جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۵۵۴
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵

فکرشهر: امکان ثبت نام برای افراد مجرد بالای ۱۸ سال احتمالا در هفته آینده به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد اما گفته می‌شود این افراد تا زمان تحویل واحد باید ازدواج کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، آنطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده پیشنهاد فراهم شدن امکان ثبت نام تمامی افراد مجرد بالای ۱۸ سال در طرح جهش تولید و تامین مسکن به دولت ارایه شده که رییس‌جمهور نیز با آن موافق است و احتمالا دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده به تصویب شورای عالی مسکن می‌رسد. البته گفته می‌شود تا زمان تکمیل خانه‌ها که احتمالا حدود دو سال طول می‌کشد مجردهایی که نام‌نویسی کرده‌اند باید ازدواج کرده باشند.

اما در حال حاضر چهار گروه از افراد مجرد امکان ثبت نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن را دارند. گروه اول مردان مجردی هستند که قبلا ازدواج کرده و اکنون مجردِ سرپرست خانوار تعریف می‌شوند. اگر آقا و خانمی مجرد اما سرپرست خانوار باشد می‌تواند در این طرح شرکت کند به این معنی که قبلا ازدواج داشته و اکنون با فرزندان خود زندگی می‌کند.

همچنین معلولین جسمی حرکتی با ۲۰ سال سن اعم از مرد و زن می‌توانند در این طرح شرکت کنند. نخبگان علمی با تایید بنیاد ملی نخبگان هم می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کنند و محدودیتی برای مجرد بودن آنها وجود ندارد.

استثنایی هم وجود دارد و آن اینکه خانم‌هایی که ازدواج نکردند اما ۳۵ سال آنها تمام شده است نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند اما این استثنا شامل حال مردان نمی‌شود.

ممکن است افراد مجردی که خارج از شمول چهارگانه قرار دارند و برای ثبت نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن اقدام می‌کنند با خطای سیستم مواجه نشوند اما تا زمانی که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی شکل اجرایی و قانونی به خود نگیرد طبیعتا امکان دعوت از این افراد در مراحل بعدی وجود ندارد.

از روز گذشته عملیات اجرایی واحدهای طرح  جهش تولید و تامین مسکن با هدف از احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به طور رسمی در استان‌ها تحت نظر استانداران به عنوان روسای شورای مسکن استان‌ها آغاز شد.    رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم چهارمین همایش ملی پدافند شهری، ضمن اعلام این خبر از ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها به بخش مسکن که ذیل طرح جهش تولید و تامین مسکن قرار می‌گیرد خبر داد.

وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا زمین مورد نیاز برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی ذیل طرح جهش تولید مسکن را تامین کند. در مرحله اول ثبت نام که هم اکنون در جریان است و تا ۲۸ آبان  ادامه دارد در برخی استانها از جمله قم به علت مشخص نشدن محدوده مورد نیاز برای اجرای این پروژه در لیست ثبت نام حضور ندارند اما محمود محمودزاده ـ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ـ وعده داده که به محض تامین اراضی در شهرهایی که زمین برای آنها در این مرحله تامین نشده است، ثبت نام دوره دیگر آغاز می‌شود. همچنین متقاضیانی که شهر موردتقاضای آنها در این دوره از ثبت نام در لیست شهرها نیست باید منتظر باشند تا اراضی در شهر موردتقاضای آنها تامین شود.

از صبح دیروز نشست هشت روزه‌ای در سازمان ملی زمین و مسکن با حضور مدیران ادرات کل راه و شهرسازی برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است. در این خصوص احمد اصغری مهرآبادی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ـ گفته است: از جمله سیاست هایی که برای این امر در نظر داریم تحویل و تحول اراضی ملی، الحاق اراضی به حریم و محدوده شهرها و تامین زمین از محل تفاهمنامه با سایر دستگاه‌ها خواهد بود.

گفته می‌شود اراضی وزارت راه و شهرسازی فعلا کفاف تولید حدود یک میلیون واحد مسکونی را می‌دهد. این صحبت را چند روز قبل، ابوالفضل نوروزی ـ مشاور وزیر راه و شهرسازی ـ اعلام کرده و گفته بود: دستگاههای دولتی مکلف هستند ظرف دو ماه اراضی خود را به نام دولت به وزارت راه و شهرسازی کنند که یک ماه فرصت باقی مانده است. هم اکنون اراضی در برخی استانها شناسایی شده و شخص رییس جمهور پیگیر تولید مسکن هستند.

محمد اسلامی اواسط تیرماه امسال گفته بود: سالها وزارت راه و شهرسازی موفق نمی‌شد اراضی خودش را برای تولید مسکن دریافت کند و با فقر زمین مواجه بودیم اما خوشبختانه در یک سال اخیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها ۲۴۰ هزار هکتار زمین متعلق به خودمان در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت.

بنابراین گزارش، از روز ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ ثبت نام متقاضیان برای واحدهای طرح تولید و تامین مسکن در ۳۱ استان و ۴۶۶ شهر در سامانه جامع طرحهای حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند.

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی تا روز نهم آبان ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۳۲ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند. محدودیتی برای نام‌نویسی وجود ندارد و حداقل تا یک ماه امکان ثبت‌نام وجود دارد. بنابراین واجدان شرایط بدون دغدغه، ثبت‌نام را انجام دهند. تا یک ماه آینده بعد از تکمیل ثبت‌نام و همزمان با تکمیل ثبت‌نام، پالایش اطلاعات انجام می‌شود و کسانی که حائز شرایط دریافت مسکن هستند از طریق پیامک به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود تا مابقی مراحل ثبت‌نام را طی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر