پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۵۲۶
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹

فکرشهر: بخش عمده آب مصرفی در استان بوشهر وارداتی است و باید با رفع موانع پیش روی ساخت و توسعه آب‌شیرین‌کن‌های استان، اجرای این پروژه‌ها تسریع شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر در زمینه برخورداری از منابع آبی با کمبودهای جدی روبرو است و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از آب مصرفی استان از منابع موجود تأمین می‌شود و بهش عمده آب مصرفی استان وارداتی است.

استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد مهمترین تأمین کننده آب استان بوشهر هستند و نیاز است که به منظور پایداری آب در استان، نسبت به تسریع در اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن اقدام شود.

پروژه‌های متعدد آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر تعریف شده و برخی از پروژه‌ها دارای پیشرفت نسبتاً خوبی هستند که بر اساس وعده مسئولان، طی ماه‌های آینده فاز نخست تعدادی از این پروژه‌ها وارد مدار تولید خواهد شد.

با توجه به اینکه بخش عمده آب مصرفی در استان بوشهر وارداتی است، باید تلاش شود که موانع پیش روی ساخت و توسعه آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر برچیده شده و اجرای این پروژه‌ها تسریع شود.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها دنبال می‌شود

استاندار بوشهر اظهار داشت: آب یکی از مهمترین مسائل و موضوعات استان بوشهر است که با جدیت به دنبال رفع این مشکل و چالش هستیم و راهکارهای مختلفی در این راستا دنبال می‌شود.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای تأمین آب پایدار در استان بوشهر، ساخت تأسیسات آب‌شیرین‌کن است و باید از ظرفیت همجواری استان با خلیج فارس به خوبی استفاده کنیم.

وی از تلاش برای کاهش وابستگی استان بوشهر به منابع آبی وارداتی، تاکید کرد: شیرین‌سازی آب دریا یکی از مهمترین راهکارها است که در این راستا تلاش داریم با رفع موانع و مشکلات، زمینه تسریع در ساخت و تکمیل این پروژه‌ها فراهم شود.

احداث ۵۲ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر عصر دوشنبه در بازدید از پروژه‌های آب‌شیرین‌کن اظهار داشت: هم اکنون در شهر بوشهر یک پروژه آب‌شیرین‌کن در مدار تولید است که دارای ظرفیت ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب است.

عبدالحمید حمزه‌پور خاطرنشان کرد: دو پروژه مهم آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر در دست اجرا است که یکی دارای ظرفیت ۱۷ هزار مترمکعب و دیگری ۳۵ هزار مترمکعب است و در مجموع ۵۲ هزار مترمکعب ظرفیت دارند.

وی با اشاره به اینکه فاز اول پروژه آب‌شیرین‌کن ۱۷ هزار مترمکعبی بوشهر به‌زودی وارد مدار تولید می‌شود، افزود: فاز اول این پروژه پنج هزار مترمکعب ظرفیت دارد و کل پروژه سال آینده افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: بخشی از پروژه شیرین‌سازی ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر امسال وارد مدار می‌شود و بخش دیگر آن سال آینده افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مختلف آب‌شیرین‌کن در شهرها و روستاهای استان بوشهر بیان کرد: برای ساخت تأسیسات آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر ۱۳ هزار میلیارد ریال هزینه می‌شود.

حمزه‌پور گفت: در حال حاضر روزانه ۴۰ هزار مترمکعب آب از طریق شیرین‌سازی دریا تأمین می‌شود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار مترمکعب به این ظرفیت اضافه شود.

موانع ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها رفع شود

مدیرکل بازرسی استان بوشهر نیز در این بازدید اظهار داشت: استان بوشهر در زمینه منابع آبی با کمبودهایی روبرو است که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف، باید زمینه تأمین آب پایدار در استان فراهم شود.

اسحاق شهبازی ساخت و توسعه تأسیسات شیرین سازی آب دریا در استان بوشهر را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: حمایت لازم را از این پروژه‌ها خواهیم داشت و انتظار داریم که این پروژه بر اساس برنامه زمان‌بندی تکمیل شود.

وی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات و موانع پیش روی احداث تأسیسات آب‌شیرین‌کن تاکید کرد: مشکلات سرمایه‌گذاران پروژه آب‌شیرین‌کن بوشهر باید رفع شود و همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

مدیرکل بازرسی استان بوشهر ادامه داد: امیدواریم با رفع مشکلات و تحقق مطالبات مجریان این پروژه‌ها زمینه تسریع اجرا و بهره‌برداری از آنها بر اساس برنامه زمان‌بندی فراهم شود.

وی با بیان اینکه با تمام توان از طرح‌های آبرسانی از جمله پروژه‌های آب‌شیرین‌کن حمایت می‌شود افزود: حل مشکلات سرمایه‌گذاران آب‌شیرین‌کن بوشهر از جمله قرارداد واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات بانکی در دستور کار بازرس کل استان قرار دارد.

انتظار می‌رود همه مسئولان همکاری و پیگیری لازم را برای تسریع در ساخت تأسیسات شیرین‌سازی آب دریا در استان بوشهر داشته باشند تا وابستگی‌های این استان کاهش یابد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر