پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار محیط زیست
کد خبر: ۹۹۵۷۶
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

فکرشهر: بسیاری از خانواده‌ها در شهریور ماه که زمزمه‌های بازگشایی مدارس رونق گرفت نسبت به آموزش حضوری دانش‌آموزان ابراز نگرانی کردند اما چون اعتراض‌شان به جایی نرسید به ناچار فرزندانشان را به مدرسه فرستادند. حال با گذشت یک‌ماه و اندی از آغاز سال تحصیلی، خبرهایی از ابتلای دانش آموزان در شهرهای مختلف کشور منتشر شده و حتی در برخی شهرها با دستور قضایی نسبت به تعطیلی مدارس اقدام شده است.

به گزارش فکرشهر از ایلنا، در استان یزد گزارش‌هایی از ابتلای دانش آموزان و چند معلم در شهرستان مهریز در فضای مجازی دست به دست می شود که هنوز هیچ یک از مسئولان در این خصوص واکنشی نداشته و این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

همچنین بررسی‌های میدانی خبرنگار ایلنا از  یاسوج، تهران، البرز و اصفهان نیز حاکی از این است که خانواده‌هایی که دانش آموزانشان به کرونا مبتلا شده‌اند این موضوع را تأیید کرده‌اند و با انتقاد از سیاست‌های دولت در این خصوص خواستار تعطیلی مدارس هستند. اگر چه تا کنون هیچ‌کدام از ادارات آموزش و پرورش در این استان‌ها به غیر از کهگیلویه وبویر احمد در این باره اطلاع رسانی و یا اظهارنظری نکرد‌ه‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد پیشتر با بیان اینکه 68 درصد فضاهای آموزشی در روستاها و 32 درصد فضاهای آموزشی در شهرهای این استان واقع شده‌اند، به ایلنا گفت: مدارس ابتدایی شهری باید آموزش‌های خود را از طریق غیرحضوری به دانش آموزان ارائه دهند و تصمیم خاصی هنوز برای حضوری بودن کلاس‌های درس این مقطع تحصیلی در کشور گرفته نشده است.

به گفته هادی زارع پور، هر مدیر یا مدرسه‌ای تصمیمات ستاد ملی کرونا را اجرایی نکند تخلف کرده و باید پاسخگوی این ستاد باشد.

در استان اصفهان نیز کلاس‌های درس در هفته جاری به صورت غیر حضوری برگزار شد. در حالی که تا قبل از آن اغلب مدارس حضوری بود. به گفته یک منبع آگاه در این استان که نخواست نامش فاش شود دلیل برگشت کلاس‌ها به غیر حضوری در کنار آلودگی بیش از حد هوا بخاطر  استفاده از سوخت مازوت در اصفهان،  ابتلای چندین معلم و دانش آموز اصفهانی به کرونا بوده است. پیگیری‌های خبرنگار ایلنا در این استان برای تایید این خبر و تعداد معلمان و دانش‌آموزان مبتلا شده به ویروس کرونا، به جایی نرسید و تنها یکی از مسئولان آموزش و پرورش این شهرستان تصمیم درباره ادامه غیر حضوری شدن کلاس‌ها را منوط به تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان اعلام کرد.

در استان البرز  و تهران هم  شواهد حاکی است که برخی از دانش آموزان یک مدرسه دولتی و غیر انتفاعی به کرونا مبتلا شده‌اند. اگر چه روسای این ادارات در این دو استان تا کنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

ابتلای برخی دانشجویان دانشگاه یزد به کرونا

از سوی دیگر گزارش‌هایی از سطح دانشگاه‌های یزد از ابتلای دانشجویان به کرونا رسیده اما مسئولان همچنان اصرار به برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی دارند.  روز گذشته نیز اعلام شد دانشجویان دانشگاه یزد می‌توانند کلاس‌های خود را به صورت حضوری برگزار کنند و دانشجویانی که نیازی به خوابگاه ندارند در کلاس‌های حضوری درس حاضر شوند.

مهریز؛ شهرستان قرمز کرونایی در استان یزد

به دنبال قرمز شدن وضعیت کرونا در شهرستان مهریز، هفته گذشته جلسه فوق العاده ستاد مبارزه با کرونا در این شهرستان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد برگزار شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز در استان یزد نیز اظهار داشت: ساده انگاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی بخشی از شهروندان سبب افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در شهرستان مهریز شده است.

علیرضا پورمازار در خصوص ابتلای دانش آموزان و معلمان به کرونا نیز گفت: این موضوع سراسری است و در همه کشور دانش آموزان و معلمانی هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند اما در تلاشیم تا مشکلات را در این شهرستان رفع کنیم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت مدارس و ابتلای به کرونا افزود: در اکثر مدارس شهرستان مهریز کم توجهی به رعایت دستور العمل های بهداشتی مشهود است و مردم در سطح شهر هم به این موضوع توجه ندارند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مهریز در خصوص تعطیلی یا عدم تعطیلی کلاس‌های درسی مدارس عنوان کرد: این موضوع از اختیار شبکه بهداشت و درمان خارج است و مسئولان مربوطه باید تصمیم گیری کنند.

شناسایی ۳۳۰ بیمار جدید در یزد

این اتفاقات در حالی رخ داده که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یزد، مراجعات برای تست کرونا در چند روز گذشته افزایش داشته و  از یکهزار و ۲۰۶ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۳۳۰ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان شناسایی شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از فوت هشت نفر دیگر طی شبانه روز گذشته بر اثر کرونا در یزد و مهریز خبر داد و گفت: از تعداد بیماران شناسایی شده جدید تعداد ۴۳ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۲۵۴ نفر در منزل دوران نقاهت را طی می‌کنند.

نوری شادکام با اشاره به شناسایی موارد جدید بستری در بیمارستان‌های استان افزود: ۶ بیمار در ابرکوه، ۶ بیمار در اردکان، سه بیمار در بافق، دو بیمار در بهاباد، یک بیمار در تفت، دو بیمار در خاتم، پنج بیمار در مهریز، دو بیمار در میبد و ۱۶ بیمار در شهر یزد شناسایی شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: در حال حاضر ۴۲۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۸۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

بازگشایی دانشگاه یزد به صورت ترکیبی

در چنین شرایطی اما رئیس دانشگاه یزد با تاکید بر استفاده از شیوه آموزشی ترکیبی از بازگشایی قریب‌الوقوع کلاس‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: تمام استادان دانشگاه می‌توانند از امروز با هماهنگی دانشکده‌های آموزشی و دعوت از دانشجویان بومی، کلاس‌های خود را در محل ساختمان‌های آموزشی تشکیل دهند.

بریدلقمانی با تشریح نحوه برگزاری کلاس به شیوه آموزش ترکیبی، افزود: در این شیوه استاد دقیقا همانند قبل و با همان تجهیزات آموزش مجازی، در کلاس درس حضور می‌یابد و همزمان کلاس خود را به صورت مجازی نیز ارایه خواهد کرد اما این‌بار، نه از محل دفتر کار یا منزل، بلکه در فضای کلاس و با حضور تعدادی از دانشجویان بومی، برپا می شود.

آمار واکسیناسیون استان یزد به ۸۶ درصد رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه ۷۲ درصد جمعیت دانش آموزی یعنی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند، گفت: واکسیناسیون در استان یزد از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار دُز گذشت و جمعیت بالای ۱۸ سال به عنوان جمعیت هدف، ۸۶ درصد یک دُز و ۶۲ دو دُز را دریافت کرده‌اند.

محمدرضا دهقانی با اشاره به اینکه جمعیت غیر ایرانی نیز به این آمار افزوده می‌شود، اظهار داشت: باید جمعیت دو نوبته را در اسرع وقت به بالای ۹۰ درصد واکسیناسیون برسانیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به واکسیناسیون ۷۲ درصد جمعیت دانش آموزی یعنی ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها تصریح کرد: انتظار می‌رفت که این آمار بالای ۸۰ درصد باشد و از آمار کشوری عقب هستیم. با توجه به اینکه تزریق دُز دوم به تازگی آغاز شده است، ۱۹ درصد تزریق داشتیم که نگرانی در این زمینه نداریم.

وی از واکسیناسیون بالای ۹۰ درصدی معلمان و استادان دانشگاه‌های استان خبر داد و گفت: همه دانشجویان هم تا پایان آذرماه دو نوبت را دریافت خواهند کرد و امیدواریم آموزش حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از اول آذرماه آغاز شود.

به گزارش ایلنا، مسئولان همواره بر پرهیز شهروندان از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و رفت و آمد‌ها در کنار استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید داشتند اما اینک اصرارشان بر آموزش حضوری است که منجر به تجمع دانش‌اموزان بدون وجود امکانات مناسب در مدرسه می‌شود و ایران را بار دیگر در معرض موج جدید این بیماری قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد امروز با توجه به افزایش مراجعان و آمارهای بستری‌، مسئولان باید در این زمینه تجدیدنظر کنند.

علاوه بر این، آمارهای تزریق واکسن با افزایش مراجعان و بستری‌ها در تضاد است و شایعاتی نیز در خصوص دریافت کارت واکسن بدون انجام واکسیناسیون وجود دارد؛ موضوعی که مسئولان در این خصوص هیچ واکنشی نداشته و تا به امروز آن را تکذیب کرده‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر