چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر»
به گزارش «فکرشهر»، هرچند مدیرکل محیط زیست استان می گوید این دومین اخطار زیست محیطی کارخانه سیمان دشتستان است ولی «طاهره موسوی» ـ سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دشتستان ـ در نشست خبری خود که 19 خردادماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت که «کارخانه سیمان دشتستان در سال جاری، در 11 خردادماه و 18 خردادماه، خروجی شدید آلاینده یک ساعته داشت که غبارش تاثیر کمی بر برازجان داشت و در هر دو مورد به آن ها اخطار دادیم و قانون آلاینده می گوید اگر سومین اخطار را هم بگیرد و رفع آلودگی نکند، جزو صنعت آلاینده قرار می گیرد و دوباره بحث حقوقی و شکایت پیش خواهد آمد»...
کد خبر: ۹۹۰۹۸
سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

فکرشهر ـ نرگس محمدزاده فرد: این نخستین بار نیست که کارخانه سیمان دشتستان، با آلودگی های خود اهالی این شهرستان به ویژه شهروندان برازجان و روستاهای اطرافش را شاکی کرده است به نحوی که در سال گذشته و طبق گفته محیط زیست استان و شهرستان، از این شرکت سیمان شکایت هم شده، پرونده به دادگاه هم رفته ولی بی نتیجه مانده و قرار بر «منع تعقیب» صادر شده است؛ با این حال در مهرماه نیز این آلودگی ایجاد شده تا به گفته مدیرکل محیط زیست استان، برای دومین بار و طبقه گفته های قبلی مسوولین زیست محیطی شهرستان، برای سومین بار این شرکت، اخطار زیست محیطی دریافت کند.

به گزارش «فکرشهر»، در جدیدترین مورد، آلودگی ایجاد شده در هفته دوم مهرماه که در ویدئوها و تصاویر ارسالی از نقاط مختلف دشتستان و به ویژه برازجان و حومه اش و حتی از روی کوه های «گیسکان»، دیده می شد و به تنها بیمارستان این شهرستان ـ بیمارستان شهید گنجی ـ نیز رسیده بود، چند روز ادامه داشت و صدای مردم را نیز در آورد تا جایی که محیط زیست مجبور شد برای چندمین بار به این شرکت سیمان اخطار زیست محیطی بدهد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر این نکته را تایید کرده و گفته که «کارخانه سیمان دشتستان این استان به علت ایجاد آلودگی ‎ها در چند روز اخیر برای دومین بار از این اداره اخطار گرفت و هم اکنون این آلودگی شدید که منجر به نارضایتی شهروندان دشتستانی شده از سوی کارشناسان در دست بررسی است».

فرهاد قلی نژاد افزود: بررسی‌ های اولیه درباره علت این آلودگی‌ها، نقص فنی در تجهیزات و دستگاه ها گزارش شده است که بررسی‌‏های تکمیلی صحت و سقم بیشتر آن را مشخص می‏‎‌کند.

به گزارش «فکرشهر»، هرچند مدیرکل محیط زیست استان می گوید این دومین اخطار زیست محیطی کارخانه سیمان دشتستان است ولی «طاهره موسوی» ـ سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دشتستان ـ در نشست خبری خود که 19 خردادماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت که «کارخانه سیمان دشتستان در سال جاری، در 11 خردادماه و 18 خردادماه، خروجی شدید آلاینده یک ساعته داشت که غبارش تاثیر کمی بر برازجان داشت و در هر دو مورد به آن ها اخطار دادیم و قانون آلاینده می گوید اگر سومین اخطار را هم بگیرد و رفع آلودگی نکند، جزو صنعت آلاینده قرار می گیرد و دوباره بحث حقوقی و شکایت پیش خواهد آمد».

وی ادامه داد: آخرین شکایت ما از کارخانه سیمان برای بهبود سیستم های فیلتراسیون بود که در آبان 1399 شکایت انجام گرفت و در اسفندماه حکم قرار منع تعقیب آنها صادر شد؛ ما به دادگاه اعتراض کردیم که این رای را قبول نداریم اما دادگاه گفت «یا حکم ادامه کار می توانیم دهیم یا تعطیلی، که با توجه به شرایط خراب سیمان، حکم تعطیلی به صلاح نیست»؛ همچنین کارخانه سیمان هم اعلام کرد که دستگاه هایش را تعمیر کرده و درحال حاضر و تا چند ماه آینده آلایندگی ندارد. 

رییس محیط زیست دشتستان را نیز گفت که «دستگاه ها را که درست می کنند، معمولا 6 ماه کار می کند و دوباره دچار مشکل می شود؛ ما هم به آن ها گفتیم که تعمیرات اساسی انجام دهند که دیگر مشکلی پیش نیاید؛ در جلسه دادگاه هم مدیر کارخانه اعلام کرد که «یک وام از صندوق توسعه محیط زیست می خواهیم که اگر آن را به ما بدهند، وضعیت فیلتراسیون بهبود پیدا می کند. ما خودمان هم می دانیم که آلاینده هستیم اما بیشتر از این دستمان نمی رسد و دوست نداریم اتفاقی رخ دهد که مردم را درگیر کند یا شکایتی علیه ما باشد»».

به گزارش «فکرشهر»، با این حال و حدود 20 روز پس از ایجاد آلودگی ها و تداوم آن با شدت های مختلف، مدیرعامل شرکت صنایع سیمان دشتستان روز سه شنبه 27 مهرماه ـ به خبرنگاران گفت: با هزینه 20 میلیارد ریال و بهسازی سیستم فیلتراسیون، مشکلات نشت گرد و غبار و آلودگی زیست محیطی چند روز اخیر این کارخانه برطرف شد. ایرج موسوی افزود: تاکید ما برحفظ و حمایت از محیط زیست داخل و پیرامون کارخانه است و عملکرد این شرکت مطابق با استانداردهای زیست محیطی است و کارخانه سیمان دشتستان تنها شرکت بزرگ این شهرستان نقش بسزایی در اشتغال زایی و آبادانی دارد.

وی اظهارداشت: با توجه به ماهیت کار، در برخی مواقع به دلیل خرابی غیر قابل پیش بینی ماشین آلات و دستگاه های غبارگیر، سبب نشت غبار شده که همواره با وجود مشکلات بسیار زیاد در تامین قطعات یدکی به دلیل تحریم های ظالمانه، درکوتاه ترین زمان ممکن برطرف شده است. با توجه به اینکه در محیط صنعتی بعضی از نقص های فنی غیرقابل پیش بینی اتفاق می افتد صبح روز پنجشنبه هشتم مهرماه به دلیل مستعمل بودن قطعه دستگاه پمپ صنعتی در تجهیز دپارتمان پیش گرمکن و مسیر الکتروفیلتر باعث خروج مواد از دودکش این مجموعه شد. این پمپ ها ساخت کشور اتریش بوده و به علت تحریم، قطعات یدکی آنها به سادگی قابل تامین نیست. با این حال قطعات مستعمل این تجهیز با تلاش پرسنل متخصص و فنی این شرکت در کم ترین زمان ممکن بازسازی، نصب و استارت شد.

به گزارش «فکرشهر»، این که علت آلودگی های کارخانه و شرکت سیمان دشتستان، تحریم و نبود قطعات است یا دلایل مختلف دیگری از جمله اشتغال و...، که در دادگاه حکم به رفع منع تعقیب آن صادر شده، تفاوتی ایجاد نمی کند و اصل موضوع همچنان برقرار است؛ حتی اگر سومین اخطار زیست محیطی این شرکت، همچنان دومین اخطار گفته شود تا پرونده این کارخانه نخواهد برای دومین سال پیاپی به دادگاه برود؛ آن چه مهم است، آلودگی ای است که نه تنها روستاهای اطراف کارخانه، که تنها بیمارستان بزرگ ترین شهرستان استان بوشهر و شهروندان برازجان و حتی کوهستان و کوهنوردان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و نفس هایی است که هر روز تنگ تر می شود.

مشاهده ویدئو اینجا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر