داشت عمق استراتژیک خود را تقویت کند، عمقی که از نظر تمام جوانب جغرافیایی، قبیله ای، قومیتی و مذهبی در تناقض با طرف ایرانی است، اما اخیرا اسرائیل هم بر آن شده تا به بحرین در زمینه‌های مذکور کمک کند و این کشور را برای مقابله با ایران آماده کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر