پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۳۶۲
شنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴

فکرشهر: گزارش گمرک ایران به معاون دادستان تهران نشان می‌دهد که از ۱۳۰۰ سرم وارداتی اخیر دپو در گمرک، تاکنون حدود ۴۰ درصد ترخیص شده است، در کنار آن ۲۵۰ تن سرم بیماران دیالیزی نیز با مجوز وزارت بهداشت ترخیص شده ولی هنوز تکلیف ۲۵۰ تن سرم تاریخ گذشته مشخص نیست.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، به دنبال دپوی اقلام دارویی مربوط به کرونا و همچنین سرم‌های وارداتی، در شهریورماه سال جاری طی بازدیدی که معاونان دادستان تهران از گمرک تهران و فرودگاه امام خمینی (ره) انجام دادند، با توجه به مذاکرات صورت گرفته تکالیفی برای تعیین تکلیف و ترخیص فوری این اقلام صادر شد.

این در حالی است که حدود ۲۵۰ تن سرم از سال ۱۳۹۵ وارد گمرک شده بود ولی با توجه به عدم تعیین تکلیف عمدتا تاریخ گذشته بودند. همچنین بیش از ۲۵۰ تن دیگر سرم مخصوص بیماران دیالیزی در حدود یکسال اخیر وارد گمرک شده بود که به دلیل عدم ورود و صدور مجوز وزارت بهداشت ترخیص نشده بود.

از سوی دیگر با توجه به کمبود سرم در داخل کشور از نیمه مردادماه واردات آن آغاز شد و با وجود ترخیص این اقلام به صورت حمل یکسره،  برخی محموله‌ها به دلیل عدم صدور مجوز وزارت بهداشت در گمرک تخلیه شده بود که در مجموع به حدود ۱۳۰۰ تن می‌رسید، سرم‌هایی که واردکنندگان تاکید داشتند با مجوز وزارت بهداشت آن را وارد کرده اما این وزارتخانه موضوع را نپذیرفته بود.

به هر طریق با توجه به دستور دادستان مبنی بر تعیین تکلیف سرم‌ها و اقلام کرونایی، به تازگی ارونقی -معاون فنی گمرک ایران- در مکاتبه‌ای با پسندیده-معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب تهران- به اعلام گزارشی در رابطه با این موضوع و تکالیف تعیین شده پرداخته است.

سرم بیماران دیالیزی ترخیص شد

طبق این گزارش بیش از ۶.۹ میلیون عدد سرم انسانی به وزنی بالغ بر ۴.۴ هزار تن به صورت حمل یکسره از گمرک تهران ترخیص شده است ولی  ۲۸ کامیون سرم انسانی متعلق به دو شرکت، در انبار شرکت انبارهای عمومی گمرک تهران تخلیه شده است.

 همچنین ۲۵۰ تن سرم مخصوص بیماران دیالیزی، با اخذ مجوزهای قانونی، از گمرک ترخیص شده و سایر اقلام مرتبط در آستانه اظهار یا انجام تشریفات گمرکی قرار دارد.

سرم های تاریخ گذشته هنوز بلاتکلیف است

در رابطه با سرم‌های تاریخ گذشته اعلام شده که هنوز از گمرک تخلیه نشده است و براین اساس معاون فنی گمرک به معاون دادستان تهران پیشنهاد کرده که سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به قید فوریت نسبت به امحاء ۲۵۰ تن سرم انسانی رسوبی موجود در انبارهای مرجع تحویل گیرنده گمرک تهران اقدام کند.

۸۰۰ تن دیگر از سرم های وارداتی مانده است

در رابطه با ۱۳۰۰ تن سرم وارداتی که در چند ماه اخیر وارد شده بود نیز این گزارش نشان می دهد که تاکنون حدود ۴۰ درصد با مجوز وزارت بهداشت ترخیص شده است، معاون فنی گمرک به دادستان پیشنهاد کرده که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به قید فوریت نسبت به استقرار نمایندگان خود در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) برای تعیین تکلیف قطعی اقلام و کالاهای سلامت محور رسوبی در سردخانه‌ها و انبارهای مرجع تحویل گیرنده در گمرک جهت بررسی و تعیین تکلیف نزدیک به ۸۰۰ تن سرم انسانی موجود و تخلیه شده ظرف سه ماه اخیر، اقدام و نتیجه اقدامات به دادستان اعلام شود.

چقدر اقلام کرونا ترخیص شده است؟

در بخشی از این گزارش اشاره شده که اقلام کرونایی از جمله مواد اولیه دارویی به صورت حمل یکسره از گمرک  ترخیص شده است.

در میان این اقلام می‌توان به ترخیص ۳۵.۳۲۱ کیلوگرم بتادکس، ۲۵.۴۵۴ کیلوگرم رمدسیویر (از جمله ۱۳ تن رمدسیویر تزریقی شرکت اریکه تجارت ویستا)، ۴.۹۲۶ کیلوگرم فاویپیراویر، ۸.۱۴۶ کیلوگرم فاموتیدین و ۱.۷ هزار تن سرم انسانی، در بازه زمانی بازدید معاونان دادستانی عمومی و انقلاب تهران از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)، با اخذ مجوزهای قانونی لازم و رعایت سایر مقررات اشاره کرد.

بر اساس این گزارش تشریفات گمرکی کلیه واکسن‌های کرونای وارداتی طی ۷۸ محموله وارده، همچنان به صورت حمل یکسره و شبانه روزی، از پای پرواز صورت پذیرفته و این اقلام تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

سایر اقلام ترخیص شده سلامت محور

همچنین در سایر اقلام سلامت محور بیش از ۱۰۰۰ تن شیرخشک و غذاهای متابولیک از گمرک ترخیص شده است.

طبق اعلام معاون فنی گمرک، کالاهای سلامت محور ترخیص شده از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) نیز به میزان ۳.۲ هزار تن است که به صورت کامل یا درصدی و با اخذ کلیه مجوزهای قانونی لازم، نسبت به ترخیص این اقلام اقدام شده است.

همچنین نسبت به ترخیص فوری یک دستگاه MRI موجود در انبار شرکت انبارهای عمومی گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) که اهدایی به بیمارستان ایرانمهر سراوان بوده و سال‌ها بلاتکلیف در انبار مربوطه موجود بود طی شهریورماه اقدام و این دستگاه طبق دستور صادره از سوی دادستانی عمومی و انقلاب تهران در اختیار نماینده معرفی شده از دانشگاه علوم پزشکی استان سیستان و بلوچستان قرار داده شد و پیگیری‌های لازم جهت نصب و راه‌اندازی تجهیزات  در بیمارستان اشاره شده ادامه دارد.

معاون فنی گمرک تهران به معاون دادستان تهران اعلام کرده است با توجه به اعلام شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران مبنی بر ارسال اطلاعات و آمار کلیه کالاهای وارد و دپو شده در انبارهای مراجع تحویل گیرنده، به صورت برخط در بستر سامانه جامع تجارت، دستگاه های صادرکننده مجوزهای قانونی به ویژه وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی ملزم به اخذ این اطلاعات و رصد کلیه کالاهای وارده به انبارها و تعیین تکلیف تمامی کالاهای مرتبط رسوبی موجود باشند  و نسبت به تعیین تکلیف این اقلام ظرف حداکثر یک ماه اقدام کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر